Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OB | 4 | 1 |
Grup 1. Anglès: Sebastian Preller.i Paula Arce.
Grup 2. Castellà i català. Marta Isern i Adrian Pascale.
Grup 3. Català: Sonia Güell Peris i Marc Puig
Grup 51. Castellà: Patricia Toro Lozano i Luisa Moreno
Grup 70: Castellà. Noelia Igareda.
- Desenvolupar eines per a una reflexió sobre el paper dels DDHH, la seva consagració i les seves garanties enfront les seves possibles vulneracions.
- Adquirir coneixements dels mecanismes de protecció dels drets humans com una forma d'expressió de la igualtat davant la llei.
- Familiarització amb els instruments teòrics necessaris per entendre la importància i l'impacte dels DDHH i la seva vinculació amb l'Estat de Dret.
- Adquirir coneixements de qüestions teòriques bàsiques de la legislació internacional i constitucional en matèria de drets humans per proporcionar instruments amb que abordar el seu aspecte pràctic.
- Adquirir coneixements bàsics sobre els conceptes de drets humans, l'evolució històrica, la justificació i l'evolució dels mateixos des d'una perspectiva crítica i reflexiva.
- Conèixer exemples de qüestions judicials en que s'han debatut les característiques i l'abast de la protecció dels drets humans.
- Conèixer els límits i oportunitats dels drets humans i la seva protecció com un instrument d'igualtat jurídica.
- Familiarització amb els mecanismes de protecció internacional dels drets humans.
- Coneixement de la pràctica en matèria de protecció internacional dels drets humans.
I Part: DRETS HUMANS I JUSTÍCIA. PROBLEMES DE FUNDACIÓ
1. Teories clàssiques de la justícia: utilitarisme i crítiques kantianes
2. Igualitarisme liberal i igualtat d’oportunitats.
3. El comunitarisme i el debat sobre la multiculturalitat
II Part: PROBLEMES ACTUALS LA PROTECCIÓ DELS DRETS HUMANS
1. Teories neoliberals i violacions dels drets humans
2. Llei antidiscriminació : marc legal contra el tractament de la discriminació múltiple i la interseccionalitat
III Part: ELS MECANISMES DE PROTECCIÓ UNIVERSAL DELS DRETS HUMANS:
1.- Mecanismes universlas no jurisdiccionals de proteccio dels Drets Humans
2.- Mecanismes universals jurisdiccionals de proteccio dels Drets Humans
3.- Especial referenica a la actuació dels Tribunals Penals Internacionals
IV Part: ELS MECANISMES DE PROTECCIÓ REGIONAL DELS DRETS HUMANS
1.- Mecanismes de protecció en l´ámbit europeu.
2.- Menanismes de protecció en l´ambit america
3.- Mecanismes de protecció en altres regions: Africa i Asia.
Nota prèvia
Les sessions dels blocs I i II seran bàsicament teòriques. Les sessions dels blocs III i IV s’estructuraran en sessions teòriques (3) i pràctiques. Les sessions pràctiques s'estructuraran a partir d’un estudi de cas, prèviament preparat seguint una guia de lectura que serà objecte de debat presencial. Es per això que l’assistència a classe es un requisit imprescindible per a l'avaluació continuada i que a l’hora de calcular la càrrega lectiva del curs, l’alumnat haurà de tenir en compte que, a més de les hores d’aula, haurà de dedicar part del seu temps també a la lectura de textos i preparació de les sessions; a l’estudi dels continguts i com a mínim, a una o dos tutories al llarg del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classe pràctica | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 13, 15 |
classe teòrica | 13,5 | 0,54 | 1, 3, 4, 6, 7, 12, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 14 | 0,56 | 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Lectura textos | 14,16 | 0,57 | 5, 6, 11, 12, 14, 15 |
Preparació de les sessions | 14,34 | 0,57 | 2, 5, 6, 8, 10, 12, 14 |
Un/a alumne/a que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura
La participació activa de l'alumnat és un requisit imprescindible per al bon funcionament de l´assignatura i es un element molt rellevant en l´evaluació. Per això es requereix l´assistencia habitual i puntual a les sessions presencials, la lectura de la bibliografía requerida per a cada sessió, la intervenció en els debts i la preparació de lea activitats assenyalades per a cada tema així com l´elaboració i presentació dels treballs en les dates previstes.
L'avaluació dels blocs I i II constarà d’un treball individual (40%) i de la participació activa a les classes (10%). L'avaluació dels blocs III i IV constarà del treball fet a la sessió pràctica (20%) i d’una prova de coneixements teòrics que es portarà a terme l’últim dia de classe (30%). La nota final sortirà de la mitjana dels criteris d'avaluació assenyalats anteriorment, sent el mínim exigit per aprovar el curs un 5 (de pro mig). Hi haurà la possibilitat de recuperació quan la nota resultant del pro mig dels mecanismes d'avaluació no sigui superior a 5.
