Logo UAB
2021/2022

Cures en Infermeria a l’Adult II

Codi: 101793 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
David Téllez Velasco
Correu electrònic:
David.Tellez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Daniel Gomez Garcia
David Téllez Velasco

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerrequisits encara que es recomana haver cursat prèviament i superat l'assignatura Cures Infermeres a l'Adult I.

Objectius

Es tracta d'una assignatura 3 crèdits, de caràcter obligatori i que es duu a terme en el primer semestre de tercer curs.

Objectiu General

  • Aquesta assignatura pretén proporcionar a l'estudiant la formació necessària per a la prestació correcta d'uns cuidatges infermers a les persones amb problemes de salut prevalents en el nostre entorn i en situacions de risc vital. També, conscienciar l'estudiant dels beneficis que se'n deriven d'ajudar a les persones a centrar-se en els seus propis recursos per tal de que, davant un problema de salut, aconsegueixin l'autonomia necessària per a la presa de decisions sobre la seva salut.

Objectius Específics

En finalitzar l'estudi de les diferents unitats temàtiques, l'alumne haurà de ser capaç de:

  • Entendre la interrelació del "contínuum" salut-malaltia i conèixer els processos més importants que desencadenen les diferents alteracions de salut.
  • Comprendre els factors etiològics, mecanismes fisiopatològics i manifestacions clíniques dels processos de malalties més prevalents en els adults, així com les complicacions que se'n deriven, i de situacions de risc vital.
  • Conèixer la informació necessària per fer una correcta valoració per sistemes i per Necessitats Bàsiques de la persona atesa.
  • Analitzar la informació obtinguda en la valoració, identificar i formular els possibles problemes de la persona atesa que serveixin de base per les intervencions infermeres: els diagnòstics infermers, els problemes interdepenents i els problemes d'autonomia.
  • Planificar les cures infermeres tot incloent-hi els objectius i les intervencions/activitats necessàries per assolir-los.
  • Identificar les potencialitats de la persona atesa per tal de que aquesta pugui aconseguir autonomia en la vigilància i control del seu procés de salut.
  • Contribuir a l'optimització del sistema sanitari en què s'ha d'integrar, proporcionant cures de màxima qualitat.

Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i / o aportacions d'experts que les sustenten.
  2. Argumentar amb evidències científiques la selecció de les cures infermeres més idònies per a una atenció professional adequada a les necessitats de salut de les persones.
  3. Argumentar les intervencions infermeres amb evidència científica.
  4. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  5. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  6. Dissenyar estratègies que considerin els aspectes culturals i que garanteixin el respecte de les opinions, les creences i els valors, així com el dret a la intimitat i el secret professional.
  7. Establir relacions entre els coneixements i la pràctica.
  8. Explicar els factors de risc que incideixen en el procés de salut i malaltia.
  9. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional i social.
  10. Identificar estratègies orientades a la readaptació de la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport.
  11. Identificar i comprendre respostes psicosocials enfront de la pèrdua i la mort, i conèixer les mesures oportunes per ajudar les persones i les famílies en aquestes circumstàncies.
  12. Identificar i explicar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció de les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i de les alteracions que es poden presentar , i proporcionar les cures necessàries en cada etapa.
  13. Identificar les necessitats de salut durant les diferents etapes del cicle vital, des del moment del naixement fins al final de la vida.
  14. Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), i seleccionar les accions adequades per proporcionar-los ajuda.
  15. Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
  16. Interpretar els aspectes culturals i els valors que determinen les conductes de salut.
  17. Justificar les cures infermeres de qualitat adequades a les necessitats de salut.
  18. Justificar les intervencions infermeres amb els processos fisiopatològics.
  19. Planificar cures infermeres dirigides a persones, famílies o grups.
  20. Plantejar propostes d'anàlisi fonamentades científicament i d'acord amb els recursos.
  21. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  22. Seleccionar els aspectes bàsics relacionats amb l'estil de vida saludable, l'autocura i les activitats preventives i terapèutiques en relació amb les necessitats de salut, dirigint les accions tant a la persona com als familiars o assistents responsables.

Continguts

1.- Cures d'Infermeria a les persones amb trastorns respiratoris (incl. COVID-19).


2.- Cures d'Infermeria a les persones amb trastorns nefrourològics.


3.- Cures d'infermeria al pacient crític.


4.- Electrocardiografia bàsica.


5.- Suport Vital Bàsic i utilització segura del DEA.

