Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OB | 2 | 1 |
L’assignatura Dret Constitucional II no requereix d’uns coneixements o requisits previs, però al tractar-se d’una assignatura de la mateixa matèria de coneixements del Grau de Dret, es recomanable repassar coneixements i competències adquirides a les assignatures d’Organització Constitucional de l’Estat i de Dret Constitucional I realitzades al primer curs.
Professorat:
Dret Constitucional II (01). Dra. Mercè Barceló
Subgrup 11: Dra. M. Barceló (cat.)
Subgrup 12: Sr. José Algarrada (cat./cast.)
Subgrup 13: Sra. V. Maglietta (cast.)
Dret Constitucional II (02). Dr. J. C. Remotti
Subgrup 21: Dr. J. C. Remotti (cast.)
Subgrup 23: Dr. Tomás Gil (cast.)
Subgrup 23: Sr. José Algarrada (cat/cast.)
Dret Constitucional II (51). Dra. M.J. Garcia Morales.
Subgrup 51: Dra. M.J. García Morales (cat./cast.)
Subgrup 52: Sr. A. Andrade (cast)
Subgrup 53: Sra. V. Maglietta (cast.)
Dret Constitucional II és una assignatura que s’imparteix al primer semestre del segon any del Grau de Dret. Es tracta d’una assignatura que serveix per tal que l’alumnat adquireixi nocions bàsiques sobre el funcionament del sistema de drets fonamentals a la Constitució Espanyola de 1978. Aquesta assignatura serveix d’introducció a altres temes que després seran desenvolupats en les diverses assignatures a càrrec de l’àrea de Dret Constitucional o d’altres àrees amb docència en el Grau de Dret.
Des de la perspectiva formativa, Dret Constitucional II pretén de l’estudiantat l’assoliment de diversos objectius, entre els quals destaquen particularment:
- El sistema constitucional de drets fonamentals. Els drets i deures. Els elements configuradors dels drets.
- Les garanties i mecanismes de defensa dels drets. Els límits i la suspensió de drets.
- Els drets d'autonomia personal. Els drets d'índole participativa. Els drets de contingut econòmic, social i cultural.
Aquest és un programa marc de l'assignatura on s'assenyalen els continguts. Però cada professor o professora coordinador o coordinadora de grup el pot adaptar segons s'estableixi en el Campus Virtual
Els drets fonamentals
1.- Evolució històrica, fonament i concepte dels drets fonamentals. La distinció entre Drets humans i drets fonamentals
2.- Problemàtica i característiques generals dels drets fonamentals en la Constitució Espanyola. Els deures constitucionals.
3.- La dimensió subjectiva i objectiva dels drets fonamentals com relacions jurídiques.
4.- La classificació dels drets fonamentals. L'objecte dels drets fonamentals: drets de defensa i drets de prestació.
L'estructura dels drets fonamentals: titularitat, destinataris i l'eficàcia en les relacions privades
1.- La titularitat dels drets fonamentals
2.- Els destinataris dels drets fonamentals
3.- L'eficàcia dels drets enfront de les persones privades
La regulació normativa dels drets fonamentals
1.- La força vinculant dels drets i llibertats en el Títol I CE
2.- La reserva de llei en matèria de drets fonamentals
3.- La delimitació i els limits als drets fonamentals.
4.- El contingut essencial dels drets fonamentals i el control de constitucionalitat. El principi de proporcionalitat.
Les garanties dels drets fonamentals
1.- La garantia jurisdiccional dels drets fonamentals: el sentit de la protecció jurisdiccional dels drets fonamentals. El recurs d'empara.
2.- El Defensor del Poble.
