Logo UAB
2021/2022

Salut Pública

Codi: 102996 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Isabel Fernández Cano
Correu electrònic:
MariaIsabel.FernandezC@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Santiago Crespo Alonso
Josep Maria Manresa Domínguez

Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials.

Objectius

L'estudi de la Salut Pública, la legislació i l'administració sanitària constitueixen part de la base científica necessària per a la formació del fisioterapeuta.

Els objectius generals són:

  • Intervenir en els àmbits de la promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut
  • Incorporar els principis ètics i legals de la professió a l'activitat professional
  • Desenvolupar activitats de planificació, gestió i control en les unitats assistencials
  • Aplicar mecanismes per garantir la qualitat de la pràctica de la fisioteràpia segons criteris reconeguts

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  • Desenvolupar activitats de planificació, gestió i control en les unitats assistencials on es faci atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes
  • Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la cultura professional.
  • Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar els sistemes públics de salut de l'Estat espanyol i els aspectes relacionats amb la gestió dels serveis de salut, fonamentalment aquells en què intervingui la fisioteràpia.
  4. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  7. Definir els conceptes fonamentals de la salut.
  8. Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  9. Descriure els conceptes bàsics de l'epidemiologia.
  10. Descriure els processos de gestió i explicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a l'exercici professional adequat.
  11. Descriure la funció que té el fisioterapeuta en el sistema sanitari.
  12. Descriure les normes legals de l'àmbit professional en un context social canviant.
  13. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Explicar els aspectes relacionats amb la gestió dels serveis de salut.
  15. Explicar els codis deontològics de la professió.
  16. Explicar els factors relacionats amb la salut i els problemes relacionats amb la fisioteràpia en els àmbits de l'atenció primària, l'atenció especialitzada i de la salut laboral.
  17. Explicar els processos de gestió d'un servei o unitat de fisioteràpia.
  18. Explicar les bases per les quals es regeix l'educació per a la salut.
  19. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  20. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  21. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  22. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  23. Interpretar i descriure les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  24. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  25. Promoure hàbits de vida saludables mitjançant l'educació per a la salut.
  26. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  27. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  28. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  29. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  30. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  31. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  32. Raonar amb sentit crític.
  33. Treballar en equip.
  34. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  35. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

En aquesta assignatura s’integren els conceptes bàsics de la Salut Pública (Professora M. Isabel Fernández):

  • Conceptes de salut-malaltia 
  • Historia natural de la malaltia, nivells de prevenció i nivells assistencials 
  • Determinants de la salut i desigualtats en salut 
  • Epidemiologia: concepte, mesures, tipus i disseny d’estudis 
  • Demografia estàtica i dinàmica 
  • Sistemes d'informació sanitària 
  • Bases conceptuals de l’Educació per a la Salut 
  • Promoció de la salut. Programes de salut. Disseny i avaluació de les intervencions 
  • Epidemiologia i prevenció de les malalties cròniques no transmissibles 
  • Epidemiologia de malalties musculoesqueletiques 
  • Salut laboral 
  • Sistemes sanitaris. El Sistema sanitari d'Espanya i Catalunya 
  • Processos de gestió i garantiade la qualitat 

Conceptes generals de l’ètica i el dret (Professor Santiago Crespo):

  • Es reflexiona sobre els principis i valors que fonamenten la conducta humana i la pràctica professional.
  • S’estudien els drets de las persones des d’un punt de vista ètic i legal.
  • Es tracta de l’ètica professional i els codis deontològics, del marc legislatiu professional i sanitari actual.
  • S’estudia la bioètica, els seus principis i metodologia de treball
  • S’analitzen alguns dels dilemes ètics que sorgeixen en la pràctica diària.

Metodologia

Sessions teòriques

La matèria s'imparteix mitjançant classes teòriques en les que es treballen els conceptes bàsics. Es complementaran amb exercicis pràctics. Es disposarà de la planificació dels continguts en el Moodle.

Seminaris

  • Es realitzaran un total de 5 sessions de 2 hores de durada.
  • El treball es farà en grups de 5-7 estudiants.
  • Els estudiants hauran de planificar una intervenció de prevenció per intentar fer front a un problema de salut relacionat amb fisioteràpia en un grup de població.
  • Per realitzar aquesta activitat s'hauran d'aplicar els conceptes de les sessions teòriques de l'assignatura (epidemiologia, determinants de la salut, activitats de prevenció i promoció de la salut, educació per a la salut, planificació i avaluació d'una intervenció)
  • El problema de salut a treballar es seleccionarà d'un llistat facilitat per la professora. Dintre de cada grup de seminari els temes han de ser diferents.
  • Cada grup d'estudiants treballarà de forma autònoma en el problema de salut triat.
  • En cada sessió de seminari els grups hauran de presentar un dels apartats del treball a la resta del grup. Compartir el treball servirà per aclarir dubtes.
  • S'elaborarà un document escrit que reculli les diferents etapes del programa d'intervenció.
  • En la sessió de seminari final es farà la presentació oral dels programes d'intervenció elaborats per cada grup.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 10 0,4 8, 10, 16, 18, 25, 32, 33
TEORIA (TE) 36 1,44 3, 7, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 25
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 96 3,84 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 25, 32, 33