 

 

El fil conductor de tota l'assignatura serà la realització i l'aplicació del procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica de resolució de problemes, amb el marc del model conceptual deVirginia Henderson o d'altres proposats. D'aquesta manera,en totes les alteracions de salut a treballar s'haurien de contemplar les següents etapes:

VALORACIÓ. Aquesta es portarà a terme per sistemes (signes i símptomes) i per les 14 necessitats bàsiques segons el model de Virginia Henderson (respirar; menjar i beure; eliminar; moure's i mantenir postures adequades; dormir i descansar; vestir-se i desvestir-se; mantenir la temperatura corporal dins dels límits; mantenir la higiene corporal i la integritat de la pell; evitar perills; comunicar-se amb els altres; viure d'acord amb les pròpies creences i valors; realització personal; participar en activitats recreatives; aprendre). Per fer-ho, l'estudiant tindrà en compte la recollida de dades objectives i subjectives, mitjançant l'observació, l'entrevista i l'examen físic (inspecció, palpació, percussió, auscultació).

D'aquesta valoració s'identificaran les manifestacions d'Independència, les de dependència (àrees: Manca de coneixements, Manca de Força i Manca de Voluntat) i l'autonomia de la persona. Posteriorment, aquestes dades s'hauran d'organitzar i registrar segons les normes establertes per la institució.

 DIAGNÒSTIC. Fase d'identificació i formulació dels problemes detectats.

a)  Diagnòstics Infermers: Segons la NANDA (1990) és el "judici clínic sobre la resposta d'un individu, família o comunitat en front a processos vitals o problemes de salut reals o potencials. Els diagnòstics infermers proporcionen la base per a la selecció de l'actuació infermera destinada a aconseguir objectius dels quals la infermera n'ésresponsable". Situacions que la infermera identifica, valida i tracta de forma independent. Poden ser: Reals, de Risc o de Salut.

b)  Problemes d'autonomia: Quan una necessitat no està adequadament satisfeta a causa d'una incapacitat física o intel·lectual i la única actuació infermera possible és suplir la persona o capacitar a algú altre.

c)  Problemes de col·laboració: Problemes susceptibles de ser tractats en col·laboració amb d'altres professionals. Situacions relacionades amb lapatologia. Cures infermeres de vigilància de la persona afectada per un problema de salut, aplicació d'ordres mèdiques com la medicació o d'altres tractaments, proves diagnòstiques. Poden ser: Problemes Reals (PI) o Complicacions Potencials (CP).

PLANIFICACIÓ.  

a)  Formulació d'objectius

b) Intervencions/activitats

EXECUCIÓ. Malgrat que les cures planificades no es portaran a terme, s'han de contemplar els aspectes vinculats amb la preparació, realització i registre.

AVALUACIÓ. De la mateixa manera, malgrat que les cures planificades no es portaran a terme, s'han de contemplar els aspectes vinculats amb l'avaluació com, per exemple, la valoració de la situació, dels resultats i de les intervencions i la presa de decisions posterior.

Metodologia

1. Teoria

 Sessions planificades amb la totalitat del grup que es fonamenten en els aspectes bàsics següents:

 a) impartició de docència, amb suport audiovisual, per part del professor expert en la matèria.

 b) elaboració presentació i defensa d'un treball grupal de temàtica vinculada a la matèria exposada prèviament pel professor i que ajuden a complementar, des de diferents perspectives, la visió del problema plantejat, així com el seu abordatge i resolució. Aquestes presentacions requereixen d'un treball autònom fora de l'aula, que els estudiants han de realitzar una vegada finalitzada la sessió teòrica duta a terme pel docent. La presentació del treball es realitzarà en el temps assignat per a això dins d'alguna sessió de teoria, i tant el treball escrit com la presentació hauran de ser lliurats al professor de l'assignatura 24 hores abans de la presentació a través del Campus Virtual. En el nom de l'arxiu ha de constar el número assignat al grup i el tema del treball.

Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades.

**Amb motiu de la situació d'excepcionalitat ocasionada per la pandèmia del COVID-19, la modalitat de docència acordada per la facultat de medicina serà una modalitat de docència mixta, presencial i on-line, prioritzant la primera sempre que els espais disponibles i la situació sanitària de la regió ho permetin. L'alumnat serà informat amb temps suficient d'antelació sobre la planificació de la docència i els possibles canvis que puguin sorgir perquè pugui adaptar els seus recursos per al correcte seguiment de l'assignatura.

2. Pràctiques d'habilitats clíniques avançades en humans (PHCA)

Per adquirir habilitats clíniques mitjançant manipulació simulada de tècniques i procediments bàsics abans de la pràctica clínica infermera. Prèviament a les sessions formatives, l'estudiant ha de treballar els continguts teòrics de cada procediment.

L’assistència a les pràctiques de laboratori i el compliment de l’horari són obligatoris. Donada les característiques d'aquesta tipologia docent, no es contempla la seva recuperació. L'estudiant que no les realitzi no podrà incorporar-se a les pràctiques dels centres assistencials sense que els responsables dels  pràcticums valorin quins mecanismes s'han d'emprendre.