3.- El sistema europeu de protecció: el Tribunal Europeu de Drets Humans
4.- La suspensió dels drets fonamentals
Elprincipi d'igualtat
1.- Funcions i articulació del principi d'igualtat en la Constitució Espanyola
2.- La distinció entre el principi d'igualtat en la llei i en l'aplicació de la llei
3.- Les clàusules específiques de prohibició de discriminació
Els drets de l'esfera personal
1.- El dret a la vida i a la integritat física i moral
2.- El dret a la llibertat ideològica, religiosa i de culte
3.- El dret a la llibertat personal i a la seguretat. l'habeas corpus
4.- Els drets de la vida privada: honor, intimitat i pròpia imatge. La protecció de dades personals
Els drets individuals
1.- El dret a la inviolabilitat del domicili
2.- El dret al secret de les comunicacions
3.- El dret a la llibertat de circulació i a la llibertat de residència
Les llibertats informatives i els drets de participació política
1.- El dret a la llibertat d'expressió i d'informació
2.- El dret de reunió i manifestació
3.- El dret d'associació
4.- El dret a la participació política. El dret de petició
El dret a la tutela judicial efectiva
1.- Significat i problemes de l'article 24 de la constitució espanyola
2.- El dret d'accés als tribunals i al jutge ordinari predeterminat per la llei
3.- Les garanties genèriques de tot procés. Referència a la prova obtinguda amb violació de drets fonamentals
4.- Les garanties específiques del procés penal
Drets culturals, econòmics i socials
1.- Llibertat d'ensenyament i dret a l'educació. La llibertat de càtedra
2.- El dretdepropietat i la llibertat d'empresa
3.- Els drets laborals i professionals
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiantat, que aprèn treballant individualment i grupalment, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir. El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classe magistral: on l'estudiantat adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor/professora les bases conceptuals de la matèria i assenta el marc jurídic doctrinal, normatiu i jurisprudencial.
1.2. Seminari: ocuparan les hores assisgnades. L'estudiantat individualment o en grups reduïts, analitza i resol, juntament amb el professor/professora, preguntes, casos pràctics o noticies vinculades amb el tema acabat de desenvolupar a la classe teòrica. L'assistència als seminaris, excepte amb causa justificada, és obligatòria.
2. Activitats supervisades: tutories
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal.
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Lectura de documents que seran analitzats a l'aula.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral i seminari | 39 | 1,56 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi. Redacció de treballs. Lectura de textos. Cerca de documentació i bibliografia | 106 | 4,24 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18 |
Les competències d'aquestes matèries s'avaluaran de forma continuada mitjançant les següents activitats:
- Prova final de conjunt a desenvolupar en la data assenyalada oficialment per la secretaria acadèmica. Li correspondrà el 50% de la nota. L'equip docent corresponent a cadascun dels grups ha d'indicar el format d'aquesta prova.
- Un mínim de dues activitats d'avaluació amb un pes en la nota del 50%: A aquests efectes, en cadascun dels grups de l'assignatura, l'equip docent respectiu haurà de seleccionar com a mínim dues activitats diferents d'avaluació (determinant el pes de cadascuna d'elles en el percentatge de la qualificació dins de el present 50%). Exemple d'aquestes possibles activitats, i només a títol enunciatiu: examen parcial (no alliberador), casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs d'investigació, recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència o de normes, assistència, participació (es tracta d'una participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats). Les activitats seleccionades podran realitzar-se, segons ho disposi l'equip docent, de manera individual o grupal.
L'equip docent de cada grup, a l'inici de curs, concretarà el programa marc de l'assignatura que preveu aquesta guia, tot explicant l'ordre i els temes a tractar. També presentarà el cronograma d'activitats docents (teoria i seminaris), concretarà el sistema d'avaluació continuada que hagi seleccionat i fixarà el percentatge assignat a cadascuna de les activitats seleccionades i la seva data de realització, així com el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumneha seguit l'avaluació continuada i ha obtingut almenys un 3 en l'assignatura. Tals indicacions seran exposades al campus virtual.
El/la alumne/a que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. Un/a alumne/a que presenti una pràctica plagiada obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne/a suspendrà l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial, casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs d'investigació, recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència o de normas, assistència, participació | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Examen teòric final | 50% | 0 | 0 | 7, 8, 9, 10, 11, 15 |
A) Manuals de referència:
* APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- APARICIO PÉREZ, Miguel A.; BARCELÓ, Mercè (coords), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2016 (3a ed.).
* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid, 2020 (15a ed.).
* LÓPEZ GUERRA , Luis et. al., Derecho Constitucional, volumen I, Tirant lo Blanch, València, 2018, 11.ed [recurs digital]
B) Textos Legals:
* DE CARRERAS SERRA, Francesc - GAVARA, Juan Carlos, Leyes políticas, Aranzadi, Pamplona.
* ALBERTÍ, Enoch - GONZALEZ,Markus, Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.
Selecció i comentari de la jurisprudència constitucional e internacional més rellevant en relació amb els principis i drets fonamentals.
Campus Virtual