Logo UAB
2021/2022

Teoria del Dret

Codi: 102267 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Noelia Igareda González
Correu electrònic:
Noelia.Igareda@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Lucia Ortiz Amaro
Noelia Igareda González
Patricia Gonzalez Prado
Paula Arce Becerra
Adrian Pascale Pascale
Esther Murillo Blasco
Rocio Medina Martin
Marc Abraham Puig Hernandez
Lorena Garrido Jimenez

Prerequisits

Pel bon seguiment de l’assignatura és imprescindible una competència lingüística i lectora òptima d’acord al nivell  dels estudis universitaris. Els coneixements bàsics de filosofia i sociologia ajudaran al seguiment de l’assignatura.

 

Grup 1. Teoria: Lorena Garrido (castellà)

Seminari 11: Lucía Ortiz (català)

Seminari 12: Noelia Igareda (castellà)

Seminari 13: Adrian Pascale (castellà)

 

Grup 2. Teoria: Rocío Medina (castellà)

Seminari 21: Rocío Medina (castellà)

Seminari 22: Esther Murillo (català)

Seminari 23: Paula Arce (català)

 

Grup 51. Teoría: Luisa Moreno (castellà)

Seminari 511: Luisa Moreno (castellà)

Seminari 512: Marc Puig (català)

Seminari 513: Patricia González (castellà)

 

Grup 70. Teoria: Marc Puig (català)

Seminari 70: Marc Puig (català)

Seminari 71: Paula Arce (català)

Seminari 72: Esther Murillo (català)

 

Objectius

Teoria del Dret és una assignatura que s’imparteix en el primer quadrimestre del primer any del grau de Dret.  Es tracta d’una assignatura introductòria a conceptes jurídics bàsics pel desenvolupament de totes de les matèries. La matèria desenvolupa els  grans àmbits de la teoria del dret contemporània, partint de la pluralitat d’escoles i visions que formen la teoria i filosofia del dret moderna.

Els grans àmbits que es plantegen en el programa són:

a) Les formes d’aproximació al dret: ciència del dret, sociologia i filosofia del dret.

b) Teoria de la norma i del l’ordenament jurídic.

c) Aplicació i interpretació del dret.

d) Valors del drets i teories de la justícia

e) Fonaments de la sociologia del dret.

Els principals objectius formatius de l’assignatura són:

a)      Conèixer les principals formes d’aproximació al dret des de la ciència del dret, sociologia del dret i filosofia del dret

b)      Identificar, conèixer i aplicar els conceptes bàsics de la teoria del dret.

c)      Entendre els fonaments de l’argumentació jurídica

d)      Reflexionar sobre els valors i funcions del dret

e)      Comprendre la formació del conceptes jurídics contemporanis en el seu context històric i social.

Competències

  • Analitzar adequadament les qüestions vinculades amb la igualtat entre homes i dones.
  • Aplicar els valors i els principis ètics vinculats amb l'exercici professional del dret.
  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Defensar i promoure els valors bàsics de la convivència en democràcia.
  • Defensar i promoure els valors essencials de l'estat social i democràtic de dret.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Demostrar que es comprèn el caràcter unitari de l'ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinària dels problemes jurídics.
  • Demostrar que es té una consciència crítica en l'anàlisi de l'ordenament jurídic i el desenvolupament de la dialèctica jurídica.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Integrar la importància del dret com a sistema regulador de les relacions socials.
  • Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  • Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de les decisions que es prenen.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  2. Defensar i promoure els valors bàsics de la convivència en democràcia.
  3. Definir els instruments jurídics destinats a eradicar la desigualtat social entre homes i dones.
  4. Definir els principis bàsics de l'ordenament jurídic.
  5. Definir la importància de la deontologia jurídica.
  6. Definir les relacions entre dret i moral en l'estat social i democràtic de dret.
  7. Definir les teories jurídiques jusnaturalistes, positivistes i realistes i la seva visió sobre el caràcter unitari de l'ordenament jurídic.
  8. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  9. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  10. Descriure les diverses aportacions crítiques de la teoria del dret.
  11. Descriure les relacions entre dret i societat.
  12. Distingir les teories i els conceptes necessaris per a l'anàlisi de la igualtat entre homes i dones.
  13. Elaborar discussions teòriques sobre el paper dels principis en l'ordenament jurídic.
  14. Enumerar les diferents teories contemporànies de l'argumentació jurídica.
  15. Identificar els factors de discriminació sexual en el dret.
  16. Identificar els problemes de deontologia contemporanis.
  17. Identificar els problemes de l'aplicació del dret.
  18. Identificar els problemes sociojurídics en les teories sociojurídiques contemporànies.
  19. Identificar els valors de l'estat social i democràtic de dret.
  20. Interpretar l'evolució de l'estat social i democràtic de dret.
  21. Interpretar les aportacions de la sociologia del dret.
  22. Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  23. Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  24. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de les decisions que es prenen.
  25. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  26. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Continguts

1. Formes d’aproximació al dret: ciència del dret, sociologia del dret i filosofia del dret.

2. Dret i societat

3. Dret, poder i moral.

4. Dret i Estat

5. Concepcions del Dret: Iusnaturalisme, Iuspositivismo, Realismo jurídic.

6. Teoria de la norma.

7. Sistema i ordenament jurídic.

8. Interpretació del dret i aplicació del dret.

9. Aplicació del Dret i Teories de l’argumentació.

10. Conceptes jurídics fonamentals

 

 

Metodologia

Nota prèvia

L’assistència als seminaris, llevat supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.

