2021/2022
Cures en Infermeria en Situacions Complexes
Codi: 101790
Crèdits: 3
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500891 Infermeria |
OB |
3 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Prerequisits
No hi ha requisits, encara que es recomana la realització prèvia de les assignatures incloses en la matèria Infermeria Clínica.
Objectius
Els professionals d’infermeria s’enfronten sovint amb la mort o en situacions complexes de salut. Això pot generar por i ansietat, fent que l’atenció que rep el pacient en aquesta situació no sigui l’adequada. Aquesta assignatura vol formar als estudiants per a que afrontin les cures de pacients en situacions complexes i en les fases de final de la vida. Els objectius de l’assignatura són que els estudiants siguin capaços de:
-
Analitzar el concepte de cures pal·liatives des d'un model infermer.
-
Identificar les accions que ajuden a garantir el confort, el benestar i la qualitat de vida a les persones en situacions complexes i/o terminals.
-
Seleccionar els plans de cures mes adients que permetin intervenir.
Competències
- "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
- Analitzar i sintetitzar fenòmens complexos.
- Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
- Demostrar que es coneixen les estratègies per adoptar mesures de confort i atenció de símptomes, dirigides al pacient i la seva família, en l'aplicació de cures pal·liatives que contribueixin a alleugerir la situació de malalts avançats i terminals.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
- Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
- Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
- Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
- Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
- Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
- Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar i sintetitzar fenòmens complexes.
- Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i / o aportacions d'experts que les sustenten.
- Argumentar amb evidències científiques la selecció de les cures infermeres més idònies per a una atenció professional adequada a les necessitats de salut de les persones.
- Argumentar les intervencions infermeres amb evidència científica.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Dissenyar estratègies que considerin els aspectes culturals i que garanteixin el respecte de les opinions, les creences i els valors, així com el dret a la intimitat i el secret professional.
- Establir relacions entre els coneixements i la pràctica.
- Examinar les necessitats d'atenció i les estratègies de cures infermeres dirigides a les persones en situació de malaltia avançada i terminal i els seus familiars.
- Explicar els factors de risc que incideixen en el procés de salut i malaltia.
- Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional i social.
- Identificar estratègies orientades a la readaptació de la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport.
- Identificar i explicar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció de les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i de les alteracions que es poden presentar , i proporcionar les cures necessàries en cada etapa.
- Identificar i prioritzar les diferents mesures de confort físic, emocional i espiritual en la fase avançada de la malaltia i al final de la vida.
- Identificar les estratègies i les bases de l'atenció infermera en el control de símptomes en els malalts terminals.
- Identificar les necessitats de salut durant les diferents etapes del cicle vital, des del moment del naixement fins al final de la vida.
- Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), i seleccionar les accions adequades per proporcionar-los ajuda.
- Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
- Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
- Interpretar els aspectes culturals i els valors que determinen les conductes de salut.
- Justificar les cures infermeres de qualitat adequades a les necessitats de salut.
- Justificar les intervencions infermeres amb els processos fisiopatològics.
- Planificar cures infermeres dirigides a persones, famílies o grups.
- Plantejar propostes d'anàlisi fonamentades científicament i d'acord amb els recursos.
- Proposar protocols de cures dirigides a les persones amb risc d'emmalaltir.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Seleccionar els aspectes bàsics relacionats amb l'estil de vida saludable, l'autocura i les activitats preventives i terapèutiques en relació amb les necessitats de salut, dirigint les accions tant a la persona com als familiars o assistents responsables.
Continguts
La complexitat en l' àmbit de la salut es refereix a aquelles situacions que impliquen una dificultad afegida en el maneig, control i gestió del problema de salut. Això causa la necessitat d'ajustar itineraris terapèutics i plans d'atenció específics al pacient, tenint en compte aspectes fisiopatològics, psicològics, familiars i socials.
Els continguts que s'han seleccionat proporcionaran les eines per valorar i prioritzar les cures als pacients i les seves famílies davant d'aquestes situacions complexes.
Es treballaran els següents continguts:
CURES PAL·LIATIVES. PERSONES EN EL FINAL DE LA VIDA
Són aquelles cures destinades a alleujar o prevenir el patiment de pacients amb una malaltia amb mal pronòstic i sense cura. És important estudiar:
- Com s'aborden aquests pacients. Quines necessitats concretes presenten.
- Plans de cures individualitzats. Atenció al familiar i al pacient.
- Maneig del dolor.
- Recolzament emocional. Afrontar el procés de morir.
PROCESSOS CRÒNICS COMPLEXOS
El pacient crònic complex és una persona que presenta comorbilidat, pluripatologia, polimedicació i un entorn de recolzament familiar i social dificultós. Per tant, s'estudiarà:
- Cuidar a pacients amb una afectació física i emocional intensa.
- Abordatge de la fragilitat, vulnerabilitat i dependència.
- Ajudes socials i institucionals.
- Importància del rol del cuidador. Sobrecàrrega.
