Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 3 | 1 |
Aquesta assignatura no té prerrequisits encara que es recomana haver cursat prèviament i superat l'assignatura Cures Infermeres a l'Adult I.
Es tracta d'una assignatura 3 crèdits, de caràcter obligatori i que es duu a terme en el primer semestre de tercer curs.
Objectiu General
Objectius Específics
En finalitzar l'estudi de les diferents unitats temàtiques, l'alumne haurà de ser capaç de:
1.- Cures d'Infermeria a les persones amb trastorns respiratoris (incl. COVID-19).
2.- Cures d'Infermeria a les persones amb trastorns nefrourològics.
3.- Cures d'infermeria al pacient crític.
4.- Electrocardiografia bàsica.
5.- Suport Vital Bàsic i utilització segura del DEA.
El fil conductor de tota l'assignatura serà la realització i l'aplicació del procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica de resolució de problemes, amb el marc del model conceptual deVirginia Henderson o d'altres proposats. D'aquesta manera,en totes les alteracions de salut a treballar s'haurien de contemplar les següents etapes:
VALORACIÓ. Aquesta es portarà a terme per sistemes (signes i símptomes) i per les 14 necessitats bàsiques segons el model de Virginia Henderson (respirar; menjar i beure; eliminar; moure's i mantenir postures adequades; dormir i descansar; vestir-se i desvestir-se; mantenir la temperatura corporal dins dels límits; mantenir la higiene corporal i la integritat de la pell; evitar perills; comunicar-se amb els altres; viure d'acord amb les pròpies creences i valors; realització personal; participar en activitats recreatives; aprendre). Per fer-ho, l'estudiant tindrà en compte la recollida de dades objectives i subjectives, mitjançant l'observació, l'entrevista i l'examen físic (inspecció, palpació, percussió, auscultació).
D'aquesta valoració s'identificaran les manifestacions d'Independència, les de dependència (àrees: Manca de coneixements, Manca de Força i Manca de Voluntat) i l'autonomia de la persona. Posteriorment, aquestes dades s'hauran d'organitzar i registrar segons les normes establertes per la institució.
DIAGNÒSTIC. Fase d'identificació i formulació dels problemes detectats.
a) Diagnòstics Infermers: Segons la NANDA (1990) és el "judici clínic sobre la resposta d'un individu, família o comunitat en front a processos vitals o problemes de salut reals o potencials. Els diagnòstics infermers proporcionen la base per a la selecció de l'actuació infermera destinada a aconseguir objectius dels quals la infermera n'ésresponsable". Situacions que la infermera identifica, valida i tracta de forma independent. Poden ser: Reals, de Risc o de Salut.
b) Problemes d'autonomia: Quan una necessitat no està adequadament satisfeta a causa d'una incapacitat física o intel·lectual i la única actuació infermera possible és suplir la persona o capacitar a algú altre.
c) Problemes de col·laboració: Problemes susceptibles de ser tractats en col·laboració amb d'altres professionals. Situacions relacionades amb lapatologia. Cures infermeres de vigilància de la persona afectada per un problema de salut, aplicació d'ordres mèdiques com la medicació o d'altres tractaments, proves diagnòstiques. Poden ser: Problemes Reals (PI) o Complicacions Potencials (CP).
PLANIFICACIÓ.
a) Formulació d'objectius
b) Intervencions/activitats
EXECUCIÓ. Malgrat que les cures planificades no es portaran a terme, s'han de contemplar els aspectes vinculats amb la preparació, realització i registre.
AVALUACIÓ. De la mateixa manera, malgrat que les cures planificades no es portaran a terme, s'han de contemplar els aspectes vinculats amb l'avaluació com, per exemple, la valoració de la situació, dels resultats i de les intervencions i la presa de decisions posterior.
1. Teoria
Sessions planificades amb la totalitat del grup que es fonamenten en els aspectes bàsics següents:
a) impartició de docència, amb suport audiovisual, per part del professor expert en la matèria.
b) elaboració presentació i defensa d'un treball grupal de temàtica vinculada a la matèria exposada prèviament pel professor i que ajuden a complementar, des de diferents perspectives, la visió del problema plantejat, així com el seu abordatge i resolució. Aquestes presentacions requereixen d'un treball autònom fora de l'aula, que els estudiants han de realitzar una vegada finalitzada la sessió teòrica duta a terme pel docent. La presentació del treball es realitzarà en el temps assignat per a això dins d'alguna sessió de teoria, i tant el treball escrit com la presentació hauran de ser lliurats al professor de l'assignatura 24 hores abans de la presentació a través del Campus Virtual. En el nom de l'arxiu ha de constar el número assignat al grup i el tema del treball.
Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades.
