Logo UAB
2021/2022

Pràcticum V

Codi: 103001 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Núria Llarch Alfonso
Correu electrònic:
Nuria.Llarch@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Davant la situació pandèmica que atravessem, cal ser conscients que els diferents centres que col.laboren amb el grau, poden exigir la realització prèvia d’una PCR/prova d’antígens i/o la vacunació específica. El material de protecció en general son subministrats pel propi centre, però cal tenir present que no en tots els casos nomes en alguns casos, els costos d’aquestes proves i del material de protecció poden recaure sobre el propi alumne.

No hi ha prerequisits oficials, però es recomana haver assolit un bon nivell de coneixements pràctics i teòrics en totes les especialitats clíniques.

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.

És d'obligat compliment que l'estudiant obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturalesa sexual abans d'iniciar les pràctiques.

L'estudiant no pot repetir centre de pràctiques i especialitat en el mateix centre de pràctiques. Si això passa,  la decisió de reubicació de l'alumne a una plaça, quedarà sotmesa a la decisió del coodinador de l'assignatura. 

Requisits per poder accedir a les places de:

-Pediatria: alumnes que hagin realitzat l'assignatura Desenvolupament psicomotriu del nen o Fisiteteràpia pediatrica, i que estiguim matriculats a l'assignatura Psicomotricitat normal i patològica.

-Sòl Pelvià: matriculats a Prevenció i tractament de les alteracions del sòl pelvià.

-Esportiva: Matriculats a l'optativa Fisioteràpia en la prevención i el tractament de les lessions esportives

Objectius

L’assignatura pràcticum V es cursa durant el primer semestre del quart curs de fisioteràpia, i forma part del grup d’assignatures d’especialització.
Aquesta assignatura té com a objectiu general  integrar i consolidar tots els coneixements teòrics de cada especialitat, així com els coneixements pràctics, habilitats, destreses i valors assolits. Això es durà a terme sota la tutela de fisioterapeutes qualificats de cada centre de pràctiques.
Durant l’estada de pràctiques es duran a terme per part dels alumnes, totes aquelles competències professionals eficaces i especialitzades  per tal d’ obtenir una assistència integral  a l’usuari.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  • Desenvolupar activitats de planificació, gestió i control en les unitats assistencials on es faci atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Elaborar i emplenar de manera sistemàtica els registres de fisioteràpia
  • Elaborar l'informe d'alta de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats.
  • Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent la individualitat de l'usuari.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Gestionar sistemes d'informació.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes
  • Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la cultura professional.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  • Resoldre problemes.
  • Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  • Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica dels serveis de fisioteràpia, on es realitzen les estades clíniques, utilitzant les eines de valoració apreses en altres matèries.
  4. Analitzar i avaluar sistemes de gestió i control dels serveis generals de fisioteràpia.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Aplicar el codi deontològic de la professió.
  7. Aplicar les normes, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  8. Aplicar protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència.
  9. Avaluar els resultats i la seva relació amb els objectius marcats, a través de casos reals en les diferents especialitats clíniques.
  10. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  11. Comunicar-se amb tots els membres de l'equip terapèutic.
  12. Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  13. Derivar el pacient, quan escaigui, a un altre professional.
  14. Dissenyar, ensenyar i aconsellar sobre els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals i específicament en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgiques.
  15. Dur a terme activitats de promoció, prevenció i protecció de la salut en els pacients assignats durant l'estada clínica.
  16. Dur a terme els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació i la possible repercussió funcional, en els pacients/usuaris que s'assignin a l'estudiant en l'estada clínica.
  17. Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  18. Elaborar un informe de fisioteràpia que inclogui tota la informació necessària perquè sigui un instrument vàlid de comunicació per a usuaris i/o professionals.
  19. Establir els criteris generals i específics de l'aplicació del tractament.
  20. Establir la periodicitat de la intervenció.
  21. Establir prioritats de tractament en funció dels problemes detectats.
  22. Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent la individualitat de l'usuari.
  23. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  24. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  25. Gestionar sistemes d'informació.
  26. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  27. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  28. Identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionades amb l'atenció de fisioteràpia.
  29. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  30. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  31. Interpretar les prescripcions facultatives.
  32. Mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant-li les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen, i exhortar-lo que col·labori en tot moment.
  33. Orientar les activitats i el mode d'actuació en relació amb els pacients/usuaris, del personal no sanitari i subaltern.
  34. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  35. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  36. Preparar l'entorn en el qual es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable.
  37. Preveure les necessitats de material i aparells.
  38. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  39. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  40. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  41. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  42. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  43. Raonar amb sentit crític.
  44. Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  45. Registrar de manera adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe d'alta de fisioteràpia, en funció de l'especialitat clínica.
  46. Resoldre casos clínics, susceptibles de tractament fisioterapèutic en qualsevol de les especialitats clíniques.
  47. Resoldre problemes.
  48. Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  49. Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  50. Treballar en equip.
  51. Utilitzar una comunicació efectiva adequada per facilitar la interacció entre el fisioterapeuta, el pacient i la seva família.
  52. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  53. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Els centres on es realitzaran les pràctiques, s’assignaran segons els procediments establerts per la facultat.

