Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 2 | 2 |
No hi ha prerequisits oficials per a cursar l’assignatura, si bé és convenient que l'estudiant hagi cursat les assignatures de Morfologia I i Morfologia II, Estructura i Funció del Sistema Nerviós i Fisiologia.
Aún no habiendo prerequisitos oficiales para matricularse de la asignatura, es conveniente que se hayan cursado previamente las asignaturas de Morfología I, Morfología II, Estructura y Funcion del Sistema Nervioso y, finalmente, Fisiología.
Patologia és una assignatura Obligatòria de segon curs que introdueix per primer cop a l’estudiant en l’estudi de la malaltia. S’estudien els diferents tipus de lesions orgàniques, tissulars i cel·lulars, així con la gènesis, les causes i les repercussions en el organisme de les pertorbacions funcionals que pugin patir els animals.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
- identificar els diferents tipus de lesions: patologia cel·lular, dipòsits cel·lulars i tissulars patològics, trastorns circulatoris (discíclies), inflamació i mecanismes de reparació i creixement neoplàsic.
- conèixer les causes i les conseqüències de les lesions.
- comprendre els mecanismes patogènics. Aquests coneixements són la base per a la correcta comprensió i interpretació dels diferents tipus de malalties.
- reconèixer les lesions macroscòpica i microscòpicament.
- saber utilitzar de forma correcta i adequada la terminologia específica de cada tipus de lesió per a cada òrgan i teixit.
- saber utilitzar els coneixements de cada tipus de lesió com a base per l'estudi de les malalties en cada espècie.
- comprendre el conceptes de salut, anormalitat i malaltia.
- descriure el procés morbos en tots el seus aspectes, des del seu començament fins la seva terminació.
- analitzar les pertorbacions funcionals, las seves causes i gènesis, així com les seves repercussions en l'organisme.
- conèixer els criteris utilitzats per denominar, classificar i ordenar les malalties.
- definir i descriure els judicis clínics.
_____________________________________________
Asignatura obligatoria de 2º curso que, por primera vez, introduce al estudiante en el concepto de la enfermedad. Se estudian los distintos tipos de lesiones orgánicas, tisulares y celulares, así como su génesis, sus causas y las repercusiones de las perturbaciones funcionales de los órganos en el individuo. Los objetivos de a asignatura son:
- identificar los diferentes tipos de lsiones: patología celular; depósitos celulares y tisulares patológicos. trastornos circulatorios (disciclias); inflamación y mecanismos de reparación y, crecimiento neoplásico
- conocer las causas y las consecuencias de las lesiones
- comprender los mecanismos patogénicos, base de la comprensión e interpretación correctas de los diferentes tipos de enfermedades
- reconocer las lesiones macroscópica y microscópicamente
- saber utilizar, de forma correcta y adecuada, la terminología específica de cada tipo de lesión para cada órgano y tejido
- saber utilizar los conocimientos de cada tipo de lesión, como base para el estudio de las enfermedades en cada especie
- comprender loa conceptos de salud, anormalidad y enfermedad
- descriubir el proceso morboso, en todos sus aspectos, desde su comienzo a su terminación
- analizar las perturbaciones funcionales, sus causas y génesis así como las repercusiones que tienen en el organismo
- conocer los criterios utilizados para denominar, clasificar y ordenar las enfermedades
- definir y describir los juicios clínicos
El procés d'aprenentatge dels continguts de l'assignatura es desenvolupa de forma integrada mitjançant classes magistrals, sessions pràctiques, desenvolupament d'activitats d'autoaprenentatge i tutories. Els continguts teoricopràctics s’agrupen en dos blocs que es detallen a continuació:
BLOC 1 – ANATOMIA PATOLÒGICA
Patologia cel·lular
Dipòsits cel·lulars i tissulars patològics
Trastorns circulatoris (discíclies)
Inflamació i mecanismes de reparació
Creixement neoplàsic
BLOC 2 – NOSOLOGIA Y FISIOPATOLOGIA
Definición de Conceptos
Nosología
Fisiopatología del Aparato Digestivo
Fisiopatología del Aparato Respiratorio
Fisiopatología del Aparato Circulatorio
Fisiopatología de la Sangre y Órganos Hematopoyéticos
Fisiopatología del Aparato Urinario
Fisiopatología del Sistema Nervioso
Fisiopatología del Sistema Endocrino
La metodologia emprada en el procés d'ensenyament i aprenentatge de l'assignatura es basa en que l'estudiant treballi la informació que es posa al seu abast per diferents mitjans. La funció del professor és tutoritzar, dirigir i supervisar aquest procés per tal de que l’adquisició dels coneixements es desenvolupi de forma eficaç. Les activitats plantejades per aconseguir-ho són:
El seguiment de l'aprenentatge de l'estudiant es fa mitjançant provesd'avaluació formativa: a la sala de microscòpia es valora la integració i assoliment dels conceptes treballats a les classes magistrals i a les sessions pràctiques. L'estudiant també realitzarà dues proves teòriques al llarg del semestre, una per cada Bloc d'aprenentatge.
