Logo UAB
2021/2022

Treball de final de grau

Codi: 101699 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 4 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Olga Soler Vilageliu
Correu electrònic:
Olga.Soler@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits, malgrat que se'n recomana la seva realització un cop superades les assignatures de 1er, 2on i 3er curs de Grau, quan l'estudiant es matricula dels últims 60 crèdits o menys per acabar el Grau.

 

Objectius

L'objectiu principal del Treball de Fi de Grau (TFG) és que l’estudiant demostri que té capacitat per establir relacions entre diverses matèries del grau, i té un caràcter eminentment professionalitzador. Això implica que ha de ser un treball original en el que l’estudiant desenvolupi la seva capacitat d’abordar problemàtiques actuals amb les metodologies adequades a la disciplina.


El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professor o professora que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.

 

Competències

  • "Exercir la professió respectant l'autonomia del pacient i els seus determinants genètics, demogràfics, culturals i econòmics; aplicar els principis de justícia social i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació."
  • Assessorar equips escolars, assistencials i sanitaris en l'elaboració i l'execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia.
  • Buscar, avaluar, organitzar i mantenir sistemes d'informació.
  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Demostrar que es comprèn el funcionament de la professió i l'estatus legal del logopeda.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  • Dur a terme una gestió clínica centrada en el pacient, en l'economia de la salut i en l'ús eficient dels recursos sanitaris, i una gestió eficaç de la documentació clínica amb especial atenció a la confidencialitat.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Presentar una producció de la parla, una estructuració del llenguatge i una qualitat de la veu adequades.
  • Reflexionar i investigar sobre el llenguatge i el seu tractament per contribuir al desenvolupament de la professió.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar elements originals de reflexió i/o de recerca sobre el llenguatge i altres aspectes comunicatius.
  2. Argumentar, tenint en compte els aspectes normatius que regulen l'exercici de la professió.
  3. Buscar, avaluar, organitzar i mantenir sistemes d'informació.
  4. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  5. Demostrar un bon coneixement dels recursos diagnòstics i assistencials dels sistemes públic i privat de salut.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Dissenyar i gestionar projectes.
  8. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  11. Incloure algun element susceptible d'incidir en les polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia en els àmbits escolar, assistencial, sanitari i sociosanitari.
  12. Incloure en el treball de final de grau algun element susceptible de ser aplicat en el disseny o la implementació d'accions preventives sobre els trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  13. Mostrar, durant la presentació oral del treball, una bona dicció, així com una estructuració sintàctica i discursiva correcta.
  14. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  15. Projectar els coneixements, les habilitats i les destreses adquirits al llarg dels estudis de grau per promoure una societat basada en els valors de la llibertat, la justícia, la igualtat i el pluralisme.

Continguts

A nivell genèric es poden definir tres tipus de TFG: (a) de revisió, (b) de recerca, (c) professional o de projecte
d'intervenció.
S'entén per treball teòric o de revisió tot aquell treball que aporti una actualització de l'estat de la qüestió al
voltant d'un tema aplicat proposat pel professorat, seguint les directrius d'una cerca sistemàtica.
S'entén per treball de recerca tot aquell treball que plantegi una investigació empírica per respondre alguna
qüestió actual i aplicada d'investigació en Psicologia proposada pel professorat.
S'entén per treball professional o de projecte d'intervenció tot aquell treball que plantegi un projecte que
Treball de Fi de Grau   2012 - 2013
3aporti millores o solucions a alguna problemàtica de qualsevol àmbit d'aplicació de la Psicologia, basant-se en
el coneixement teòric i empíric de la disciplinA nivell genèric es poden definir tres tipus de TFG: (a) de revisió, (b) de recerca, (c) professional o de projecte d’intervenció.

A nivell genèric es poden definir tres tipus de TFG: (a) de revisió, (b) de recerca, (c) professional o de projecte d’intervenció.

S’entén per treball teòric o de revisió tot aquell treball que aporti una actualització de l’estat de la qüestió al voltant d’un tema aplicat proposat pel professorat, seguint les directrius d’una cerca sistemàtica.

S’entén per treball de recerca tot aquell treball que plantegi una investigació empírica per respondre alguna qüestió actual i aplicada d’investigació en Logopèdia proposada pel professorat.

