Logo UAB
2021/2022

Dret Constitucional II

Codi: 102215 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Mercè Barceló Serramalera
Correu electrònic:
Merce.Barcelo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Hi ha grups en català i grups en castellà

Equip docent

Mercè Barceló Serramalera
María Jesús García Morales
José Carlos Remotti Carbonell

Prerequisits

L’assignatura Dret Constitucional II no requereix d’uns coneixements o requisits previs, però al tractar-se d’una assignatura de la mateixa matèria de coneixements del Grau de Dret, es recomanable repassar coneixements i competències adquirides a les assignatures d’Organització Constitucional de l’Estat i de Dret Constitucional I realitzades al primer curs.

Professorat:

Dret Constitucional II (01). Dra. Mercè Barceló

Subgrup 11: Dra. M. Barceló (cat.)

Subgrup 12: Sr. José Algarrada (cat./cast.)

Subgrup 13: Sra. V. Maglietta (cast.)

Dret Constitucional II (02). Dr. J. C. Remotti

Subgrup 21: Dr. J. C. Remotti (cast.)

Subgrup 23: Dr. Tomás Gil (cast.)

Subgrup 23: Sr. José Algarrada (cat/cast.)

Dret Constitucional II (51). Dra. M.J. Garcia Morales.

Subgrup 51: Dra. M.J. García Morales (cat./cast.)

Subgrup 52: Sr. A. Andrade (cast)

Subgrup 53: Sra. V. Maglietta (cast.)

Objectius

Dret Constitucional II és una assignatura que s’imparteix al primer semestre del segon any del Grau de Dret. Es tracta d’una assignatura que serveix per tal que l’alumnat adquireixi nocions bàsiques sobre el funcionament del sistema de drets fonamentals a la Constitució Espanyola de 1978. Aquesta assignatura serveix d’introducció a altres temes que després seran desenvolupats en les diverses assignatures a càrrec de l’àrea de Dret Constitucional o d’altres àrees amb docència en el Grau de Dret.

Des de la perspectiva formativa, Dret Constitucional II pretén de l’estudiantat l’assoliment de diversos objectius,  entre els quals destaquen particularment:

- El sistema constitucional de drets fonamentals. Els drets i deures. Els elements configuradors dels drets.

- Les garanties i mecanismes de defensa dels drets. Els límits i la suspensió de drets.

- Els drets d'autonomia personal. Els drets d'índole participativa. Els drets de contingut econòmic, social i cultural.

Competències

  • Defensar i promoure els valors essencials de l'estat social i democràtic de dret.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Utilitzar els principis i els valors constitucionals com a eina de treball en la interpretació de l'ordenament jurídic.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i valorar juridicoconstitucionalment diferents problemes actuals de la societat.
  2. Comprendre els riscos per als drets que es poden originar a causa de les noves tecnologies.
  3. Comprendre la insuficiència d'elements formals per dotar un sistema de la condició de democràtic.
  4. Comprendre la necessitat de dotar d'eficàcia els drets fonamentals, ja que no n'hi ha prou amb la mera declaració d'aquests drets.
  5. Comprendre que els diferents problemes actuals de la societat s'han de tractar des de la tolerància i el respecte de la diversitat, els drets fonamentals i el lliure desenvolupament de la personalitat, propis d'un estat social i democràtic de dret.
  6. Conèixer diferents fórmules i camins vàlids constitucionalment per trobar sortides als diferents problemes actuals de la societat.
  7. Conèixer el caràcter normatiu, objectiu i institucional dels drets, els seus elements configuradors, els límits dels drets i la seva possible suspensió, així com els mecanismes de defensa i garantia dels drets.
  8. Conèixer en profunditat la configuració constitucional de determinats drets especialment importants actualment, com ara la llibertat i la seguretat personal, la inviolabilitat del domicili, el secret de les comunicacions, l'honor, la intimitat i la pròpia imatge, la llibertat d'expressió, el dret a la tutela judicial efectiva i les garanties processals.
  9. Conèixer la funció legitimadora dels drets fonamentals en l'ordenament, en tota societat democràtica, i saber que el reconeixement, la garantia i l'eficàcia dels drets fonamentals constitueixen l'element material del sistema democràtic.
  10. Definir els diferents mecanismes de defensa i garantia dels drets.
  11. Establir els casos en els quals pot ser procedent la suspensió dels drets, sia en supòsits excepcionals com en els de suspensió individual de drets.
  12. Establir que els problemes socials actuals no tenen una única solució possible vàlida, sinó que democràticament i constitucionalment poden tenir diferents solucions vàlides.
  13. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  14. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  15. Identificar els diferents mecanismes processals de protecció i garantia dels drets.
  16. Saber que els drets no són il·limitats i, per tant, conèixer les fonts legítimes i constitucionals de límits dels drets.
  17. Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.
  18. Valorar la diversitat i la pluralitat de la societat.