L’alumne ha d’assistir diàriament al centre que li hagi estat assignat, durant el període de pràctiques.  L’estudiant realitzarà les pràctiques sota la supervisió d’un tutor, i haurà de desenvolupar tots els coneixements teòrics i pràctics adquirits corresponents a l’especialització escollida per tal d’ integrar i consolidar la seva formació.

 Els centres on es realitzaran les pràctiques, corresponen a centres de medicina física i rehabilitació amb convenis concertats vigents.

Segons disponibilitats dels centres, durant les pràctiques del grau, l'alumne realitzarà les estades en diferents especialitats com, traumatologia, neurologia i/o cardio-respiratori.

 

Metodologia

Elaboració de treball:  l’alumne individualment elaborarà  un dietari de l’activitat realitzada durant les estades clíniques. 

Docència pràctica realitzada a centres sanitaris en grups reduïts . Les activitats estaran guiades per professionals externs i tutoritzats per professorat de la universitat

Abans de l'inici de les estades clíniques el coordinador de l'assignatura farà una presentació dels centres de pràctiques i explicarà metodologia i normativa durant les pràctiques

 

Per tal d'adquirir més coneixements i per la importància a nivell curricular recomanem no repetir especialitat durant totes les pràctiques del curs. 

Queda a criteri del coordinador/responsable d'assignatura el canvi de centre i/o especialitat, en el cas que l'estudiant no hagi passat pels tres grans blocs: aparell locomotor, neurologia i cardio-respiratori.


Coordinadora de tots els pràcticums: Sandra Mateo Lozano

Coordinadora d'assignatura: Núria Llarch Alfonso

Responsables de centre de pràctiques:

Vall d'Hebron- Àlex Ginés

Parc Taulí - Patricia Meixide

Germans Tries i Pujol - Maria LLaberia

Hospital de Sant Pau - Antonio García Torrico

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PEXT) 150 6 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 28, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51

Avaluació

El sistema d’avaluació consistirà en:

  • Avaluació durant les pràctiques en el centre assitencial . El fisioterapeuta responsable realitzarà una valoració dels coneixements, habilitats i actituds de l’alumne durant la seva estada en el centre assignat. Valor 70% de la nota final.
  • Registres narratius: carpeta de treball (portafolios): Elaboració d’un cas clínic, l'alumne s’haurà de confeccionar un cas clínic i la resolució de situacions plantejades durant la permanència en el centre,  relacionant els coneixements teòrics amb el tractament actual que rep el pacient. Valor treball 30% de la nota final.

L’assignatura es considerarà aprovada sempre que l’alumne obtingui una nota mínima de 5 a cadascuna de les parts de la qual es composa l’avaluació. La nota final de l’assignatura a de ser com a mínim un 5.

Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació en l'acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.

L'alumne que no assisteixi a les pràctiques i/o no entregui el treball, trindrà la qualificació de no avaluable. 

Les faltes d’assistència s’hauran de recuperar per poder superar l’assignatura.

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques en el centre assitencial 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
Registres narratius: carpeta de treball (portafolios) 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

Bibliografia

KAPANDJI, I. A. Cuadernos de fisiología articular I, II y III.Barcelona: Ed. Masson, 1982

KENDALL. Músculos, pruebas y funciones. Ed. Jims, 1985

RODRIGO, C. MIRALLES M. Biomecánica clínica de los tejidos y las articulaciones del aparato locomotor. Barcelona: Masson, ed.2005.

TIXA,S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Masson, 2014

 TIXA,S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Masson,1999

BUCHUP,K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Barcelona:Elsevier-Masson, 2014

GALLEGO T. Bases Teóricas y Fundamentos de Fisioterapia. Ed Panamericana. Madrid .2007 (paper) 4014 (digital)

MARTIN ZURRO, A.; CANO, J.F Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. Barcelona: Doyma; 2008

XHARDEZ, Y.: Vademécum de Kinesioterapia. Ed. El Ateneo. Barcelona. 2010

Adler S. La facilitación neuromuscular propioceptiva en la práctica. 2ªed. Panamericanda. Madrid, 2012

Bisbe M. Santoyo C. Segarra V. Fisioterapia en neurología. Procedimientos para restablecer la capacidad funcional. Panamericana. Madrid, 2012

Butler D. Nieto E. Movilización Sistema Nervioso. Editorial Paidotribo 2009

Cano R. Collado S. Neurorehabilitación. Métodos específicos de valoración y tratamiento. Panamericana. Madrid, 2012

Kandel E. Principles of Neural science. 4ªed. McGraw-Hill. New York, 2012

Lundy-Ekman L. Neurocience. Fundamentals for rehabilitation. 2ªed. Saunders. Philadelphia, 2018

Noguer L. Balcells A. Exploración clínica práctica. 24ª ed. Científico-médica. Barcelona, 2016

OMS. Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud. Grafo S.A.. Madrid, 2004

Paeth B. Experiencias con el concepto Bobath. Fundamentos, tratamientos y casos. 2ª ed. Panamericana. Madrid, 2007

Stokes M. Fisioterapia en la rehabilitación neurológica. 2ª ed. Elsevier. Madrid, 2013

Umphered DA. Neurological rehabilitation. Elsevier. Saint Louis, 2013

 

Programari

No cal un programari específic.