Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 2 | 1 |
Es recomana haver assolit coneixements i competències bàsiques d’Anatomia Humana I i II, Bases Biològiques del Cos Humà, així com de Funció del Cos Humà.
Aquesta assignatura pretén donar a l’alumne els coneixements indispensables per l’avaluació del pacient amb patologia de l’aparell locomotor, així com del sistema nerviós, donant com a base els criteris indispensables que descriuen la necessitat d’avaluar per poder planificar un tractament fisioteràpic. Aquesta assignatura es durà a terme de forma simultània amb les assignatures de Fisioteràpia en Neurologia I, Conceptes Clínics Patològics. Tècniques de Diagnòstic, Avaluació Clínica en Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor, Tècniques Terapèutiques en Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor, Fisioteràpia en la Patologia de l'Aparell Locomotor I, i Patologia Medicoquirúrgica, coneixements necessaris i molt útils per donar al pacient una qualitat assistencial i un òptim retorn a la funcionalitat.
-Demostrar la importància de la monitorització i de la instrumentació per planificar els tractaments dels pacients.
-Avaluar adequadament les diferents dolències dels pacients.
-Determinar els canvis evolutius o involutius dels pacients davant d'uns tractaments determinats.
1 - Mesura i avaluació. Què i per a què.
-Metodologia observacional
-Observació vs Experimentació
2 - Deficiència, discapacitat i minusvalidesa
3 - Exploració general:
- Intrínsecs
- Extrínsecs
- Fisiològics
- Psicològics
- Factors moduladors patològics
4 - Exploració de les lesions de les arrels nervioses per nivell neurològic:
5 -Introducció al BM i BA.
6- Balanç Articular i Balanç del Tronc i el cap
7- Postura i equilibri
8- Marxa humana normal
9- Comunicació amb el paciente com a eina instrumental
10- Valoració general de la lesió medul·lar i del dany cerebral. Escales validades.
11- Tècniques específiques de valoració funcional:
12 - Valoració d'ajudes tècniques:
a. Productes de suport
a.1.Extremitat superior
a.2. Extremitat inferior
a.3.Tronc
13- Anàlisi cinemàtica, cinètica, electromiogràfica i mapa de pressions. Interpretació de resultats.
14- Valoració de la percepció de la salut i qualitat de vida. Escales validades.
La metodologia es basa en teoria i pràctica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 15 | 0,6 | 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 17, 27 |
TEORIA (TE) | 30 | 1,2 | 4, 5, 7, 9, 11, 13, 17, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 31,5 | 1,26 | 2, 8, 12, 18 |
ESTUDI PERSONAL | 30 | 1,2 | 2, 8, 12, 18 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 40 | 1,6 | 2, 8, 12, 18 |
L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:
El 30% de la nota final serà de prova escrita:
- Elecció Múltiple. 50 preguntes a 1 punt per pregunta. Errors resten 0,25 punts.
El 30% de la nota final serà de resolució cas clínic (2 casos):
- Determinar exploracions a realitzar en cada cas clínic. Demostrar idoneïtat d'escales administrades per cada cas.
El 20% de la nota final serà en relació a una videograbació en relació a les classes d'exploració pràctica fent aportacions a Campus Virtual UAB
- El 20% de la nota final serà de treballs encomanats a classe en relació al temari (1/3):
-Comentari d'un article
-Dissertació oral/escrita d'una temàtica abordada a classe
-Comentari de Cassos clínics
Art 116.8. Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació en l'acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable
Els estudiants que no hagin superat l'assigantura per mitjà de l'avaluació continuada es podràn presentar a un exàmen final o una prova final de recuperació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 60 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Avaluació oral mitjançant proves estructurades | 20 % | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Entrega d' informes / treballs escrits | 20 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
- Sánchez Blanco, I. i cols., Manual SERMEF de rehabilitación y medicina física. Sociedad Española de Rehabilitación y Medicina física, Ed. Panamericana, 2006
- Shumway-Cook,A.,Woollacott, MH., Motor Control, Theory and practical Applications 2nd edition. Lippincot Williams and Wilkins, 2000
- Alcott, D., Dixon, K., Swann, R. (1997). The reliability of the items of the Functional Assessment Measures (FAM): differences in abstractness between FAM items. Disabil Rehabil. 19(9):355-8.
- Badia, X., Salamero, M., Alonso, J. (2002). La medida de la salud. Edimac, 3ª edició.
- Barbeau, H., Ladouceur, M., Norman, K., Pépin, A., Leroux, A. (1999).Walking After Spinal Cord Injury : Evaluation, Treatment, and Functional Recovery. Arch Phys Med Rehabil. Vol. 80, February
- Cid Ruzafa J., Damián Moreno J. (1997). Valoración de la discapacidad física: El Índice de Barthel. Rev. Esp Salud Pública; 71: 127 - 137.
- Harada, N., Chiu, V., Stewart, A. Mobility-Related Function in Older Adults: Assessment With a 6-Minute Walk Test. (1999).Arch Phys Med Rehabil. Vol. 80.
- Hayek, V.E., Gagnon, S., Ruderman, J. E. (1997). Cognitive and Fuctional Assessments of Stroke Patients: An Analysis of Their Relation. Arch Phys Med Rehabil .78:1331-7.
- Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica. Editorial Paidotribo.
- Hoppenfeld, S. (1979). Exploración física de columna vertebral y extremidades. Manual Moderno.
- Hoppenfeld, S. (1981). Neurología ortopèdica. Manual Moderno
- Mahoney Fl., Barthel DW (1965). Functional evaluation: the Barthel Index. Maryland State Med J. 14; 61 - 65.
- Riener R., Lünenburger, L., Colombo, G. (2006). Human-centered robotics applied to gait training and assessment. Journal of Rehabilitation Reseach & Development. Vol 43, Nº 5, 679-694.
- Bermejo Pareja, F.,Porta Etessam, J., Díaz Guzmán, J., Martínez-Martín, P. Más de cien escalas en neurología. (Vol. I-II). Serie Manuales, Biblioteca Aula Médica.
No requereix programari específic