Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 3 | 1 |
En aquesta assignatura es tractaran els patrons de conducta i llenguatge associats a altres trastorns, és per tant, molt recomanable que l’alumne conegui el desenvolupament evolutiu típic (incloent-hi el llenguatge) així com els trastorns de l’adquisició del llenguatge.
Donat que molta bibliografia actualitzada dels temes són articles científics en anglès es recomana que l’alumne es familiaritzi en aquesta habilitat.
L’assignatura pretén formar l’estudiant en el coneixement de les característiques de conducta i llenguatge associades als següents trastorns: discapacitat intel·lectual, trastorns de l'espectre de l'autisme, paràlisi cerebral i
trastorns de dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat.
Quan finalitzi l’assignatura l’estudiant serà capaç de:
- Ser sensible per entendre l’afectació global dels pacients que presentin les patologies estudiades i la influència que pot tenir en el seu entorn i el seu desenvolupament.
- Identificar les característiques de llenguatge associades a les patologies estudiades.
- Preveure les necessitats logopèdiques dels pacients que presentin aquestes patologies.
BLOC TEMÀTIC 1 - INTRODUCCIÓ GENERAL: ELS TRASTORNS DE LLENGUATGE ASSOCIATS A ALTRES PATOLOGIES.
BLOC TEMÀTIC 2.- LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL
- DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL:
Evolució del concepte i definició.
Perfil cognitiu i conducta adaptativa en discapacitat intel·lectual.
Llenguatge en discapacitat intel·lectual no sindròmica.
- EL LLENGUATGE i DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL SINDRÒMICA
La Síndrome de Down
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome del Cromosoma X-Fràgil
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome d’Angelman
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome de Williams
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome de Prader-Willi
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome de Rett
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome de deleció 22q11
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
BLOC 3.-EL LLENGUATGE EN ELS TRASTORNS D'ESPECTRE AUTISTA.
Concepte i definició espectre autista.
Etiologia i prevalença
Clínica de l'espectre autista
Llenguatge i espectre autista
BLOC 4.-EL LLENGUATGE EN EL TDA-H.
Concepte i definició subtipus TDA-H.
Etiologia i prevalença
Perfil cognitius
Aspectes de conducta
Llenguatge en el TDA-H
BLOC 5.-EL LLENGUATGE EN LA PARÀLISI CEREBRAL.
Concepte i definició PC
Etiologia i prevalença
Perfil cognitius
Aspectes de conducta
Llenguatge en la PC
ACTIVITAT DIRIGIDA
- Classes teòriques i seminaris
Classes magistrals amb suport de TIC
Seminaris d’anàlisi de casos: els estudiants discutiran les tècniques d’exploració utilitzades i
emetran un diagnòstic de manera argumentada.
ACTIVITAT SUPERVISADA
-Tutories: Tutories de seguiment de la realització dels treballs plantejats
ACTIVITAT AUTÒNOMA
- Lectura d’articles, redacció de treballs, estudi, etc.
- Lectura comprensiva de documents diversos (informes, protocols d’avaluació, etc) i articles
- Anàlisi de casos
- Estudi: Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 21 | 0,84 | 2, 3, 6, 8, 9, 10, 12 |
Seminaris | 24 | 0,96 | 4, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, anàlisi de casos, | 96 | 3,84 | 1, 3, 4, 5, 7, 11, 12 |
L'avaluació de l'assignatura té la següent estructura:
- EV1: Un exàmen alliberatori de la primera part de l'assignatura durant el primer periode avaluatiu, (35% nota). Tipus test amb possibilitat d'alguna pregunta oberta. Format: individual i presencial
- EV2: Un exàmen de la resta de temes de l'assignatura durant el segon periode avaluatiu, (35% nota). Tipus test amb possibilitat d'alguna pregunta oberta. Format: individual i presencial
- EV3: Un exercici d'un cas pràctic la setmana 15 (30%). Presentació d'un exercici escrit sobre casos treballats a les pràctiques. Format: individual i virtual
- Es considerarà NO AVALUABLE l'alumne/a que hagi lliurat menys del 40% del pes de l'assignatura
L'assignatura està suspesa si havent presentat un 40% o més d'evidències la nota és menor de 5.
L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota mitjana de 5 o més de les evidències.
Proves de recuperació (durant el periode de recuperacions) : Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tenir dret a les proves de recuperació l'estudiant ha de tenir almenys un 3 de nota. L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota de 5 o més a la prova de recuperació. No es podrà accedir a les proves de recuperació per pujar nota en cas d'estar ja aprovat.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 Exàmen teòric 1º parcial | 35 | 1 | 0,04 | 2, 3, 6, 8, 9, 10 |
EV2 Exàmen teòric 2ª part | 35 | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 8, 9, 10 |
EV3 Cas Pràctic | 30 | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 5, 7, 11, 12 |
BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL (Cap d'aquestes refrències es pot considerar com a manual de l'assignatura)
AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español deDocumentación sobre Discapacidad.
BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.
CALLEJA REINA,M (2021) Necesidades complejas de comunicación y enfermedades minoritarias. Mc Graw-Hill- Madrid
GARAYZÁBAL,E.,FERNÁNDEZ,M.,DÍEZ-ITZA,E (2010) Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Síntesis. Madrid
HAGERMAN, R.J i HAGERMAN, P. (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research. The Johns Hopkins University Press. Baltimore.
LOPEZ,MA (2017) Intervención logopédica en el síndrome de X frágil. EOS MAdrid
O’BRIEN, G. & YULE, W. (1995) Behavioural Phenotypes. MacKeith Press. Cambridge University Press.
POSTIGO,E, CALLEJA,M i GABAU,E (2018) Disability and communication.Madrid Mc Graw Hill Education
PUYUELO et al. (1999) Casos clínicos en logopedia 2. Barcelona Ed Masson
PUYUELO et al. (2001) Casos clínicos en logopedia 3. Barcelona Ed Masson
TORRES J, CONESA MI, BRUN C (2003) Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales. Ed Ceac
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
AAIDD Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2011) Discapacidad Intelectual. Psicología. Alianza Editorial
PEDROSA,E (2008) Criatures d’un altre planeta Barcelona. Ed. La Magrana.
Enlaces web
http://www.ssbp.co.uk - SSBP: Society for the Study of Behavioural Phenotypes,
http://www.ssbp.co.uk/files/syndromes.htm -
http://www.fcsd.org Fundació catalana síndrome de Down
http://www.dincat.cat
http://www.nas.org.uk National Autistic Society UK
No aplicable