PROCESSOS ONCOLÒGICS
El càncer és una malaltia molt freqüent i devastadora, sent una de les primeres causes de mort a nivell mundial. És important aprofundir en:
- Afectació física, socialifamiliar.
- Afrontament de la malaltia.
- Abordatge de les seves necessitats.
PROCESSOS NEURODEGENERATIUS
Les malalties neurodegeneratives són processos incurables i limitants, que es produeixen per una degeneració progressiva i mort neuronal. En aquest context, s'analitzarà:
- Impacte físic, social i familiar.
- Tipus d'afectacions: equilibri, moviment, parla, respiració i funcions cardíaques.
- Recursos institucionals.
- Estudis experimentals en aquest àmbit.
- Importància de la figura del cuidador.
Metodologia
Metodologia
El contingut de l'assignatura es farà en 6 sessions de 4 hores.
Es faran diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge:
- Sessions teòriques amb suport audiovisual impartides per la professora.
- Activitats de treball grupal:
- Reflexió crítica d'articles originals o publicacions/notícies actuals.
- Exposició de les idees principals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
El sistema d' activitats d'avaluació consta de tres fases:
- Prova escrita (50%): aquesta avaluació és durà a terme mitjançant la resposta escrita a preguntes obertes i/o tancades relacionades amb els continguts teòrics.
- Defensa oral (10%): defensa grupal del treball realitzat, mitjançant suport informàtic.
- Entrega d'informes (40%): entrega del treball grupal realitzat. Es lliurarà el dia de la defensa oral.
Les activitats avaluatives es duran a terme en tres moments diferents segons calendari.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:
Es consideraran les següents:
- Excel·lent (EX). L’estudiant ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma fent les seves justificacions amb evidències.
- Notable (N). L’estudiant ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma amb algunes evidències.
- Aprovat (AP). L’estudiant pot assolir les competències avaluades amb supervisió.
- Suspens (SS). L’estudiant no ha assolit les competències avaluades.
- No avaluable (NA). L’estudiant no ha realitzat les activitats programades per tal d’assolir les competències.
1.- La qualificació final de la assignatura serà la mitjana ponderada de cadascuna de les activitats d'avaluació. Segons l’acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, les qualificacions seran:
Del 0 a 4.9 = Suspens
Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
Del 7.0 al 8.9 = Notable
Del 9.0 al 10 = Excel·lent
Del 9.0 al 10 Matrícula d’Honor
2.- El requisit per a l’obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut una puntuació mínima de 4 a cadascuna d'elles.
3.- Es considerarà no avaluable i es puntuarà com a zero, quan l'estudiant no s'hagi presentat a una de les proves d'avaluació.
4.- L’estudiant té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretaràn les dates al Campus Virtual.
5. La valoració de situacions especials i particulars, serà valorada per una comissió avaluadora configurada a tal efecte, per tal de dissenyar, si s'escau, una prova final de recuperació. Els estudiants que no hagin superat l’assignatura es podran presentar a un examen final o una prova final de recuperació. Per tenir dret a la prova final de recuperació l'estudiant s'ha d'haver presentat a totes les proves d'avaluació.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives |
50% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27
|
Defensa oral del treball/s |
10% |
0,5
|
0,02 |
1, 3, 4, 5, 8, 13, 21, 22, 24
|
Entrega d'informes/treballs escrits |
40% |
0,25
|
0,01 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 18, 19, 21, 24, 26
|
Bibliografia
-
Jiménez López R, Román López P, Díaz Cortés, M. Cuidados de enfermería en situaciones complejas de salud. TEXD Documentos: Almería; 2017. ISBN: 978-84-16642-87-8
- Granados Gámez, G. Aplicación de las Ciencias Psicosociales al ámbito del cuidar. Colección cuidados de salud avanzados. 1ª ed. Barcelona: Elsevier; 2014.
- Martínez Cruz B, Monleón Just M, Carretero Lanchas Y, García-Baquero Merino MT. Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. 1ª ed. Barcelona: Elsevier; 2012
- Programa de prevenció a l'atenció a la cronicitat de Catalunya. https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_ambits-actuacio/Linies-dactuacio/Estrategies-de-salut/Cronicitat/Documentacio-cronicitat/arxius/Programa.pdf
- Malalties neurodegeneratives. Neuroalianza. Alianza Española de Enfermerdades Neurodegenerativas. http://neuroalianza.org/las-enfermedades-neurodegenerativas/
- Asociación Española contra el cáncer. Conceptos importantes. https://www.aecc.es/es/todo-sobre-cancer/glosario
- Canal salut "cures pal.liatives".http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-az/c/cures-palliatives/cures-palliatives
- Walsh D. Medicina Paliativa. 1ª ed. Barcelona: Elsevier;2010.
- Gonzalez Otero J, Stablé Duharte M. Cuidados Paliativos. Recomendaciones terapéuticas para Atención Primaria. 1ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana;2014.
- González Barón M. Compendio del tratado de medicina paliativa. 1ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana;2007.
- Cruz Aquaroni, M cruz. Compendio de patologías. Barcelona: Ediciones Dae grupo Paradigma; 2016.