**A causa de la situació d'excepcionalitat ocasionada per la pandèmia del COVID-19, i les característiques de les Pràctiques d'Habilitats Clíniques Avançades en Humans (*PHCA), els grups per a la realització d'aquestes activitats seran excepcionalment reduïts per a assegurar  la correcta aplicació de les mesures sanitàries de seguretat. Qualsevol canvi en aquesta activitat ocasionat per un canvi en la situació de salut de la regió serà notificat a l'alumnat amb antelació perquè pugui adaptar els seus recursos per al correcte seguiment d'aquesta.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES D'HABILITATS CLÍNIQUES AVANÇADES EN HUMANS (PHCA) 6 0,24 1, 3, 4, 7, 12, 15, 18, 21
TEORIA (TE) 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Autònomes      
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÉS/ ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Avaluació

1. Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple

Té com objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a través de les diferents activitats formatives (Teoria i Pràctiques en Laboratori). Es realitzarà un cop finalitzada la totalitat de la docència de l'assignatura. Consisteix en: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.

Suposa el 50% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per poder superar l'assignatura.

2.Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple

Té com a objectiu avaluar els coneixements teòrics vinculats a les Pràctiques de Laboratori i que es consideren necessaris per poder afrontar-les i desenvolupar-les de madera idònia. Aquesta avaluació es realitzarà prèviament a l'inici de les Pràctiques de Laboratori. Consisteix en: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fòrmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.

Suposa el 20% de la nota final (10% per cada seminari). Es necessita una nota mínima de 4 punts sobre 10 per poder superar l'assignatura.

L’assistència a les pràctiques de laboratori i el compliment de l’horari són obligatoris. Donada les característiques d'aquesta tipologia docent, no es contempla la seva recuperació. L'estudiant que no les realitzi no podrà incorporar-se a les pràctiques dels centres assistencials sense que els responsables dels  pràcticums valorin quinsmecanismes s'han d'emprendre.

3. Avaluació de tipus pràctic: defensa oral de treballs

Elaboració, presentació i defensa d'un treball realitzat en grup, de temàtica nova i abordat des de diferents vessants pels diferents grups de treball. La presentació es realitzarà en un dia de docència teòrica. S'avaluarà el contingut treballat així com la presentació oral realitzada pels membres del grup. La no assistència el dia de la presentació implica un No Avaluable.

Suposa el 30% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per poder superar l'assignatura.

**A causa de la situació d'excepcionalitat causada per la pandèmia del COVID-19, presentació i defensa del treball de grup es farà de manera presencial sempre que la situació sanitària de la regió ho permeti i els recursos siguin els apropiats per a assegurar la seguretat dels assistents en tot moment. Qualsevol modificació sobre aquest aspecte serà notificada a l'alumnat perquè pugui adaptar els seus recursos per al correcte seguiment de l'activitat.

 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL

La qualificació final de l'assignatura és el sumatori de les qualificacions de les diferents activitats d'avaluació proposades. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut la puntuació mínima requerida a les diferents parts. La no superació d'alguna d' aquestes parts, o de totes, implica la no superació de l'assignatura.

S'entendrà per no avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o acap de les activitats d'avaluació.

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).

L'estudiantté dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

Del 0 a 4,9 = Suspens

Del 5,0 al 6,9 = Aprovat

Del 7,0 al 8,9 = Notable

Del 9,0 al 10= Excel·lent

Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades= No Avaluable

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES: ÍTEMS DE RESPOSTA MÚLTIPLE 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 22
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES: ÍTEMS DE RESPOSTA MÚLTIPLE 20% 1 0,04 1, 3, 4, 7, 8, 9, 12, 17, 18
DEFENSA ORAL DE TREBALLS 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Bibliografia

Per a la preparació i seguiment de les sessions teòriques:

 

Per a la preparació i seguiment de les PHCA:

  • T.M. Olasveengen, et al., European Resuscitation Council Guidelines 2021: Basic Life Support, Resuscitation (2021), https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2021.02.009
  • Redondo Castán LC, Gómez Serigó LM, Compaired Guío B. Desfibrilador externo semiautomático (DESA). ROL Enf 2008; 31s(1): 42-48
  • Fuentes Pumarola C, Ballester Ferrando D. Manual de Tècniques i procediments d’Infermeria. Girona: Documenta Universitaria; 2011.
  • Dubin, D. Dubin: Interpretación de ECG. Fort Myers: COVER Publishing Company; 2007.

 

Programari

S'utilitzarà Kahoot! per a dinamitzar algunes activitats a l'aula.