Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OT | 4 | 0 |
Es recomana una especial predilecció per l'estudi dels drets humans, així com per aprendre com es defensen aquests en els tribunals de justícia.
1.- Estudiar el concepte, fonament i desenvolupament del dret de llibertat religiosa dins del context dels drets humans.
2.- Analitzar els reptes que la multiculturalitat i la diversitat de religions plantegen des·de la perspectiva jurídica.
3.- Estudiar la regulació jurídica de la llibertat religiosa a Europa des d'una perspectiva comparada.
5.- Aprendre com es treballa en un equip jurídic a través del mètode del cas real i dels judicis simulats.
1.- Models de gestió del multiculturalisme en les societats modernes: integració, assimilació, coexistència, acomodació, etc.
2.- Models de relació entre l'Estat i les confessions religioses en les societats modernes: acomodació en USA i Canadà, cooperació a Espanya i Itàlia, laïcisme a França, confessionalitat al Regne Unit i als països islàmics, etc.
3.- La llibertat religiosa en el context de la protecció jurídica internacional dels drets humans.
4.- La llibertat religiosa a Espanya: de la tolerància a la llibertat de culte.
5.- La llibertat religiosa en la Constitució de 1978: el difícil equilibri entre els principis de laïcisme i de cooperació.
6.- Les competències de les comunitats autònomes i dels municipis en l'àmbit de la llibertat religiosa. Especial referència a l'Estatut d'Autonomia i a la Llei catalana de Centres de Culte.
7.- Llibertat d'expressió i discurs de l'odi / discriminació per motius de raça, religió, origen ètnic i nacional, etc. Especial referència als discursos i propaganda política en campanyes electorals. Estudi de casos reals.
8.- Les manifestacions de la llibertat religiosa en l'àmbit públic i la seva problemàtica jurídica: l'ùs del vel islàmic a l'escola i als documents d'identitat; l'ùs del vel integral (burka, nikab) als espais públics; la construcció de llocs de culte (mesquites i cementiris islàmics, esglésies evangèliques, etc.) i l'"efecte NIMBY" (Not In My Back Yard), etc. Estudi de casos reals.
9.- La conciliació entre la vida laboral i la pràctica de la religió: l'ùs de simbologia religiosa al lloc de treball (vel islàmic, kippah jueva), permisos per absentar-se de la feina per resar o per la celebració de festivitats religioses, etc. Estudi de casos reals.
10.- Els matrimonis religiosos i la seva eficacia jurídica: la "clàusula d'ordre públic" i la seva incidència en els matrimonis poligámicos. Estudi de casos reals.
11.- Religió i desobediència de la llei: l'objecció de consciència. P.e., la negativa a rebre transfusions de sang (Testimonis de Jehovà). Estudi de casos reals.
12.- Llibertat religiosa i dret animal: els sacrificis rituals, llibertat religiosa o maltractament animal? Estudi de casos reals.
13.- Radicalisme i terrorisme d'origen religioso i la seva relació amb el dret de llibertat religiosa. Estudi de casos reals.
14.- La protecció jurídica de la llibertat religiosa en els àmbits penal, civil i contenciós-administratiu. El recurs davant el Tribunal Constitucional i davant el Tribunal Europeu de DretsHumans. Treball sobre casos reals: judicis simulats.
1.- La distinció entre teoria i pràctica només serà formal, i no material, ja que la teoria s'explicarà al mateix temps que es van treballant els casos reals que el Professor Dr. Iván Aybar proposarà.
2.- La metodologia es basa en el concepte de 'aula pràctica', en la qual cada un dels epígrafs del temari (continguts) vindrà introduït per un o per diversos casos reals, extrets de la realitat diària generada per la convivència de diferents cultures i religions a l'espai públic de les societats democràtiques. A partir d'ells s'extrauran i s'explicaran els coneixements teòrics necessaris per trobar la solució més adequada a Dret en cadasqun d'ells. Perquè no cal oblidar que tota pràctica comença per una bona teoria.
3.- Alguns d'aquests casos reals serviran res més per introduir i servir de guió a l'explicació dels conceptes teòrics (continguts de l'assignatura). D'altres, però, també es resoldran a classe, treballant en grups sobre la base de documentació de casos reals (i actuals) que el Professor Dr. Iván Aybar -que combina la seva tasca investigadora i docent amb la pràctica de l'advocacia- estigui portant. Es treballaran com si es tractés d'un gran despatx d'advocats, exposant en primer lloc els fets, per després identificar l'objecte del litigi i el dret o els drets afectats. Després s'adjudicarà a cadascun dels grups un rol determinat, depenent de l'ordre jurisdiccional de què es tracti -demandants o demandats, acusació o defensa, etc.- Un cop assignats els rols, cada grup haurà de buscar i analitzar la jurisprudència que consideri d'aplicació, per després preparar per escrit els arguments que exposarà en el posterior judici oral, que tindrà lloc a la sala de vistes de la nostra Facultat de Dret. Per descomptat, el Prof. Dr. Iván Aybar acompanyarà i assessorarà cadascun dels grups al llarg de tot el procés.