Tot el material docent de l'assignatura estarà a disposició de l’estudiant a le plataforme de Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 39 | 1,56 | 3, 4, 5, 6 |
Pràctiques de laboratori | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Treball d'autoaprenentatge | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria treball autoaprenentatge | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi Autònom | 79 | 3,16 | 1, 3, 4, 5, 6 |
L'avaluació serà continuada mitjançant un seguiment del procés d'ensenyament i aprenentatge que permeti valorar l'assoliment de les competències.
Es fan proves formatives que permeten integrar els coneixements i assolir els objectius.
Avaluació BLOC 1 *– correspon a un 65% del total de la nota final de l’assignatura
Avaluació de les pràctiques:
Treball d'autoaprenentatge:
L'estudiant haurà de desenvolupar i resoldre 2 treballs d'autoaprenentatge, els haurà de lliurar i, posteriorment, defensar en una prova oral davant del professor. Serà obligatori superar-ho per poder-se presentar a l'examen teòric. Les qualificacions obtingudes suposaran un 10% de la nota final del Bloc 1.
Examen teòric:
Es durà a terme 1 examen teòric tipus test i els continguts avaluables serantots elsde teoria i de pràctiques que s'han treballat en elBloc 1. En l'examen escrit els continguts avaluables es divideixen en 3 parts (Canvis cel·lulars-Dipòsits-Discíclies, Inflamació i Neoplàsies) que s'han de superar per separat per aprovar
L'examen teòric permetrà avaluar la integració dels coneixements teòrics amb els adquirits en les sessions pràctiques de l'assignatura, la capacitat de relacionar conceptes i d'anàlisi
Avaluació BLOC 2 *– correspon a un 35% del total de la nota final de l’assignatura
Treball d'autoaprenentatge- Nosología:
L'estudiant haurà de desenvolupar i resoldre 1 treball d'autoaprenentatge que haurà de lliurar al professor i es discutirà a classe. La qualificació obtinguda suposara un 5% de la nota final del Bloc 2.
Examen teòric:
Es durà a terme 1 examen teòric parcial i els continguts avaluables seran tots els de teoria desenvolupats en el Bloc 2 (Fisiopatologi i Nosologia).
* Es requerirà una nota mínima de 5 punts sobre 10 encada un dels exàmens de cada bloc per superar l'assignatura.
L'alumne que no faci l'examen dels dos Blocs serà considerat com suspès en la convocatòria corresponen.
** Els alumnes que no hagin superat l'examen teòric d'algun dels 2 blocs tindran la possibilitat de recuperar-lo durant el període d'examens del final del semestre.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Controls individuals d'histopatologia eliminatoris | 6,5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6 |
Prova escrita - Bloc 1 | 52% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5 |
Prova escrita - Bloc 2 | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treballs d'autoaprenentatge | 11,5% | 0 | 0 | 2, 3, 5 |
Textos Bloc 1 - Anatomia Patològica
- KUMAR V and ABBAS A (2015). Robbins y Cotran. Patologia Estructural y Funcional, 9th ed. Elsevier, Madrid
- KUMAR; ABBAS & ASTER (2017) Robbins. Basic Pathology 10th ed. Elsevier, Madrid
- ZACHARY JF (2017). Pathologic Basis of Veterinary Disease, 6th ed. Elsevier, St Louis
Textos Bloc 2 - Nosologia i Fisiopatologia
- Dunlop, R.H. y Malbert, Ch-H. (2004). Veterinary Pathophysiology. Blackwell Publishing, Iowa, USA.
- McPhee, S.J. and Hammer, D. G. (2018). Pathophysiology of Disease. An introduction to clinical Medicine.8th edition. Lange.
- Sjaastad, O; Sand, O. And Hove, K. (2010). Physiology of Domestic Animals. 2nd ed. ScandinavianVeterinary Press.
- BSAVA Manuals series:
- Ettinger, S. J.; Feldman, E. C. and Cote, E. (2017). Textbook of Veterinary Internal Medicine. 8th ed, Elsevier.
No cal cap tipus de programari especial.