Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | FB | 1 | 1 |
L’assignatura Organització Constitucional de l’Estat no requereix d’uns coneixements o requisits previs al tractar-se d’una assignatura de primer curs del Grau de Dret, però es recomanable repassar coneixements adquirits al Batxillerat relacionats amb les matèries històriques, polítiques, jurídiques o d’actualitat desenvolupades a l’àmbit de les Ciències Socials.
Grup 01: Dr. José Carlos Remotti - Castellà
Seminaris:
Grup 02: Dr. Joan Lluís Pérez Francesch - Català
Seminaris:
Grup 51: Dr. José Carlos Remotti - Castellà
Seminaris:
Grup 70: Dra. María Jesús García Morales - Castellà
Seminaris:
L'assignatura Organització Constitucional de l'Estat que s’imparteix al primer semestre del primer any del Grau de Dret, té el caràcter de bàsica/obligatòria. Es tracta d'una assignatura que contribueix a la formació integral de l'estudiant al permetre-li conèixer, analitzar, valorar l'organització, estructura, composició, límits, controls, funcions, funcionament i relacions dels diferents òrgans, institucions i poders públics. A tals efectes l'assignatura s'ha estructurat en dues grans parts que són detallades posteriorment en el programa de l'assignatura.
A manera de resum es pot assenyalar que en la primera part, s'abordarà de forma introductòria a l'Estat (sorgiment, causes, evolució fins i funcions); per a després estudiar la Constitució com marc normatiu de convivència democràtic i la determinació per ella dels principis estructurals de l'Estat com Social i Democràtic de Dret, amb una configuració territorial d'Estat Autonòmic i plenament integrat en la Unió Europea.
En la segona part, sota l'epígraf els òrgans constitucionals, s'abordarà l'estudi de l'organització, estructura, composició, límits, controls, funcions i funcionament i relacions dels diferents òrgans, institucions i poders públics dintre dels quals destaquem a la Prefectura de l'Estat, les Corts Generals, el Govern, les relacions entre les Corts i el Govern, el Poder Judicial i el Tribunal Constitucional. Tot això estudiat desde la consideració de l'Estat com una entitat constitucional complexa que es projecta en els diferents àmbits autonòmic, estatal i europeu.
Des de la perspectiva formativa, Organització Constitucional de l’Estat pretén de l’estudiant l’assoliment de diversos objectius entre els quals destaquen particularment:
- Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics, estructurals i generales del sistema constitucional i jurídic.
- Definir els fonaments constitucionals de l’organització institucional de l’Estat.
Part primera. - Principis constitucionals
Tema 1 . L'Estat
Els orígens històrics de l'Estat i els fonaments teòrics de l'Estat liberal-democràtic.- L’Estat com a forma d’organització política.- Els elements de l’Estat
Tema 2. - Constitucionalisme i Constitució
Origen i evolució del constitucionalisme: de l'Estat liberal a l'Estat democràtic i social.- Concepte i tipologies de Constitució.- El Poder Constituent
Tema 3. Marc històric de la Constitució espanyola.
El constitucionalisme històric espanyol.- La transició política i el procés constituent.- El significat de la Constitució de 1978: influències comparades.
Tema 4. Els principis estructurals de la Constitució
La forma d'Estat: l'Estat Social i democràtic de Dret.- L'organització territorial: l'Estat de les autonomies.- Implicacions constitucionals de la integració en la Unió Europea.
Part segona. Els òrgans constitucionals
Tema 5 . La Corona
La monarquia parlamentària com a forma de govern.- Legitimitat democràtica de la Corona.- L'estatut jurídic de la Corona.- Les funcions del Rei.
Tema 6 . L'Estat democràtic i la participació política
Democràcia representativa i directa.- Els partits polítics.- El mandat representatiu i el dret electoral.- La formes de democràcia directa: el referèndum.
Tema 7. Les Corts Generals
L’estructura bicameral: la composició del Congrés i del Senat.- L’autonomia parlamentària i el Reglament parlamentari.- L’estatut dels parlamentaris.- L’organització i el funcionament de les cambres.- Les funcions: legislativa, pressupostària i de control i d’impuls del govern.-
Tema 8. El Govern
El poder executiu i el Govern.- El Govern com òrgan constitucional i les seves funcions.- El Govern i l'Administració Pública.- Les relacions entre les Corts Generals i el Govern: la relació de confiança, responsabilitat política i control parlamentari.- La dissolució de les cambres.
Tema 9. El Poder Judicial.
La jurisdicció i la resolució de conflictes.- El poder judicial com òrgan.- El poder judicial com funció: la potestat jurisdiccional.- El govern de la Justícia: el Consell General del Poder Judicial.
