Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OT | 4 | 0 |
"Metalls en Biologia i Medicina" és una assignatura de quart curs en la que l'alumne ha d'adquirir una visió general dels continguts fonamentals de l'àrea de coneixement de la Química Bioinorgànica.
L'objectiu general d'aquesta assignatura és que, a partir dels coneixements generals de química, biologia, química inorgànica i bioquímica adquirits en assignatures cursades prèviament, l'alumne assoleixi un coneixement bàsic de com és d'important la presència dels metalls en els essers vius tant des del punt de vista de la Biologia com del de la Medicina.
Els objectius formatius de l’assignatura es poden resumir en:
1) Conèixer i entendre l'essencialitat i toxicitat dels metalls en els sistemes biològics i la seva importància i ús en diagnosi i teràpia
2) Conèixer els principals tipus de metal·loproteïnes i cofactors metàl·lics, les seves funcions i el paper del centre metàl·lic en cadascuna d'elles
3) Conèixer els principals fàrmacs, tant de teràpia com de diagnosi, que contenen metalls i els seus mecanismes d'acció
4) Aprendre a treballar experimentalment amb material biològic
Elements químics de rellevància biològica: la frontera entra essencialitat i toxicitat. Abundància dels diferents metalls a la Terra: relació entre l’abundància en els oceans i els éssers vius. Metalls d’interès farmacològic.
El cofactor metàl·lic. Aminoàcids com a lligands d’ions metàl·lics. Metal·loproteïnes: plegament, estabilitat i classificació. Paper del metall i de la cadena peptídica.
Característiques estructurals, funcionalitat i abundància. Cofactors Fe-S i cofactors tipus Hemo. Biosíntesi de cofactors.
Biodisponibilitat d’ions metàl·lics. El cas del Fe. Propietats generals dels sistemes de transport: canals, transportadors i bombes. El cas de les metal·loxaperones. Mecanismes d’emmagatzematge metàl·lic: el cas de la ferritina i les metal·lotioneïnes.
Tipus de biominerals i la seva funció: el cas del Ca, Si, òxids i sulfurs de Fe. Principis generals de biomineralització. Creixement de biominerals.
Agents terapèutics anticancerígens. Exemples i mecanismes d’actuació del cis-Pt i de drogues de Pt(II) de nova generació. Anticancerígens de Pd, Ti, Ru, Ga, Sn i As. Agents antiartrítics d’Au. Drogues antiulceroses de Bi. El Li i el control dels trastorns bipolars.
Agents d’imatge i de diagnosi. El 99mTc com a agent de radiodiagnosi. Agents de contrast per a Imatgeria de Ressonància Magnètica (MRI): el cas de Gd(III).
Classes de teoria - Classes magistrals: Els alumnes adquiriran els coneixements propis de l’assignatura assistint presencialment a les classes impartides pel docent. Posteriorment, aquests coneixements s’hauran de complementar amb el treball individual de l’alumne consultant la bibliografia que el professor indicarà i participant en la realització de les activitats programades. Les classes magistrals són un tipus d’activitat que exigeix poca interacció amb l’estudiant; estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor cap a l’alumne. Durant les classes es fomentarà la participació dels estudiants a través de la dinamització de les classes mitjançant la resolució de casos i preguntes de manera habitual. Així mateix, cada alumne prepararà un tema de la seva elecció d'entre una llista de temes proposats, que serà exposat a classe.
Classes de problemes i Seminaris: Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l'estudi personal, s'aplicaran a la resolució de problemes i/o exercicis en la forma de cassos pràctics o supòsits teòrics. Durant aquest procés s’intentarà que la participació de l’alumnat sigui important. Així, en aquestes sessions, es discutiran les solucions proposades pels alumnes, a partir del seu treball autònom desenvolupat de forma individual o en grup, per a casos plantejats prèviament. El professorat ajudarà a desenvolupar el sentit crític i el raonament lògic, per tal d’augmentar la capacitat dels alumnes de resoldre problemes.