S’entén per treball professional o de projecte d’intervenció tot aquell treball que plantegi un projecte que aporti millores o solucions a alguna problemàtica de qualsevol àmbit d’aplicació de la Logopèdia, basant-se en el coneixement teòric i empíric de la disciplina. 

 

Metodologia

L'assignatura del TFG no té activitats de docència dirigida. És per això que l'aula virtual és l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació i els estudiants, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'estudiant consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.

Per realitzar el TFG, l'estudiant presentarà una sol·licitud de les seves preferències en relació a les línies proposades per diferents professors de la facultat, que faran de supervisors. Les línies proposades són representatives de les diferents matèries del Grau. La facultat, mitjançant uns criteris publicitats, adjudicarà la plaça definitiva del TFG a cada estudiant.

La metodologia del treball de grau es divideix en sessions de supervisió, de treball autònom, i d’activitats d’avaluació.

L’activitat supervisada conté dos formats diferents: per una part, s’estableixen 7,5 hores de sessions de supervisió programades des de l’inici (repartides en 4 moments), i que ha de realitzar tot estudiant que estigui desenvolupant el TFG; per l’altra, l’estudiant pot sol·licitar fins a 7,5 hores més de tutories de seguiment, que es pactaran entre l’estudiant i cada professor supervisor. Les sessions de supervisió programades tenen un caràcter formatiu i en alguns casos també avaluatiu, ja que han de servir per avaluar les competències corresponents a la tasca desenvolupada fins aquell moment.

Es poden distingir tres fases diferenciades en la realització del TFG en Logopèdia: una fase d’inici durant la qual s’especifica i es planteja el treball (amb una càrrega de treball aproximada per l’estudiant de 25 hores), una fase de desenvolupament del treball (amb aproximadament 75 hores de càrrega), i una fase de finalització i tancament que culmina amb la presentació d’un informe i la defensa pública del treball final (amb aproximadament 50 hores de càrrega).

Les sis sessions presencials programades es repartiran entre aquestes tres fases. En la primera sessió (S1, la setmana 2 del primer semestre) l’equip coordinador de l'assignatura presentarà a tots els estudiants matriculats una informació detallada sobre el funcionament específic del TFG, així com el calendari de les principals fites a assolir, per tal de proporcionar a l'estudiant una visió global del camí a recórrer durant el curs. La segona sessió (S2, a realitzar aproximadament les setmanes 5 i 7 del primer semestre), ja correspon al professor supervisor, i ha de servir per establir l'objectiu específic del treball, i pactar la metodologia de seguiment. El tercer punt de supervisió (S3, aproximadament les setmanes 11 i 13 del primer semestre) ha de servir per avaluar l'estat del projecte que es vol dur a terme, i ja tindrà per tant caràcter avaluatiu a més de formatiu. En el quart punt de supervisió (S4, aproximadament entre les setmanes 2 i 3 del segon semestre), també de caràcter avaluatiu-formatiu, es valorarà l'estat de desenvolupament en el que es troba el TFG de cara a ajudar a l'estudiant en la darrera etapa de preparació de les evidències finals a presentar.

Les evidències finals inclouran una cinquena sessió de supervisió final del treball realitzat (S5, aproximadament entre les setmanes 10 i 11 del segon semestre), la realització de forma autònoma d’un resum executiu dirigit a persones no expertes amb el tema i una nota de premsa per fer-ne difusió. A més, caldrà que l'estudiant faci una presentació oral en sessió conjunta amb altres estudiants que hagin treballat temàtiques afins (S6, durant la setmana 15 del segon semestre).

Cada tipus de treball requerirà que l'estudiant desenvolupi i apliqui un seguit de competències específiques i transversals pròpies del mateix, d'entre totes les que formen part de l'assignatura, que quedaran reflectides en els resultats d'aprenentatge a avaluar al llarg de la seva realització, i que es posaran en coneixement de l'estudiant a l'inici de curs.

Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats formatives i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Supervisió no programada 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15
Supervisió programada 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 133,5 5,34 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació

Es programen 5 moments avaluatius: el primer moment avaluatiu es realitzarà durant la sessió 3 del seguiment programat; el segon tindrà lloc durant la sessió 4 del seguiment programat; el tercer moment avaluatiu és el de lliurament del treball final; el quart moment és el de lliurament de les dues evidències de difusió (Resum executiu i nota de premsa) i el darrer moment avaluatiu es produeix en el moment de la presentació oral del treball.

Tots els documents d'evidència s'han de lliurar a l'aula virtual.

Evidència 1a (Projecte) i S3: L'estudiant ha de presentar una evidència escrita del projecte que vol dur a terme, i respondre les preguntes del professor supervisor. La qualificació resultant d'aquestes evidències té un pes en l'avaluació final del 15%.

Evidència 1b (Desenvolupament) i S4: L'estudiant ha de presentar una evidència escrita de la introducció i metodologia del treball, i respondre les preguntes del professor supervisor en relació al desenvolupament del treball i planificació dels resultats del mateix. La qualificació resultant d'aquestes evidències té un pes en l'avaluació final del 20%.

Evidència 1c (Informe final) i S5: L'estudiant ha de presentar l'informe escrit (que serà avaluat pel professor supervisor). La qualificació resultant d'aquesta evidència té un pes en l'avaluació final del 30%.

Evidències 2a i 2b (Resum executiu i nota de premsa): L'estudiant ha de presentar l'informe executiu i la nota de premsa (que seran avaluades per un professor avaluador, en el marc de la presentació oral del treball). En global, aquestes evidències tenen un pes en la qualificació final del 15%(10% de l'informe executiu, i 5% de la nota de premsa).

Evidències 2c i 2d (S6: Presentació oral i avaluació dels companys): L'estudiant haurà de fer una presentació oral del treball, de 15 minuts de durada, ajudant-se de suport en format de presentació audiovisual o altres formats pactats amb el supervisor i/o coordinació. Aquesta evidència serà avaluada pel mateix professor avaluador que les evidències 2a i 2b, i tindrà un pes d'un 20% en la qualificació final. En aquesta presentació, els estudiants hauran d'avaluar també els companys que realitzin la presentació en la mateixa sessió que ells, seguint les mateixes rúbriques que els professors avaluadors. Hauran de lliurar aquesta evidència després de la sessió, i malgrat que aquesta evidència no té una puntuació directa a sumar a la qualificació final, la no presentació de la mateixa d’acord a les indicacions que es proporcionin restarà mig punt a la qualificació final del TFG.

Per poder considerar que un estudiant ha superat el TFG cal que:

a) Realitzi les quatre sessions de seguiment amb el supervisor, una en cadascun dels quatre moments programats (S2, S3, S4 i S5)

b) Obtingui com a mínim 3.25 punts (dels 6.5 possibles) a la part de l’informe (evidències 1a, 1b i 1c)

c) Realitzi la sessió de presentació corresponent a l’evidència 2c (S6), i lliuri, en els terminis previstos i a través de l’aula virtual, els documents corresponents a les evidències 1a, 1b, 1c, 2a i 2b.

d) Obtingui una qualificació final de 5 punts o més en el conjunt de totes les evidències.

e) En cas d’incompliment d’algun d’aquests requisits la nota global que constarà a l’acta serà com a màxim de 4 punts.

L'avaluació està dissenyada per comprovar si l’estudiant demostra unes competències determinades en diferents moments del procés, entenent que és important determinar l’estat d’aquestes competències en aquells moments concrets en què són avaluades. La nota final s’obté per suma de les puntuacions assolides al llarg del temps i és representativa dels assoliments de cada moment, entenent que no és indiferent el moment del TFG en què es demostri cada assoliment, sinó que aquests tenen un temps.

La reavaluació és contínua i s'inclou dins del desenvolupament del curs. No es contempla fer-la al final de curs.

Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.

