Logo UAB
2021/2022

Legislació

Codi: 102745 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2502441 Enginyeria Informàtica OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Blasi Casagran
Correu electrònic:
Cristina.Blasi@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Joaquín Rodríguez Álvarez
Josep Cañabate Pérez

Prerequisits

No hi ha prerequisits establerts.

Objectius

Els objectius de l'assignatura consisteixen en l'adquisició dels següents coneixements i habilitats:

1. Coneixements:

- Descobrir i destriar les implicacions jurídiques de la tecnologia
- Familiaritzar-se amb els marcs jurídics fonamentals que són d'aplicació a l'àmbit TIC
- Distingir els fets lícits dels il·lícits
- Conèixer la diferent gravetat dels il·lícits penals informàtics

2. Habilitats: 

Dins l'àmbit de les TIC:

- Identificar els valors protegits a la legislació existent
- Identificar els controls tecnològics que emanen de la legislació vigent
- Destriar els conflictes normatius
- Detectar la comissió de fets il.lícits
- Analitzar el marc legal i prendre decisions davant de possibles fets il.lícits
- Incorporar els requisits legals en el disseny de projectes o serveis TIC

Competències

  • Actuar amb ètica i professionalitat.
  • Adquirir hàbits de treball personal.
  • Analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques i comprendre la responsabilitat ètica i professional de l'activitat de l'enginyer tècnic en informàtica.
  • Capacitat per dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions i sistemes informàtics, assegurant-ne la fiabilitat, la seguretat i la qualitat, d'acord amb els principis ètics i la legislació i la normativa vigents.
  • Capacitat per elaborar el full de condicions tècniques d'una instal·lació informàtica que compleixi els estàndards i normatives vigents.
  • Conèixer la normativa i la regulació de la informàtica en els àmbits nacional, europeu i internacional.
  • Conèixer, comprendre i aplicar la legislació necessària durant el desenvolupament de la professió d'enginyer tècnic en informàtica i gestionar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir la responsabilitat social, ètica, professional i legal, si escau, que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  2. Avaluar de manera crítica el treball dut a terme.
  3. Comprendre el marc legislatiu i normatiu relatiu a la professió informàtica.
  4. Comprendre i conèixer els principis ètics, la legislació i la normativa vigent d'aplicació en els sistemes informàtics.
  5. Conèixer el marc legislatiu i normatiu relatiu a la professió informàtica en l'àmbit d'actuació pertinent.
  6. Conèixer i comprendre el full de condicions tècniques d'una instalació informàtica.
  7. Descobrir i destriar les implicacions socials i la polivalència de les tecnologies.
  8. Identificar les regulacions (lleis, normatives…) susceptibles d'aplicació en una instal·lació informàtica.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

Tema 1: Introducció al dret i consideracions jurídiques generals
El dret com a ordre normatiu. - El dret i la justícia. - La protecció dels drets humans. - La vigència i validesa de el dret. - El problema de les llacunes de la llei. Concepte d'analogia. - La persona com a subjecte de dret. - El contracte com a instrument d'actuació en el tràfic econòmic. - Les branques de el dret. - El sistema jurídic espanyol.

Tema 2: La regulació d'Internet
Origen, evolució i futur de les noves tecnologies. - Regulació de contingut en línia a la UE. - Règim jurídic dels SSI, serveis audiovisuals i serveis de telecomunicacions. - Neutralitat a la xarxa. - Responsabilitat d'intermediaris.

Tema 3: Drets fonamentals de la comunicació
Dret a la informació. - Llibertat d'expressió. - Dret a la intimitat i el secret de les comunicacions. - Dret a l'honor. - Dret a la pròpia imatge. - Derecho a la no discriminación. – Control TIC en l’àmbit laboral

Tema 4: Privadesa i protecció de dades en entorns digitals
Conceptes clau: protecció de dades c. privadesa. - Orígens de la legislació europea de protecció de dades. - Jurisprudència del TJUE. – El Reglament Europeu de Protecció de Dades. – Novetats europees en l’àmbit de la protecció de dades. - Seguridad de los sistemas de información. - La LOPD a Espanya.

Tema 5: Regulació de propietat intel·lectual i e-commerce
Lleis europees sobre drets d'autor. - Jurisprudència europea sobre drets d'autor. - Lleis en matèria de marques. - Llei de patents.- Llicències de software lliure. – Gestió de Cookies.