Tema 10. El Tribunal Constitucional
Composició, organització i funcionament del Tribunal Constitucional.- Les funcions del TribunalConstitucional.- Els conflictes entre òrgans constitucionals de l’Estat.
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i grupalment, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o bé de l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
L'assistència als seminaris, excepte en cas de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20, 21, 25, 26, 27 |
Discussió i resolució de pràctiques, comentaris de textos, debats i seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 25, 26, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi. Redacció de treballs. Lectura de textos. Cerca de documents i bibliografia. Elaboració de recensions, crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules. | 71 | 2,84 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27 |
Avaluació
Les competències d'aquestes matèries s'avaluaran de forma continuada mitjançant les següents activitats:
- Prova final de conjunt a desenvolupar-se en la data assenyalada oficialment per la Secretaria acadèmica. Li correspondrà el 50% de la nota. L'equip docent corresponent a cada un dels grups ha d'indicar el format d'aquesta prova.
- Un mínim de dues activitats d'avaluació amb un pes en la nota del 50% restant: A aquests efectes en cadascun dels grups d'aquesta assignatura l'equip docent respectiu haurà de seleccionar com a mínim dues activitats diferents d'avaluació (determinant el pes de cadascuna d'elles en el percentatge de la qualificació dins del present 50%). Exemple d'aquestes possibles activitats, només a títol enunciatiu, assenyalem: Examen parcial, casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs d'investigació, recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència, normativa, vídeos o pel·lícules, o desenvolupar projectes, entre altres activitats. Les activitats seleccionades podran realitzar-se, segons ho disposi l'equip docent, de manera individual o grupal.
L'equip docent de cada grup a l'inici de curs presentarà el programa de l'assignatura que preveu aquesta guia, explicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents (teoria i seminaris), concretarà el sistema d'avaluació continuada que hagi seleccionat i fixarà el percentatge assignat a cadascuna de les activitats seleccionades i la seva data de realització, així com el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Tals indicacions seran exposades al campus virtual/Moodle.
Dins d'aquestes activitats a avaluar l'equip docent també podrà valorar l'assistència i participació a classe. Es tracta de participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats, i diferent a la realitzada en les classes de seminari/pràctiques. En aquest cas l'equip docent de cada grup determinarà el percentatge que li correspon.
L’alumnat que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. L’alumnat que presenti una pràctica en què hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració de recensions, crítica de llibres, monogràfiques o control de lectures, Fitxes de jurisprudència, legislació o de vídeos o pel·lícules,o dictàmens i documents jurídics realitzades de manera individual o grupal | 00-40% | 7 | 0,28 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 27 |
Participació activa i qualitat de les intervencions en els debats i discussions diferent a la realitzada en els seminaris /pràctiques | 00-10% | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 27 |
Prova escrita – Examen Final | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27 |
Prova escrita – Examen Parcial (opcional a criterio del profesorado de cada grupo) | 00-40% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27 |
Realització de Treball individual o grupal sobre un tema objecte de l'assignatura o relacionat amb ella assignat pel professor o professora | 00-40% | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27 |
Realització de pràctiques individuals o en grup: Avaluació continuada | 00-40% | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27 |
Bibliografia i materials
A) Manuals de referència:
* ARAGÓN REYES, Manuel. (ed.) Temas básicos de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid.
* APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- BARCELÓ, M., Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona.
* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid.
* CASTELLÀ, Josep María (ed.): Derecho constitucional básico, Hygens, Barcelona.
* FOSSAS, E.- PÉREZ FRANCESC, Joan Lluís Lliçons de Dret Constitucional, Proa, Barcelona.
* LÓPEZ GUERRA, Luis, ESPÍN, Eduardo, (y otros), Derecho Constitucional, Tiant lo Blanch, Valencia, vol 1 y vol II. Aquest llibre es troba disponible a la biblioteca digital de la UAB.
* MOLAS, Isidre. Derecho Constitucional, Tecnos. Madrid.
* PÉREZ ROYO, Javier. Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.
B) Textos Legals:
* ALBERTÍ, Enoch - GONZALEZ, Markus. Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.
C) Comentaris a la Constitució
* CASAS BAAMONDE, María Emilia- RODRIGUEZ-PIÑERO, Manuel. Comentarios a la Constitución, Wolkers Kluwer, 2008
* GARRIDO FALLA, Francisco (dir.) Comentarios a la Constitución. Civitas, Madrid.
* ALZAGA VILLAAMIL, Oscar. Comentarios a la Constitución Española Edersa, Madrid.
Enllaços web
http://www.der.uva.es/constitucional/verdugo/matriz.htm Materials de Dret Constitucional.
http://www.iustel.com Informació normativa, jurisprudencial i doctrinal.
www.westlaw.es. Base de dades westlaw.
L'assignatura no exigeix un programari específic