Logo UAB
2021/2022

Innovació Comptable

Codi: 102367 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Prior Jiménez
Correu electrònic:
Diego.Prior@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura amb èxit, és necessari haver aprovat les assignatures d'Introducció a la Comptabilitat i Anàlisi dels Estats Financers.

Objectius

El curs ofereix eines d'anàlisi per emetre una opinió sobre la viabilitat de l'empresa a ls diferentes etapes del seu desenvolupament.  També aporta eines de Business Intelligence per a detectar situacions de frau i de manipulació de la informació comptable i financera. Finalment, s'aborda el fenómen del creixement empresarial i de la constitució de grups d'empreses i de la informació consolidada.

Competències

  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  • Valorar la utilitat de la informació comptable per a la presa de decisions dels seus diferents usuaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  2. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  3. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  4. Identificar les decisions que es poden prendre a través de l'anàlisi i interpretació de la informació comptable.
  5. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  6. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  7. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  8. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.

Continguts

 

1.- La comptabilitat  a l’inici de l’empresa

-          Formes jurídiques. Implicacions comptables.

-          Estructura de finançament. Patrimoni net i endeutament.

-          Règim de responsabilitats per a socis i administradors

-          Estructura de financiación. Patrimonio neto, deuda y coste del endeudamiento según la forma jurídica de la empresa. Análisis empírico.

2.- La comptabilitat en l’empresa en desenvolupament

-          L’empresa en desenvolupament i el compte de resultats. Alternatives comptables.

-          Anàlisi de viabilitat d'un projecte. Aspectes quantitaius i qualitatius El Business Plan 

-          L’Estat de Fluxes d’Efectiu

-          Indicadors del projecte empresarial: EBITDA, EBIT, Equity Value, Enterprise Value, PER, DFN (Deute financera neta)

-          L’estructura de finançament en empreses en creixement

-         El fenómeno de las empresas gacela (fast growing firms) y su financiación.

-          La estructura de financiación, rentabilidad y coste del endeudamiento de las empresas en crecimiento. Análisis empírico.

 

3.- La comptabilitat en l’etapa de maduresa de l’empresa

-          L’estructura de finançament en empreses madures

-          Provisions i contingències

-          Valoració d’actius i incidència en el resultat

-          Lloguer vs propietat. NIIF 16

4.-Empresa en liquidació

-          Causes de liquidació

-          Normes comptables de valoració per a l’empresa en liquidació

-          Procés de liquidació d’una empresa.

-          La comptabilització de la liquidació

 

5.-L'anàlisi forense de l'empresa

-          La regulació de la informació financera i l'anàlisi forense.

-          Us de tècniques de Business Intelligence i de Business Analitics per detectar i predir situacions de frau o de manipulació de les magnituds comptables i financeres. Anàlisi empírica.

-          Incidència comptable del concurs de creditors 

6.-Grups de societats. Consolidació comptable i fiscal 

-         La consolidació comptable. Grup empresarial

-         Métodes de Consolidació

-         Impacte fiscal de la consolidació. anàlisi empírica.

 

Metodologia

    • Classes teòriques, desenvolupament de les tècniques d'anàlisi, aplicació i resolució de casos reals. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 4
Classes teòriques 32,5 1,3 4
Tipus: Supervisades      
Tutories 4 0,16 2
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 94,5 3,78 4, 6

Avaluació

  

  • L'estudiant que en el promig de les activitats estigui entre un 3,5 i un 4,9 podrà anar a recuperació, així mateix si ha suspès l'examen final amb una nota entre 3,5 i 4,9 també podrà anar a l'examen de recuperació.

 

  • Aquell estudiant que no participi en cap activitat d'avaluació tindrà un "No avaluable".

 

 

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviaruna data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8
Exercicis. (controls) a resoldre a classe per l'alumne (un mínim de 4) 40 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Participació a classe 20% 0 0 1, 3, 6

Bibliografia

Programari

És recomenable tenir coneixement d'excel a nivell d'usuari avançat. Hi haurà sessions que es desenvoluparan al laboratori de càlcul.