Tema 6: Contractació de béns i serveis de tecnologia de la informació
Contractes informàtics.- Service Level Agreements/Operating Level Agreements– Contracte de desenvolupament de software.-  Contracte de SCROW.- Contractació de Cloud Computing

Tema 7: Delictes informàtics
Els ciberdelictes a la UE. - Incitació a l'odi a la xarxa. - Límits del dret d'informació. Delictes de revelació i descobriment de secrets. – Sabotatge informàtic.- Stalking – Child Grooming– Forensic Readiness i Peritatge judicial.

Metodologia

El treball que ha de realitzar l'alumne/a per a l'aprenentatge dels continguts en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats:

1. Sessions teòriques: el professor/a exposarà els continguts referents a la temàtica a tractar, fent participar a l'alumnat en les reflexions legals que es plantegin. Aquestes sessions aporten els continguts bàsics que els estudiants han d'assolir i que es troben recollits al programa. Al mateix temps, en aquestes sessions, s'indiquen les possibles vies per a completar o aprofundir en la informació rebuda.

2. Sessions pràctiques: aquestes sessions tenen per objectiu la posada en pràctica dels conceptes explicats a les sessions teòriques utilitzant la metodologia de resolució de casos pràctics. Es divideixen en dos tipus:

2.1. Activitats no avaluables: es proposarà un cas a l'inici de la sessió el qual, utilitzant les tècniques i els materials referits pel professor, caldrà resoldre en petits grups. Abans de finalitzar la classe, es discutirà la solució, aportant els punts de vista tant dels alumnes com del professor.

2.2 Activitats avaluables: es proposarà un cas a l'inici de la sessió el qual, utilitzant els materials referits pel professor, caldrà resoldre o bé individualment o bé en petits grups (segons s'indiqui a l'inici de la sessió). Al finalitzar la sessió caldrà lliurar la solució proposada. En sessions posteriors es discutirà i resoldrà el cas en comú.

Al finalitzar el curs es durà a terme una prova d'avaluació final a realitzar de forma individual. A través d'aquesta prova es valorarà el grau d'assoliment  dels conceptes treballats durant el curs.

Competències Transversals. Seran treballades i avaluades en diversos moments al llarg del curs. Concretament:

  • T02.08 Avaluar de manera crítica el treball realitzat: a través dels casos pràctics on es plantegen situacions reals a resoldre utilitzant la legislació explicada a les sessions teòriques així com a la prova final.
  • T05.01 Assumir la responsabilitat social, ètica, professional i legal, si escau, que es derivi de la pràctica de l'exercici professional: a través del coneixement de la legislació aplicable i de les conseqüències del seu incompliment que es treballarà en totes les activitats de l'assignatura (teoria, pràctica i proves avaluables).
  • T05.02 Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions: a través dels debats que es generaran tant a les sessions teòriques com a les pràctiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions Pràctiques 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sessions Teòriques 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Treball individual i en grup 43,5 1,74 1, 2, 6, 9

Avaluació

Avaluació

Criteris d'avaluació

Es tindran en compte tant els coneixements adquirits per l'estudiant amb relació als objectius fixats en l'assignatura com el grau en què s'han assolit les habilitats i competències que es volen desenvolupar.

a) Procés i activitats d'avaluació programades

L'assignatura s'avaluarà mitjançant:

A banda de la prova d’avaluació final, hi haurà dues activitats d’avaluació continuada. Un examen parcial de coneixements amb un valor de 30% i una pràctica avaluable amb un valor de 20%, a lliurar individualment o en grup (segons les indicacions del professor). Les notes de cada sessió es publicaran als pocs dies de realitzar-les, i les sessions es resoldran posteriorment en sessions grupals. En cas de que un estudiant no pugui assistir a alguna sessió per un motiu justificat, ho haurà de notificar amb dos dies d'antelació al professor i aportar el corresponent justificant.

Una prova d'avaluació final que valdrà el 50% restant: a lliurar individualment.

Només podran optar a recuperació aquells estudiants que no assoleixin un 5 de nota final de l'assignatura, un cop ponderat els percentatges de tot el procés d’avaluació: 50% d’AC (prova parcial, 30% + cas pràctic, 20%) + Prova Final (50%).  És a dir, no serveix per a pujar nota. Aquells alumnes que no es presentin a la prova final i, com a mínim una de les proves d’AC, no tindran dret a recuperació. La recuperació comptarà un 100% i substituirà la nota final anterior.