Classes pràctiques: Es realitzaran pràctiques de laboratori (3 sessions de 4 h cadascuna) relacionades amb les temàtiques de l’assignatura mitjançant les quals l’alumne es familiaritzarà amb una sèrie de tècniques bàsiques de laboratori referents a la manipulació de productes i reactius químics i del material biològic així com la utilització de petit equipament propi d’aquesta àrea de coneixement i de les tècniques instrumentals més habituals en aquesta disciplina. El treball de laboratori es realitzarà de manera individual i serà supervisat pel professor qui avaluarà els alumnes considerant la seva atenció i rendiment en el laboratori així com els informes (quadern de laboratori) realitzats.
Informació sobre “enquestes de satisfacció”: El professorat destinarà aproximadament uns 15 minuts d’alguna de les classes del final de curs a permetre que l’alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Teoria | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 33 |
Classes de pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 5, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 28, 29, 30, 33 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual | 84 | 3,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades de manera continua mitjançant dos mòduls que inclouen proves escrites i informes de pràctiques i/o treballs escrits, els quals tindran assignat un pes específic en la qualificació final.
És necessari obtenir una qualificació ≥5,0 en l’avaluació global per aprovar l’assignatura.
Els no-presentats: Un alumne rep la qualificació de no-presentat si no ha acudit a cap prova escrita ni lliurat els informes i/o els treballs escrits resolts en les dates indicades pel professor.
1. Proves escrites (80%)
Constaran de dos exàmens parcials de realització obligatòria. Per tal de que es consideri a alumne com a “No presentat” (NP) caldrà que no hagi fet cap dels parcials ni l’examen de recuperació (examen final o de repesca).
Per aprovar per parcials, s’haurà de tenir una nota mínima de 5,0 punts en cadascun i la nota final serà la mitjana simple de les notes dels dos parcials que s'incrementarà amb un 10% de la nota obtinguda en la presentació del tema preparat per cada alumne. Pels estudiants que no superin un o els dos parcials hi haurà una repesca. En aquest cas, la qualificació serà la mitjana ponderada de la prova escrita final (70%) i de les notes obtingudes a las dues proves parcials (30% restant).
Aquests exàmens constaran principalment de qüestions teòriques curtes i algun exercici pràctic o cas a resoldre.
1.a) Primer examen parcial
Es realitzarà un primer examen parcial, que recollirà aproximadament el 50% de la matèria de l’assignatura. La nota obtinguda en aquest primer parcial s’incrementarà en un 10% amb la mitjana de les notes obtingudes en els controls fets a classe durant la primera part del curs. El resultat d’aquesta operació determinarà la nota final del primer parcial.
1.b) Segon examen parcial
La segona prova d’avaluació de l’assignatura es farà una vegada acabades les classes teòriques i pot incloure alguns dels conceptes que ja s’hagin avaluat en el primer examen parcial així com de les classes pràctiques. La nota obtinguda en aquest segon parcial s’incrementarà en un 10% amb la mitjana de les notes obtingudes en els controls fets a classe durant la segona part del curs. El resultat d’aquesta operació determinarà la nota final del segon parcial.
1.c) Repesca
S’efectuarà desprès dels dos parcials i inclourà tota la matèria del curs. Per poder assistir a aquesta repesca (activitat de recuperació), l'alumne ha d'haver estat avaluat prèviament en les activitats d'avaluació continuada que equivalen a un mínim dels 2/3 de la nota final.
2. Mòdul de laboratori (20%)
Es lliuraran informes sobre les pràctiques realitzades i es valoraran les habilitats del estudiant al laboratori.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Modul de laboratori | 20 | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Modul de proves escrites | 80 | 12 | 0,48 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
Bibliografia bàsica:
Per cursar aquesta assignatura cal tenir accés al Microsoft Office (Power Point i Word) així com al Zoom (en cas que les classes hagin de tenir format virtual)