Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OB | 2 | 1 |
2501573 Economia | OT | 3 | 2 |
2501573 Economia | OT | 4 | 0 |
És recomanable haver cursat l'assignatura Introducció a la comptabilitat.
TEMA 1. INTRODUCCIÓ
1.1. Diferències entre Comptabilitat Financera i Comptabilitat de Gestió
1.2. Per què les organitzacions tenen costos, i per què els han de conèixer?
1.3. El concepte comptable i econòmic del cost
1.4. Els tipus de recursos utilitzats per les organitzacions i el comportament fix o variable del seu cost
1.5. Activitats clau i organització interna d’empreses de serveis, comercials i industrials
TEMA 2. EL REPARTIMENT DE COSTOS ENTRE DIFERENTS OBJECTES DE COST
2.1. L’elecció de l’objecte de cost i dels costos assignables
2.2. Costos directes i indirectes
2.3. Mètodes de repartiment de costos indirectes
2.4. El cost “complet”
TEMA 3. EL PRODUCTE DE L’EMPRESA COM OBJECTE DE COST
3.1. El full costing i els costos de producte vs. els costos de període
3.2. Cost total i cost unitari
3.3. Preu, ingressos, marge brut, resultat operatiu i benefici
3.4. Tipus d’inventaris i la seva valoració
3.5. Situacions de subactivitat i la Imputació Racional
3.6. Reflex en els sistemes d'informació comptable
TEMA 4. REPARTIMENTS EN EL CAS D’ESTRUCTURES ORGANIZATIVES MÉS COMPLEXES
4.1. Seccions principals i auxiliars
4.2. L'estadística de costos
4.3. La liquidació de l'estadística de costos
4.4. Reflex en els sistemes d'informació comptable
TEMA 5. LA VALORACIÓ DE PRODUCTES I SERVEIS: COSTOS PER PROCÉS
5.1. Costos individualitzats vs. costos mitjans
5.2. Sistemes de costos per procés
5.3. Producció en curs i les unitats equivalents
TEMA 6. LA VALORACIÓ DE PRODUCTES I SERVEIS: COSTOS PER COMANDA/LOTS
6.1. Sistemes de costos per comanda/lots
6.2. Alternatives per l’agrupació de costos indirectes i el seu repartiment
6.3. El procés d'acumulació de costos; costos reals i costos previstos
6.4. Sistemes mixtos de costos per lots i costos per procés
TEMA 7. LA RELACIÓ ENTRE ELS COSTOS, L'ACTIVITAT I EL RESULTAT
7.1. Inductors dels costos i la relació de causalitat amb l'output
7.2. Costos fixos i variables en funció de la activitat
7.3. El paper del factor temps en el comportament dels costos
7.4. Preu i marge de contribució unitari
7.5. El punt d'equilibri i el marge de seguretat
7.6. L'estructura de costos i el palanquejament operatiu
7.7. Anàlisi en situacions de multiproducte
TEMA 8. SISTEMES DE COSTOS VARIABLES
8.1. El direct costing
8.2. Marge de contribució vs. marge brut
8.3. Conseqüències per a la valoració d’inventaris i la determinació del resultat
La metodologia emprada en aquesta assignatura contempla, d'una banda, la utilització d'exposicions teòriques per part del professor i de l'altra, la preparació prèvia, per part dels alumnes, de lectures, exercicis i casos que seran objecte de discussió conjunta a classe. La preparació, discussió i lliurament d'exercicis i casos forma part del procés d'avaluació de l'alumne.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 49,5 | 1,98 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures relacionades, Preparació de casos i exercicis, Estudi i elaboració d'esquemes | 94 | 3,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
En l'avaluació de coneixements i competències l'èmfasi estarà posat a la feina constant per part de l'alumne i el seu seguiment del curs. L'assignatura només es pot superar per la via d'una avaluació contínua al llarg del semestre, a les condicions que es detallen a continuació.
Durant el semestre es realitzaran dues proves parcials i generalment cada setmana es recolliran exercicis.
La nota global de l'assignatura s'obtindrà de fer la mitjana ponderada dels dos exàmens parcials (cadascuna amb un pes de 40%) i la nota dels exercicis (20%). Com a condició necessària per a poder fer la mitjana s'ha de:
En el cas de no complir amb aquestes condicions, la nota global es calcularà com el valor menor entre 3,4 i la mitjana ponderada dels dos exàmens parcials i la nota de pràctiques.
Els exercicis encarregats per a ser resolts en una classe pràctica només es recolliran durant aquesta mateixa classe de pràctiques; en aquests casos no s'admeten lliuraments previs o posteriors a la classe ni lliuraments per part de terceres persones.
Per a aquells alumnes que no hagin superat la nota mínima necessaria o que no hagin participat en, com a màxim, un dels dos exàmens parcials, hi haurà una recuperació de la prova pendent. En aquest cas només es podrà recuperar l'examen parcial corresponent, i es conservaran les notes que s'hagin obtingut de l’altre examen i dels exercisis lliurats.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totsels alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota global inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).
Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.
Calendari d’activitats d’avaluació
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia iEmpresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han depresentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’unacte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, ambindependència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas quees produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació.(Normativa Acadèmica UAB)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial 1 | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Examen parcial 2 | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Pràctiques | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Bibliografia bàsica en negreta
Asociación española de contabilidad y administración de empresas. La contabilidad de gestión. Serie de principios de contabilidad de gestión. AECA. Última edició disponible.
Atkinson AA, Banker RD, Kaplan RS, Young SM. Management Accounting. Prentice-Hall.Última edició disponible.
Bhimani A, Horngren CT, Datar SM and Rajan M. Management and Cost Accounting. Pearson. Última edició disponible. - També disponible en format electrònic
Drury C. Management and Cost Accounting. Thomson Learning.Última edició disponible. Última edició disponible.
Donoso Anes R, Donoso Anes A. Sistemas de costes e información económica. Pirámide. Última edició disponible.
Mallo Rodríguez C, Jiménez Montañés MA. Contabilidad de costes. Pirámide. Última edició disponible.
Nicolàs P. Costes para la dirección de empresas. Servei de publicacions UAB. Última edició disponible.
Rosanas JM. Contabilidad de costes para la toma de decisiones. Desclée de Brouwer Editorial. Última edició disponible.
MS Office