No hi ha cap tractament especial pels estudiants repetidors.

b) Programació de les activitats d'avaluació

Les dates de les sessions d'avaluació continuada es publicaran a l'espai virtual de l'assignatura del Campus Virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a l'espai virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que és el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants.

c) Procés de recuperació

L'estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s'hagi presentat a un conjunt d'activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. És a dir, a la prova d'avaluació final + una de les dues activitats pràctiques avaluables. No hi haurà recuperació de cap de les activitats per als estudiants que hagin suspès l'avaluació continuada.

d) Procediment de revisió de les qualificacions

Les activitats d'avaluació continuada es revisaran en sessions grupals posteriors a la publicació de les notes. La prova d'avaluació final es revisarà en una tutoria individual amb l'alumne interessat.

e) Qualificacions

- La nota de No Avaluable només es posarà a aquells estudiants que no participin en cap de cadascuna de les activitats d'avaluació.

- El professor podrà assignar la qualificació de Matrícula d'Honor a aquells alumnes que hagin destacat al llarg del curs, tant per les qualificacions obtingudes a les sessions pràctiques i prova final, com per la seva participació a classe. Per tal de poder optar a la qualificació de Matrícula d'Honor, es requerirà assolir una nota mínima de 9 al final de l'assignatura.

 f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi

 Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, etc., una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

 La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial 30% 1,5 0,06 3, 4, 5, 8
Prova Final 50% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Prova d'Avaluació Continuada 20% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Bibliografia Bàsica

-      Barberán, Pascual (2020): Propiedad Intelectual para estudios de grado. Con cuadros sinópticos, preguntas de autoevaluación y glosario español-inglés, 1ª ed., Tecnos, I.S.B.N.: 978-84-309-7924-0

-      Blasi Casagran Cristina (2016): Global data protection in the field of law enforcement: An EU perspective, Routledge. Taylor & Francis Group, Oxfordshire, UK, June 2016. ISBN-10: 1138655384.

-      del Rey Morató, Javier (2019): Comunicación política, Internet y campañas electorales. De la teledemocracia a la ciberdemocr@cia, Tecnos, Segunda edición, I.S.B.N.:  978-84-309-7720-8

-      López Calvo, José (2017): Comentarios al Reglamento Europeo de Protección de Datos, Sepin, Madrid, ISBN: 978-84-17009-04-5

-      Martínez González, Mª Mercedes (2014): Informática jurídica para estudiantes de derecho. Introducción a los sistemas de información y seguridad, Tecnos,  1ª edición, I.S.B.N.:  978-84-309-6193-1

-      Garrote Fernández-Díez, Ignacio (2015) La responsabilidad de los intermediarios en Internet en materia de Propiedad Intelectual. Un estudio de Derecho Comparado, Tecnos, 1era ed., I.S.B.N.:  978-84-309-6458-1

-      De Miguel Asensio, Pedro A. (2015): Derecho privado de internet, editorial Civitas, Madrid.

-      Santos García, Daniel (2012) Nociones Generales de la Ley Orgánica de Protección de Datos y su Reglamento”, Editorial Tecnos, segunda edición, Madrid (España), 2012.

-      Savin, Andrej (2013): EU Internet Law, Editorial Elgar European Law, Glos (UK), 2013.

-      Soler, Pere; Piattini, Mario; Elias, Eduard (dir). (2016): Manual de Gestión y contratación informática (comentarios, jurisprudencia actualizada y formularios de contratos comentados, modelos oficiales del COEINF), editorial Aranzadi, Pamplona.

Amb independència d’aquesta bibliografia, el professor donarà la que sigui més escaient i actualitzada, juntamentamb la normativa i textos legals. A banda de que podrà indicar les que siguin de lectura i estudi obligatori, i les qui siguin merament recomanables.                                                

Enllaços web

-      Handbook on European Data Protection Law: https://fra.europa.eu/en/publication/2018/handbook-european-data-protection-law-2018-edition

-       Agencia Española de Protección de Datos: http://www.agpd.es/

-       Instituto Nacional de Ciberseguridad: https://www.incibe.es/

-       Centro Criptológico Nacional: https://www.ccn-cert.cni.es/

-       Portal Firma Electrónica: http://firmaelectronica.gob.es/

-       Código Derecho Ciberseguridad: https://www.boe.es/legislacion/codigos/abrir_pdf.php?fich=173

-       Esquema Nacional de Seguridad: https://www.ccn-cert.cni.es/ens.html

-       Portal de la organització mundial de la propietat intel·lectual: http://www.wipo.int/portal/es/ 

-       Norma PCI DSS (mitjans de pagament): https://es.pcisecuritystandards.org  

-       Norma ISO 27001 (sistema de gestió de la seguretat de la informació): http://www.iso.org/iso/home/standards/management-standards/iso27001.htm

Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.