Avaluació

El sistema d’avaluació s’organitza en 3 mòduls cadascun dels quals tindrà un pes específic en la qualificació final:

  • Avaluació continuada (20%): 
    • Test d'epidemiologia: realització d'exercicis (10%)
    • Assistència i participació en activitats realitzades en classe individualment en base a lectures (informes, articles,..)(10%)
  • Seminaris i presentació oral d'un projecte (30%)
    • Informe escrit del projecte (20%)
    • Presentació oral (10%)
  • Test final: Preguntes de resposta múltiple tipus test (50%)

Es disposarà d'un document on es detallaran les activitats i criteris d'avaluació dels seminaris en el Moodle de l'assignatura

Obtenció de la qualificació final

La realització i lliurament dels treballs i/o proves de coneixements que es proposen és obligatòria. La no presentació de qualsevol d’ells puntuarà com a 0 en el càlcul de la nota final d'avaluació.

Pel càlcul de la nota final la nota mínima de cada prova d'avaluació (exercicis d'epidemiologia, treballs escrits i seminaris) ha de ser superior a 4,5 punts.

Per aprovar l'assignatura la nota de la prova de test final (que pondera el 50%) ha de ser igual o superior a 5 punts.

Segons els acords del Consell de Govern 17/11/2010 sobre normativa d'avaluació, les qualificacions seràn:

  • De 0 a 4,9= Suspens.
  • De 5 a 6,9= Aprovat.
  • De 7 a 8,9=Notable.
  • De 9 a 10= Excel·lent.

Definició de no avaluable

Es considerarà “NO AVALUABLE” a l’estudiant que no assisteixi a les sessions d'avaluació i no realitzi ni lliuri cap dels treballs i/o proves que es proposin.

Revisió de la prova escrita:

L’estudiant té dret a revisar la seva prova escrita, per la qual cosa es posarà data en el Campus Virtual. En tot cas es farà de forma individual i segons la normativa vigent de la UAB.

Prova de recuperació

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació que inclourà tot el temari de l'assignatura. La condició per participar a larecuperació és:

  • Haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
  • Haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura de 3,5 punts sobre 10.

Situacions especials

Es valoraran entre els professors de la titulació i la coordinadora de la titulació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada: treballs escrits, assistència i participació en activitats a classe 40% 3 0,12 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
Defensa oral de treballs 10% 2 0,08 6, 8, 9, 11, 16, 18, 25, 32, 33
Proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple 50% 3 0,12 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 25, 32, 35

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA DE SALUT PÚBLICA

  • Argimon, JM., Jiménez Villa, J. Métodos de investigación clínica y epidemiología. 5a ed. Barcelona: Elsevier;2019
  • Last, JM. A Dictionary of epidemiology / edited for the International Epidemiological Association by Miquel Porta.Oxford: Oxford University Press, 2014. (Paper i digital)
  • Piedrola Gil. Medicina preventiva y salud pública. 12ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2016. (Paper i digital)
  • Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Pla de Salut de Catalunya 2016-2020. Barcelona, 2016. Disponible en: http://salutweb.gencat.cat/web/.content/home/el_departament/Pla_salut/pla_salut_2016_2020/Documents/Pla_salut_Catalunya_2016_2020.pdf
  • Hernández-Aguado, I. et al. Manual de epidemiología y salud pública: para grados en ciencias de la salud. 2ª ed., Madrid: Médica Panamericana; 2011. (Digital) 2018 (Paper)
  • Martín Zurro, A. et al. Atención Primaria. Conceptos organización y práctica clínica. 7 ª ed. Barcelona: Doyma; 2014.
  • Martínez González, MA. Conceptos de Salud Pública y estrategias preventivas. 2ª ed., Barcelona: Elsevier; 2018. (Paper i digital)
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. Crisis económica y salud en España. 2018. Disponible en: https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/CRISIS_ECONOMICA_Y_SALUD.pdf
  • OMS. Conferencia Internacional sobre Promoción de la Salud. Carta de Ottawa para la promoción de la salud. Revista de Sanidad e Higiene Pública1987; 61:129-133.
  • Perea Quesada, R. Promoción y educación para la Salud. Madrid: Díaz de Santos; 2009.

Recursos en Internet

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA  DE LEGISLACIÓ I ÈTICA 

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA  D'ADMINISTRACIÓ SANITÀRIA

  • Errasti, F. Principios deGestión Sanitaria. Barcelona: Díaz de Santos; 1997.

Programari

No cal programari específic.