El treball final individual i la prova de coneixements teòrics poden ser objecte de reavaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega d'un treball escrit corresponent als blocs I i II | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Participacio activ a classe blocs I i II | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 10, 13 |
Prova de coneixements blocs III i IV | 45% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 15 |
Primera Part
BODELÓN, Encarna (2010): “Derecho y Justicia no androcéntricos”, en Quaderns de Psicologia, Nº 12. Disponible en: http://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/815
BODELÓN, Encarna (1995): “Pluralismo, Derechos y Desigualdades: una reflexión desde el género”, en la Derechos y Libertades: revista del Instituto Bartolomé de las Casas. ISSN: 1133-0937. II(5). p. 201--213 (Jul-dic 1995) Disponible en: http://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/1272/DyL-1995-II-5-Bodelon.pdf?sequence=1
BUSTAMANTE, Javier (2001): “Hacia la cuarta generación de Derechos Humanos”: repensando la condición humana en la sociedad tecnológica, de, en la Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación. Disponible en http://www.oei.es/revistactsi/numero1/bustamante.htm
DE LORA, Pablo (2006): “Memoria y frontera: el desafío de los derechos humanos”. Editorial Alianza. Madrid.
DE SOUSA SANTOS, Boaventura (2002) “Hacia una concepción multicultural de los derechos humanos” Revista EL OTRO DERECHO, número 28. Julio de 2002. ILSA, Bogotá D.C., Colombia. Disponible en http://www.uba.ar/archivos_ddhh/image/Sousa%20-%20Concepci%C3%B3n%20multicultural%20de%20DDHH.pdf
DÍAZ, Elías: "Estado de Derecho y derechos humanos". NEJVol. 11 - n. 1- p. 09-25 /jan-jun 2006. Disponible en: http://www6.univali.br/seer/index.php/nej/article/viewFile/418/360
FACIO, Alda: "Hacia otra teoría crítica del derecho", en Las fisuras del patriarcado. Reflexiones sobre Feminismo y Derecho. FLACSO, Ecuador, 2000. Disponible en: http://www.flacsoandes.edu.ec/libros/10602-opac
FERRAJOLI, Luigi (2007): “Los fundamentos de los derechos fundamentales”. Debate con Luca Baccelli ... [et al.] ; edición de Antonio de Cabo y Gerardo Pisarello. Editorial Trotta. Madrid.
GONZÁLEZ, Jesús: "Las teorías de los derechos humanos". Disponible en: http://www.juridicas.unam.mx/publica/librev/rev/rap/cont/105/pr/pr6.pdf
MARTÍNEZ DE PISÓN, José (1997): “Derechos Humanos: historia, fundamento y realidad”. Editorial Egido. Zaragoza.
RODRÍGUEZ PALOP, Mª Eugenia (2003): “¿Nuevos derechos a debate. Razones para no resistir”, Anuario de Filosofía del Derecho, Nº 20 (pp. 227-254). Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=909373
SAURA, Jaume: “La exigibilidad jurídica de los derechos humanos: especial referencia a los derechos económicos, sociales y culturales (DESC)”, Papeles el tiempo de los derechos, nº 2, 2011. Disponible en: http://observatoridesc.org/sites/default/files/saura_exigibilidad_DESC.pdf
WILHELM, Marco y PISARELLO, Gerardo: “Los derechos humanos y sus garantías: nociones básicas”. UOC. Disponible en: http://bit.ly/RxkDDn
Segona Part
ABELLÁN HONRUBIA, Victoria. 1998. La internacionalización del concepto y contenido de los derechos humanos. En: Tres lecciones magistrales: inauguración de los cursos 1995-1996, 1996-1997, 1997-1998, pp. 33-53. Barcelona: Marcial Pons.
Andrés Sáenz de Santa María, Paz, 2011, Sistema de derecho internacional público, Civitas Thomson Reuters, Madrid.
BONET PÉREZ, Jordi y SÁNCHEZ, Victor M. (coordinadores). 2008. Derechos Humanos. Barcelona: Huygens.
CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio. 2001. Soberanía de los Estados y Derechos Humanos en Derecho internacional contemporáneo. 2ª edición, Madrid: Tecnos.
CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio. 2003. El ConvenioEuropeo de Derechos Humanos. Madrid: Tecnos.
FERNÁNDEZ DE CASADEVANTE, Carlos (Coord.). 2007. Derecho Internacional de los Derechos Humanos, 3ª edición, Madrid: Ed. DILEX, S.L.
GREER, S. C. 2006. The European Convention on Human Rights: achievements, problems and prospects, Cambridge: Cambridge U. Press.
GÓMEZ ISA, Felipe (director). 2004. La protección internacional de los derechos humanos en los albores del siglo XXI, pp. 23-60, Bilbao: Humanitarian Net / Universidad de Deusto.
GÓMEZ ISA, F.; FEYTER, Koen de (eds.). 2009. International human rights law in a global context. Bilbao: Universidad de Deusto.
HARRIS, D. J. 2009. Law of the European Convention on Human Rights. 2nd. edition, Oxford: Oxford U. Press, Oxford.
NIKKEN, Pedro. 1987. La protección internacional de los Derechos Humanos: su desarrollo progresivo. Madrid: Editorial Civitas/Instituto Interamericano de Derechos Humanos.
PASTOR RIDRUEJO, José Antonio. 1989. La protección de los derechos humanos en las Naciones Unidas: aspectos humanitarios y políticos. En: Cursos de Derecho Internacional de Vitoria-Gasteiz. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
PIÑOL RULL, Joan, 2000, Dret internacional públic, UOC, Barcelona.
VILLAN DURAN, Carlos. 2002. Curso de Derechos Humanos.Madrid: Trotta.
Links de interés:
Documentación de naciones Unidas:
https://www.un.org/Depts/dhl/spanish/resguids/spechrsp.htm
Cuadro de normas y mecanismospara la Protección de los Derechos Humanos
http://www.derechoshumanos.net
Legislación UE
http://europa.eu/legislation_summaries/human_rights/index_es.htm
L'assigntura no exigeix un programari específic