**Amb motiu de la situació d'excepcionalitat ocasionada per la pandèmia del COVID-19, la modalitat de docència acordada per la facultat de medicina serà una modalitat de docència mixta, presencial i on-line, prioritzant la primera sempre que els espais disponibles i la situació sanitària de la regió ho permetin. L'alumnat serà informat amb temps suficient d'antelació sobre la planificació de la docència i els possibles canvis que puguin sorgir perquè pugui adaptar els seus recursos per al correcte seguiment de l'assignatura.
2. Pràctiques d'habilitats clíniques avançades en humans (PHCA)
Per adquirir habilitats clíniques mitjançant manipulació simulada de tècniques i procediments bàsics abans de la pràctica clínica infermera. Prèviament a les sessions formatives, l'estudiant ha de treballar els continguts teòrics de cada procediment.
L’assistència a les pràctiques de laboratori i el compliment de l’horari són obligatoris. Donada les característiques d'aquesta tipologia docent, no es contempla la seva recuperació. L'estudiant que no les realitzi no podrà incorporar-se a les pràctiques dels centres assistencials sense que els responsables dels pràcticums valorin quins mecanismes s'han d'emprendre.
**A causa de la situació d'excepcionalitat ocasionada per la pandèmia del COVID-19, i les característiques de les Pràctiques d'Habilitats Clíniques Avançades en Humans (*PHCA), els grups per a la realització d'aquestes activitats seran excepcionalment reduïts per a assegurar la correcta aplicació de les mesures sanitàries de seguretat. Qualsevol canvi en aquesta activitat ocasionat per un canvi en la situació de salut de la regió serà notificat a l'alumnat amb antelació perquè pugui adaptar els seus recursos per al correcte seguiment d'aquesta.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D'HABILITATS CLÍNIQUES AVANÇADES EN HUMANS (PHCA) | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 7, 12, 15, 18, 21 |
TEORIA (TE) | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÉS/ ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
1. Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple
Té com objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a través de les diferents activitats formatives (Teoria i Pràctiques en Laboratori). Es realitzarà un cop finalitzada la totalitat de la docència de l'assignatura. Consisteix en: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.
Suposa el 50% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per poder superar l'assignatura.
2.Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple
Té com a objectiu avaluar els coneixements teòrics vinculats a les Pràctiques de Laboratori i que es consideren necessaris per poder afrontar-les i desenvolupar-les de madera idònia. Aquesta avaluació es realitzarà prèviament a l'inici de les Pràctiques de Laboratori. Consisteix en: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fòrmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.
Suposa el 20% de la nota final (10% per cada seminari). Es necessita una nota mínima de 4 punts sobre 10 per poder superar l'assignatura.
L’assistència a les pràctiques de laboratori i el compliment de l’horari són obligatoris. Donada les característiques d'aquesta tipologia docent, no es contempla la seva recuperació. L'estudiant que no les realitzi no podrà incorporar-se a les pràctiques dels centres assistencials sense que els responsables dels pràcticums valorin quinsmecanismes s'han d'emprendre.
3. Avaluació de tipus pràctic: defensa oral de treballs
Elaboració, presentació i defensa d'un treball realitzat en grup, de temàtica nova i abordat des de diferents vessants pels diferents grups de treball. La presentació es realitzarà en un dia de docència teòrica. S'avaluarà el contingut treballat així com la presentació oral realitzada pels membres del grup. La no assistència el dia de la presentació implica un No Avaluable.
Suposa el 30% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per poder superar l'assignatura.
**A causa de la situació d'excepcionalitat causada per la pandèmia del COVID-19, presentació i defensa del treball de grup es farà de manera presencial sempre que la situació sanitària de la regió ho permeti i els recursos siguin els apropiats per a assegurar la seguretat dels assistents en tot moment. Qualsevol modificació sobre aquest aspecte serà notificada a l'alumnat perquè pugui adaptar els seus recursos per al correcte seguiment de l'activitat.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL
La qualificació final de l'assignatura és el sumatori de les qualificacions de les diferents activitats d'avaluació proposades. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut la puntuació mínima requerida a les diferents parts. La no superació d'alguna d' aquestes parts, o de totes, implica la no superació de l'assignatura.
S'entendrà per no avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o acap de les activitats d'avaluació.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).
L'estudiantté dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual.
Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Del 0 a 4,9 = Suspens
Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
Del 7,0 al 8,9 = Notable
Del 9,0 al 10= Excel·lent
Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades= No Avaluable
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES: ÍTEMS DE RESPOSTA MÚLTIPLE | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 22 |
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES: ÍTEMS DE RESPOSTA MÚLTIPLE | 20% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 7, 8, 9, 12, 17, 18 |
DEFENSA ORAL DE TREBALLS | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Per a la preparació i seguiment de les sessions teòriques:
Per a la preparació i seguiment de les PHCA:
S'utilitzarà Kahoot! per a dinamitzar algunes activitats a l'aula.