A tall d'exemple, en els últims anys s'han treballat a classe casos reals com els següents: denegacions de llicències de lloc de culte a mesquites (contenciós-administratiu); prohibició d'ús del vel islàmic a l'escola (contenciós-administratiu); responsabilitat patrimonial de l'Administració per negativa a realitzar una operació sense transfusió de sang a una Testimoni de Jehovà (contenciós-administratiu); vulneració del dret a l'honor i de la llibertat religiosa a través de notícia de prensa (plet civil contra un diari de tirada nacional); denegació de permís, per part de l'empresari, perquè dos treballadors puguin anar a resar els divendres (ordre jurisdiccional social); acusació per maltractament animal contra membres de la religió de la santería (procés penal); acusació per apologia de terrorisme contra una dona jove de religió musulmana (procés penal).
4.- Així mateix, també es demanarà a l'alumnat que treballi dos casos de manera individual, a través de la realització d'un escrit de queixa (o recurs administratiu) i de l'elaboració d'un dictamen
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 22,5 | 0,9 | 2, 3, 5, 6, 7 |
Pràctiques d'aula | 22,5 | 0,9 | 3, 5, 8, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Dictamen | 20 | 0,8 | 3, 5, 8, 12 |
Recurs davant el Tribunal Constitucional o el Tribunal Europeu de Drets Humans | 22,5 | 0,9 | 3, 5, 8, 10 |
Redacció d'escrit de queixa al Defensor del Poble espanyol o al Síndic de Greuges català (o institució equivalent) | 5 | 0,2 | 3, 5, 8, 12 |
Simulació de judici | 40 | 1,6 | 3, 5, 8, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball i estudi fora de l'aula | 12,5 | 0,5 | 4, 8, 9, 11, 12 |
1.- L'objectiu d'aquesta activitat és enseyar com denunciar una vulneració d'un dret fonamental davant aquestes dues institucions. Es realizarà sobre un cas real que es proporcionarà i s'explicarà en classe. Treball individual.
2.- L'objectiu d'aquesta activitat és que l'alumnat aprengui a desenvolupar una resposta jurídica a un cas real que es presentará i explicará en classe, de la mateixa manera que es fa en un bufet d'advocats o en una institució pública. Treball individual.
3.- L'objectiu d'aquesta activitat és ensenyar a redactar aquest tipus de recursos, sempre sobre casos reals. Treball en grup.
4.- Dividits i enfrontats en grups, els alumnes prepararan els arguments jurídics, l'estratègia processal, els interrogatoris i les conclusions que defensaran a la sala de vistes, com en un judici real. Se'ls facilitarà l'expedient del cas real. Treball en grup.
Es publicarà al Campus Virtual,abans de l’inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificada.
Una / un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
No hi haurà reavaluació.
L'assistència a les classes no és obligatoria. No obstant això, es valorarà molt positivament la participació activa i constant a les classes al llarg del curs. Per altra banda, es demana responsabilitat a l'alumnat a l'hora de matricular-se a aquesta assignatura: si sabeu amb antelació que l'horari de l'assignatura no us permetrà mai assistir-hi, si us plau no ocupeu el lloc d'altra companya o d'altre company que sí podria haver assistit.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1.- Redacció d'escrit de queixa al Defensor del Poble espanyol o al Síndic de Greuges català (o institució equivalent) | 10 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
2.- Dictamen - opinió jurídica sobre cas real | 20 % | 1 | 0,04 | 1, 4, 8, 9, 12 |
3.- Recurs davant el Tribunal Constitucional o recurs davant el Tribunal Europeu de Drets Humans | 30 % | 1 | 0,04 | 1, 4, 8, 9, 11, 12 |
4.- Judici simulat. | 40 % | 2 | 0,08 | 1, 4, 8, 9, 10, 11, 12 |
León Benítez, María Reyes / Leal Adorna, María del Mar: Derecho y factor religioso. Editorial Delta. Madrid 2008.
Consell de l'Audiovisual de Catalunya / Universitat Autónoma de Barcelona: Mitjans de comunicació i pluralisme religiós. Barcelona 2010.
Seglers Gómez-Quintero, Àlex: Libertad religiosa y Estado autonómico. Editorial Comares. Granada 2005.
Seglers Gómez-Quintero, Àlex (coord.): Pluralisme confessional i laïcitat. Els reptes de la llibertat religiosa en les societats modernes. Revista de temes contemporanis. Abril/setembre 2005.
Jiménez Aybar, Iván: El Islam en España. Aspectos institucionales de su estatuto jurídico. Navarra Gráfica Ediciones. Pamplona 2004.
L'assignatura no exigeix un programari especific.