Logo UAB
2021/2022

Avaluació psicològica en els trastorns del llenguatge

Codi: 101734 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OT 4 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Cuxart Fina
Correu electrònic:
Francesc.Cuxart@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per un aprofitament adequat de l’assignatura, convé que l’estudiant tingui uns coneixements sòlids del desenvolupament normatiu del llenguatge i una àmplia informació dels principals trastorns del llenguatge, així com dels mateixos trastorns, però associats a les psicopatologies més prevalents.

 

Contextualització

En l’exercici professional de la logopèdia, l’avaluació psicològica dels pacients és un element molt rellevant. Primerament, perquè durant el procés diagnòstic inicial, a més de l’avaluació estrictament logopèdica, és necessari avaluar altres aspectes de la persona, com les capacitats cognitives o la personalitat. I en segon lloc, perquè durant la intervenció terapèutica és imprescindible realitzar una avaluació continuada d’aspectes no relacionats directament amb els problemes de llenguatge, amb l'objectiu de poder valorar de forma objectiva els efectes del procés terapèutic.

 

Objectius

Objectius formatius de l’assignatura

 

  1. L’alumne sabrà utilitzar diverses tècniques i instruments d’avaluació, propis de la professió.
  2. L’alumne sabrà interpretar els resultats de diferents instruments i tècniques d’avaluació psicològica.
  3. L’alumne sabrà escollir les tècniques i instruments d’avaluació més adequats, en funció de les característiques individuals i del trastorn de llenguatge dels pacients.

 

Competències

  • Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
  • Analitzar i sintetitzar informació.
  • Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  • Comunicar oralment i per escrit les observacions i les conclusions al pacient, als familiars i a la resta de professionals que intervenen en l'atenció, adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
  • Demostrar que es coneixen els límits de les pròpies competències i saber identificar si és necessari fer un tractament interdisciplinari.
  • Dominar la terminologia que permeti interactuar de manera eficaç amb altres professionals.
  • Elaborar i redactar informes d'exploració i diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
  • Gestionar la diversitat sociocultural i les limitacions associades a les diferents patologies.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  • Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  3. Descriure i enumerar els principals aspectes del codi ètic establert pel col·legi professional de logopedes.
  4. Explicar la idoneïtat dels instruments d'avaluació psicològica i la utilitat que tenen per inferir les característiques dels diferents trastorns del llenguatge.
  5. Explicar la necessitat d'aplicar tractaments interdisciplinaris en pacients amb determinades patologies del llenguatge de tipus secundari.
  6. Explicar oralment i per escrit les impressions del procés diagnòstic
  7. Identificar a quins especialistes haurien de ser derivats els pacients que presenten patologies no logopèdiques associades als trastorns de llenguatge.
  8. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  9. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  10. Redactar correctament informes dels resultats d'avaluacions fetes i/o observades en els casos plantejats.
  11. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  12. Utilitzar correctament la terminologia de l'avaluació psicològica, així com la de diverses especialitats mèdiques.
  13. Utilitzar estratègies per fer possible la comunicació amb pacients amb determinades limitacions.

Continguts

1. Principis bàsics de l'avaluació psicològica

2. Avaluació de la intel·ligència

3. Avaluació dels trastorns de conducta

4. Avaluació d'altres aptituds

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.

“N.B. The proposed teaching and assessment methodologies may experience some modifications as a result of the restrictions on face-to-face learning imposed by the health authorities. The teaching staff will use the Moodle classroom or the usual communication channel to specify whether the different directed and assessment activities are to be carried out on site or online, as instructed by the Faculty”.

 

Metodologia

Metodologia docent

- Exposicions magistrals

- Descripció de material psicomètric

- Exposició de casos

- Pràctiques supervisades

- Fòrums de discussió

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.

“N.B. The proposed teaching and assessment methodologies may experience some modifications as a result of the restrictions on face-to-face learning imposed by the health authorities. The teaching staff will use the Moodle classroom or the usual communication channel to specify whether the different directed and assessment activities are to be carried out on site or online, as instructed by the Faculty.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi d'instruments i tècniques d'avaluació (12h. pràctiques) 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 13
Anàlisi d'instruments i tècniques d'avaluació (24h. teòriques) 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Aplicació de tècniques d'avaluació 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12
Discussions de grup 16 0,64 1, 4, 6, 7, 8, 11, 12
Estudi de casos 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Lectures científiques 14 0,56 1, 6, 7, 8, 11
Treballs individuals 18 0,72 1, 2, 5, 7, 8, 10, 11, 12

Avaluació

Ev1. Treball individual: autoria individual, format escrit, via telemàtica (primer període avaluatiu)

Ev2. Prova escrita: autoria individual, format escrit, via presencial (segon període avaluatiu)

Ev3. Discussions col·lectives: autoria individual i col·lectiva, format oral i escrit, via presencial (primer i segon període avaluatiu)

Estudiant avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%), constarà com a "no avaluable"

Assignatura superada: Quan la nota acumulada sigui igual o superior a 5 (50%)

Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació, aquell alumnat que no hagi adquirit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

Link d'accés a les pautes d'avaluació de les titulacions de la facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1 Treball individual 30% 20 0,8 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12
Ev2 Prova escrita 40% 2 0,08 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12
Ev3 Discussions col·lectives 30% 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

Fonamental

  • Ávila, A. (Ed.) (1996). Evaluación en Psicológica Clínica. Volumen I: Proceso, método y estrategias psicométricas. Salamanca: Amaru.
  • Ávila, A. (Ed.) (1996). Evaluación en Psicológica Clínica. Volumen II: Estrategias Cualitativas Salamanca: Amaru.
  • Fernández-Ballesteros, R. (Ed.). (1992). Evaluación conductual hoy. Madrid. Pirámide
  • Fernández-Ballesteros, R. (1993). Introducción a la evaluación psicológica I i II. Madrid, Pirámide.

Complementària

 

  • Ávila, A. i Rodríguez, C. (Eds). (1992) Psicodiagnóstico clínico. Salamanca. Eudema Universidad
  • Bellack, A.S. i Hersen, M. (1993). Manual práctico de evaluación de conducta. Bilbao. DDB
  • Fierro, A. (Ed.). (1998) Psicología clínica. Madrid. Pirámide
  • Forns, M., Kirschner, M., i Torres, M. (1991). Principales modelos en evaluación psicológica. Barcelona, L'Estudi d'en Llop.
  • Jiménez, F. i de Diego, R. (1990). Lecturas de psicodiagnóstico. Salamanca. Amarú
  • Peñate, W., Matud, P. i Ibáñez, I. (1993). Evaluación psicológica. Valencia. Promolibro
  • Pervin, L. A. (1979). Personalidad. Teoría, diagnóstico e investigación. Bilbao. DDB

Programari

No aplicable