Continguts

Aquest és un programa marc de l'assignatura on s'assenyalen els continguts. Però cada professor o professora coordinador o coordinadora de grup el pot adaptar segons s'estableixi en el Campus Virtual

Els drets fonamentals

1.- Evolució històrica, fonament i concepte dels drets fonamentals. La distinció entre Drets humans i drets fonamentals

2.- Problemàtica i característiques generals dels drets fonamentals en la Constitució Espanyola. Els deures constitucionals.

3.- La dimensió subjectiva i objectiva dels drets fonamentals com relacions jurídiques.

4.- La classificació dels drets fonamentals. L'objecte dels drets fonamentals: drets de defensa i drets de prestació.

L'estructura dels drets fonamentals: titularitat, destinataris i l'eficàcia en les relacions privades

1.- La titularitat dels drets fonamentals

2.- Els destinataris dels drets fonamentals

3.- L'eficàcia dels drets enfront de les persones privades

La regulació normativa dels drets fonamentals

1.- La força vinculant dels drets i llibertats en el Títol I CE

2.- La reserva de llei en matèria de drets fonamentals

3.- La delimitació i els limits als drets fonamentals.

4.- El contingut essencial dels drets fonamentals i el control de constitucionalitat. El principi de proporcionalitat.

Les garanties dels drets fonamentals

1.- La garantia jurisdiccional dels drets fonamentals: el sentit de la protecció jurisdiccional dels drets fonamentals. El recurs d'empara.

2.- El Defensor del Poble.

3.- El sistema europeu de protecció: el Tribunal Europeu de Drets Humans

4.- La suspensió dels drets fonamentals

Elprincipi d'igualtat

1.- Funcions i articulació del principi d'igualtat en la Constitució Espanyola

2.- La distinció entre el principi d'igualtat en la llei i en l'aplicació de la llei

3.- Les clàusules específiques de prohibició de discriminació 

Els drets de l'esfera personal

1.- El dret a la vida i a la integritat física i moral

2.- El dret a la llibertat ideològica, religiosa i de culte

3.- El dret a la llibertat personal i a la seguretat. l'habeas corpus

4.- Els drets de la vida privada: honor, intimitat i pròpia imatge. La protecció de dades personals

Els drets individuals

1.- El dret a la inviolabilitat del domicili

2.- El dret al secret de les comunicacions

3.- El dret a la llibertat de circulació i a la llibertat de residència 

Les llibertats informatives i els drets de participació política

1.- El dret a la llibertat d'expressió i d'informació

2.- El dret de reunió i manifestació

3.- El dret d'associació

4.- El dret a la participació política. El dret de petició

El dret a la tutela judicial efectiva

1.- Significat i problemes de l'article 24 de la constitució espanyola

2.- El dret d'accés als tribunals i al jutge ordinari predeterminat per la llei

3.- Les garanties genèriques de tot procés. Referència a la prova obtinguda amb violació de drets fonamentals

4.- Les garanties específiques del procés penal

Drets culturals, econòmics i socials

1.- Llibertat d'ensenyament i dret a l'educació. La llibertat de càtedra

2.- El dretdepropietat i la llibertat d'empresa

3.- Els drets laborals i professionals

Metodologia

El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiantat, que aprèn treballant individualment i grupalment, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir. El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:

1. Activitats dirigides:

1.1. Classe magistral: on l'estudiantat adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor/professora les bases conceptuals de la matèria i assenta el marc jurídic doctrinal, normatiu i jurisprudencial.

