Logo UAB
2021/2022

Institucions i Polítiques Mediambientals en l'Àmbit Internacional

Codi: 102814 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501915 Ciències Ambientals OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Oriol Costa Fernández
Correu electrònic:
Oriol.Costa@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent extern a la UAB

Ana Karla Perea

Prerequisits

No hi ha prerequisits acadèmics

Objectius

L’assignatura vol familiaritzar els/les estudiants amb els principals actors, interessos i institucions presents a la política internacional i global del medi ambient. Això significa prestar atenció a:

1) el funcionament general del sistema internacional (la qual cosa inclou una ràpida familiarització amb la disciplina de les Relacions Internacionals);

2) els principals actors i forces polítiques de l’esfera internacional rellevants per a les qüestions mediambientals;

3) la pauta d’anàlisi que explica com es produeixen les interaccions entre aquests actors, com evoluciona l’entorn del sistema i com els actors s’adapten a l’evolució;

4) les regles, règims i normes establertes per tal de facilitar la cooperació ambiental, amb una especial consideració a la dinàmica present a les negociacions mediambientals internacionals i globals;

5) les institucions – en un sentit no necessàriament formal- internacionals que s’han creat per aplicar aquestes regles, normes i règims; i

6) alguns dels principals factors i problemes vinculats a problemàtiques mediambientals generadores de conflictes internacionals, amb particular atenció als conflictes susceptibles d’esdevenir virulents.

Competències

  • Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
  • Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
  • Demostrar interès per la qualitat i la praxi de la qualitat.
  • Demostrar un coneixement adequat i utilitzar les eines i els conceptes de les ciències socials més rellevants en medi ambient.
  • Obtenir informació i textos escrits en llengües estrangeres.
  • Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  • Treballar amb autonomia.
  • Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i utilitzar la informació de manera crítica.
  2. Analitzar i valorar críticament el funcionament de les diferents institucions polítiques estatals.
  3. Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  4. Demostrar iniciativa i adaptar-se a problemes i situacions nous.
  5. Demostrar interès per la qualitat i la praxi de la qualitat.
  6. Demostrar si aquestes polítiques provoquen conflictes o responen a un consens.
  7. Descriure els actors polítics i valorar críticament el comportament polític en diferents contextos sociopolítics i històrics.
  8. Descriure els principals elements del procés polític: socialització, actituds i ideologies polítiques.
  9. Fer un diagnòstic de les problemàtiques de conflictivitat i de cooperació als països, regions i àmbits del sistema internacional que calgui.
  10. Fer un diagnòstic de les problemàtiques de seguretat i de desenvolupament als països, regions i àmbits del sistema internacional que calgui.
  11. Obtenir informació i textos escrits en llengües estrangeres.
  12. Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i gràfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  13. Treballar amb autonomia.
  14. Treballar en equip desenvolupant els valors personals quant al tracte social i al treball en grup.
  15. Utilitzar aquesta demostració per interpretar com es posa en pràctica una decisió política.

Continguts

At the end of the course students will be familiar with the basic analytical tools and empirics of international environmental politics. More to the point, first, students will develop a critical understanding of key areas of international environmental politics, in terms of the outcomes of negotiations, the objectives of actors, their motives, the resources they are able to mobilize, alliances, and the interests at play. In addition, the course also helps students develop the capacity to understand, discuss and use some of the most relevant analytical and conceptual approaches to the study of international environmental politics, which are often specific variations on broader approaches to global governance more generally.

Block 1

Block 1 revises the agenda, actors and consequences of the 4 big UN conferences on the environment, namely the UN Conference on the Human Environment (Stockholm, 1972), the UN Conference on Environment and Development (Rio, 1992), the World Summit on Sustainable Development (Johannesburg, 2002) and the UN Conference on Sustainable Development (Rio+20, 2012), under the understanding that they are (particularly the first two of them) good illustrations of different phases in international environmental politics.

Block 2

Block 2 explores the causes, consequences and design of international regimes on the environment. When do regimes emerge to manage environmental problems, which functions do they perform and which consequences can they have? When can they be expected to have an impact or, alternatively, to remain as dead letter agreements? What do different IR schools of thought think about this? This block also addresses the debate on the need to build a World Environmental Organization. Which countries have been for and against an IGO on the environment? What would be the reasons for and against the creation of a World Environment Organization? What are the key features of the different proposals on a WEO? How would each of them contribute to enhanceglobal environmental governance?

 

Block 3

Block 3 is a who is who of international environmental politics. We pay attention at different actors, their resources, their roles and their influence in international environmental politics. More to the point, we look at:

-States. Power, powers and emerging powers.

-Non-governmental organizations. Voice and access.

-Companies and private authorities

-Subnational/local governments, transgovernmental networks

-the European Union

 

Block 4

Block 4 pays attention at specific negotiations in international environmental politics. Some of the negotiations we can pay attention to are the following ones:

-Climate change

-Ozone

-Acid Rain

-Biodiversity

-International trade in GMOs

-Dessertification

-Whales

-Antarctic Treaty System

Metodologia

Vegi's el quadre

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 30 1,2 2, 3, 7, 8, 9
Problemes 10 0,4 1, 3, 15
Seminaris de treball en grups reduïts 10 0,4 1, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories al despatx en grups petits (treball) 4 0,16 1, 3, 8, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 50 2 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Treball autònom per a la preparació del treball escrit 40 1,6

Avaluació

L’avaluació combinarà un examen parcial no memorístic (20% de la nota), un examen final també no memorístic (40% de la nota) i un treball pràctic (40% de la nota). Aquest treball s’elaborarà en grup (màxim tres persones) i versarà sobre algun aspecte de les negociacions que tindran lloc a la Conferència de les Parts del Conveni Marc de Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic. A classe es farà un seguiment detallat d’aquestes negociacions.

Si un dels exàmens, o tots dos, queda per sota del 5, es podrà recuperar en una prova de recuperació, sempre i quan l'estudiant interessat s'hagi avaluat prèviament d'activitats d'avaluació que equivalguin a un mínim del 60% de la nota final.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final no memorístic 40% 3 0,12 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 15
Examen parcial no memorístic 20% 3 0,12 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 15
Treball sobre les negociacions internacionals del clima(en grups de màxim 3 persones) 40% 0 0 1, 4, 5, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

-Gareth Porter, Janet Welsh Brown and Pamela S. Chasek (2017), Global Environmental Politics, Westview Press.
 
-Betsill, Michele M., Hochstetler, Kathryn, and Stevis, Dimitris (eds) (2014), Advances in International Environmental Politics, Palgrave.

Programari

Cap programari en particular.