La docència de l’assignatura i la formació de l’alumnat es fonamenta en les següent activitats:

1. Activitats dirigides:

1.1 Classes magistrals: on l’alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l’estudiant i estan concebudes com una exposició per establir els referents conceptuals en cada tema.

1.2. Seminaris: on l’alumnat, en grups reduïts,  analitza  juntament amb el professorat casos pràctics prèviament elaborats. En supòsits concrets, els casos s’elaboraran a classe. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació dels conceptes explicats a les classes teòriques.

2. Activitats supervisades:

Es tracta d’activitats que l’alumnat desenvolupa en aula, amb la supervisió i suport del professorat. Es tracta de l’elaboració d’algun supòsit pràctic en aula.

3. Activitats autònomes:

3.1. Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula.

3.2. Cerca de bibliografia i materials instrumentals per a la resoluciódels casos pràctics. En algun o alguns casos els estudiants hauran de fer la cerca autònoma de la documentació

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 26 1,04 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 19, 20, 21
Seminari 13 0,52 12, 15, 16, 17, 18, 19, 21
Tipus: Autònomes      
Lectures i estudi dels materials 50 2 16, 17, 18, 19, 20, 21
Treballs en grup 20 0,8 1, 8, 23, 24, 25, 26
Treballs individuals 36 1,44 1, 8, 9, 23, 24

Avaluació

La nota final s’obtindrà a partir del següent elements:

1.1   Avaluació continuada de les classes. (50% de la nota)

L’assistència als seminaris, llevat supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.

1.2 Examen final. (50% de la nota)

L'examen final s'ha de superar amb una nota superior a 5 per fer mitja amb la resta de qualificacions de l'avaluació continuada.

Un/a alumne/a que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Qui presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.

En cada grup de docència es publicaran al campus Virtual, abans de l'inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades. 

Reavaluació 

Es realitzarà reavaluació de la part relativa a l'examen final.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves avaluadores 50% 5 0,2 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20
Realització de treballs individual i en grup 50% 0 0 1, 2, 3, 8, 9, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

ATIENZA, Manuel., El sentido del derecho, Barcelona, Ariel, 2001.

DE LUCAS, Javier, (coord), Introducció a la teoria del dret, Editorial Tirant lo Blanc: València, 1997 3ª ed.

RUIZ RESA, Josefa, Teoría del derecho. Editorial Tirant lo Blanc: València. 2017 (versió electrònica disponible Biblioteca UAB)

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

AÑON, M.José; AYMERICH, Ignacio; DALLI, María A.; FALLADA, Juan Ramón; GALIANO, Angeles; GARCÍA CIVICO, Jesús; GARCÍA PASCUAL, Cristina; GARCÍA SAÉZ, Jose Antonio; GASCÓN, Andrés; MERINO, Víctor; SOLANES, Angeles, Teoría del Derecho, Valencia, Tirant lo Blanch, 2020.

ATIENZA, Manuel, Filosofía del Derecho y transformación social, Madrid, Trotta, 2017.

ATIENZA, Manuel, Una apología del Derecho y otros ensayos, Editorial Trotta, 2020.

CALVO Garcia, Manuel, Los fundamentos del método jurídico: Una revisión crítica, Madrid, Tecnos, 1994.

CALVO Garcia, Manuel, Teoría del Derecho, Madrid, Technos, 2000.

CALVO Garcia, Manuel; PICONTÓ, Teresa, Introducción y perspectivas actuales de la sociología jurídica, Barcelona, Editorial UOC, 2017.

DE SOUSA SANTOS, Sociología jurídica crítica. Para un nuevo sentido común en el derecho, Madrid, Trotta, 2009.

DWORKING, Ronald, Los derechos en serio, Barcelona, Ariel, 1994.

LLOYD'S, Introduction to Jurisprudence, Sweet & Maxwell, New York, 2008. 

PUIGPELAT, Francesca, (Coord), Teoria del dret, Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya, 1996.

RODRIGUEZ, Palop, Maria Eugenia, La nueva generación de derechosHumanos, Madrid, Dykinson, 2010.

 

 

Programari

L'assignatura no exigeix un programari especific