1.2. Seminari: ocuparan les hores assisgnades. L'estudiantat individualment o en grups reduïts, analitza i resol, juntament amb el professor/professora, preguntes, casos pràctics o noticies vinculades amb el tema acabat de desenvolupar a la classe teòrica. L'assistència als seminaris, excepte amb causa justificada, és obligatòria.

2. Activitats supervisades: tutories

3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal.

3.1 Estudi de l'assignatura.

3.2 Lectura de documents que seran analitzats a l'aula.

3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral i seminari 39 1,56 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 13
Tipus: Autònomes      
Estudi. Redacció de treballs. Lectura de textos. Cerca de documentació i bibliografia 106 4,24 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18

Avaluació

Les competències d'aquestes matèries s'avaluaran de forma continuada mitjançant les següents activitats:

- Prova final de conjunt a desenvolupar en la data assenyalada oficialment per la secretaria acadèmica. Li correspondrà el 50% de la nota. L'equip docent corresponent a cadascun dels grups ha d'indicar el format d'aquesta prova.

- Un mínim de dues activitats d'avaluació amb un pes en la nota del 50%: A aquests efectes, en cadascun dels grups de l'assignatura, l'equip docent respectiu haurà de seleccionar com a mínim dues activitats diferents d'avaluació (determinant el pes de cadascuna d'elles en el percentatge de la qualificació dins de el present 50%). Exemple d'aquestes possibles activitats, i només a títol enunciatiu: examen parcial (no alliberador), casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs d'investigació, recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència o de normes, assistència, participació (es tracta d'una participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats). Les activitats seleccionades podran realitzar-se, segons ho disposi l'equip docent, de manera individual o grupal.

L'equip docent de cada grup, a l'inici de curs, concretarà el programa marc de l'assignatura que preveu aquesta guia, tot explicant l'ordre i els temes a tractar. També presentarà el cronograma d'activitats docents (teoria i seminaris), concretarà el sistema d'avaluació continuada que hagi seleccionat i fixarà el percentatge assignat a cadascuna de les activitats seleccionades i la seva data de realització, així com el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumneha seguit l'avaluació continuada i ha obtingut almenys un 3 en l'assignatura. Tals indicacions seran exposades al campus virtual.

El/la alumne/a que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. Un/a alumne/a que presenti una pràctica plagiada obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne/a suspendrà l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial, casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs d'investigació, recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència o de normas, assistència, participació 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Examen teòric final 50% 0 0 7, 8, 9, 10, 11, 15

Bibliografia

A) Manuals de referència:

* APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- APARICIO PÉREZ, Miguel A.; BARCELÓ, Mercè (coords), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2016 (3a ed.).

* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid, 2020 (15a ed.).

* LÓPEZ GUERRA , Luis et. al.,  Derecho Constitucional, volumen I,  Tirant lo Blanch, València, 2018, 11.ed [recurs digital]

* PÉREZ ROYO, Javier, CARRASCO DURÁN , Manuel,  Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons,  Madrid, 2018, 16 ed.  

B) Textos Legals:

* DE CARRERAS SERRA, Francesc - GAVARA, Juan Carlos, Leyes políticas, Aranzadi, Pamplona.

* ALBERTÍ, Enoch - GONZALEZ,Markus, Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.

C) Comentaris a la Constitució:
 
* PÉREZ TREMPS, Pablo; SÁIZ ARNÁIZ, Alejandro, Comentario a la Constitución Española. 40 Aniversario. 1978-2018. 2 tomos, Tirant lo Blanch, Valencia, 2018  [recurs digital]
 
D)Enllaços web:

Selecció i comentari de la jurisprudència constitucional e internacional més rellevant en relació amb els principis i drets fonamentals. 

https://www.boe.es/legislacion/derechos_fundamentales.php

Programari

Campus Virtual