 

 Codi Evidència

Denominació (Sessió de seguiment)

Pes

 Realització

Format 

Presentació

Realització / Lliurament

Qui qualifica

-

(S2) Establiment d'objectiu

-

Individual o Parella

(a determinar amb supervisor)

(sense lliurament associat)

QD1, setmanes 5-7

Supervisor

EV1a

(S3) Projecte (per valorar la seva viabilitat)

15%

Individual o Parella

Escrit/Oral

Virtual

QD1, setmanes 11-13

Supervisor

EV1b

(S4) Desenvolupament informe

(Introducció, mètode i resultats preliminars)

20%

Individual o Parella

Escrit/Oral

 Virtual

QD2, setmanes 2-3 

Supervisor

EV1c

(S5) Informe final

30%

Individual o Parella

Escrit/Oral

 Virtual

QD2, setmanes 10-11

 

Supervisor

EV2a

Resum executiu (difusió)

10%

Individual *

Escrit

 Virtual QD2, setmana 13 

Avaluador (no supervisor)

EV2b

Nota de premsa (difusió)

5%

Individual *

Escrit

 Virtual QD2, setmana 13

Avaluador (no supervisor)

EV2c

(S6) Presentació oral del treball (difusió)

20%

Individual o Parella

Oral

 Presencial QD2, setmana 15 

Avaluador (no supervisor)

EV2d

Avaluació companys (única evidència no obligatòria)

-5% (no presentació)

Individual **

Escrit

 Virtual QD2, setmana 16

Estudiants a companys

* Ev2a i Ev2b s'han de fer i lliurar de forma individual, independentment que el TFG es faci en parella. No fer-ho així implica una penalització en la nota d'aquestes evidències.
** Ev2d s'ha de fer i lliurar de forma individual, independentment que el TFG es faci en parella. No fer-ho així comporta que es consideri com a no lliurada, i resta el 5% a la nota final.

Enllaç a les Pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2020-21: (Aprovades en Junta Permanentdel 16 de marzo de 2020): https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1a: Projecte 15% 0 0 1, 3, 6, 7, 9, 10
Evidència 1b: Desenvolupament 20% 0 0 1, 3, 6, 7, 9, 10
Evidència 1c: Informe final 30% 0 0 1, 2, 4, 5, 10, 11, 12, 15
Evidències 2a i 2b: Difusió 15% 0 0 1, 2, 8, 13, 14
Evidències 2c i 2d: Presentació oral 20% 1,5 0,06 1, 2, 8, 13, 14

Bibliografia

Manual de l'assignatura:

Equip coordinador del TFG de la Facultat de Psicologia (2019). Manual del Treball de Fi de Grau (TFG) de la Facultat de Psicologia. Grau de Psicologia i de Logopèdia (UAB). Document accessible a l'aula virtual de l'assignatura i al web de la facultat. 

 

Llibres de consulta generals:

APA (American Psychological Association). (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.) [4ª reimpressió]. Washington, DC: Autor.

Bassi Follari, Javier Ernesto (2016). La escritura académica: 30 errores habituales y cómo abordarlos. Quaderns de Psicologia, 18(1), 119-142. http://dx.doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1342 

Bassi Follari, Javier Ernesto (2017). La escritura académica: 14 recomendaciones prácticas. Athenea Digital 17(2): 95-147. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1986 

Clanchy, John y Ballard, Brigid (1992). Cómo se hace un trabajo académico. Guía práctica para estudiantes universitarios. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Creme, Phyllis y Lea, Mary (2003). Writing at University: A Guide for Students. Maidenhead, Berks: Open University Press.

Dintel, Felipe (2003). Cómo se elabora un texto. Todos los pasos para expresarse por escrito con claridad y precisión. Barcelona: Alba Editorial, 2ª ed.

Ferrer, Virginia, Carmona, Moisés y Soria, Vanessa (Eds.) (2013). El Trabajo de Fin de Grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw Hill.

Golanó, Conxita y Flores-Guerrero, Rordrigo (2002). Aprender a redactar documentos empresariales. Barcelona: Paidos.

Román, Arquimedes (1992). Informes para tomar decisiones. Madrid: Deusto.

Sancho, Jordi (2014). Com escriure i presentar el millortreball acadèmic. Barcelona: Eumo.

Sarafini, María Teresa (2007). Cómo se escribe. Barcelona: Piadós.

Walker, Melissa (2000). Cómo escribir trabajos de investigación. Barcelona: Gedisa.

 

Enllaços amb eines per treballar les competències lingüístiques, comunicatives i de difusió:

http://www.upc.edu/slt/comcomunicar/

http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/

http://comunicaciencia.unirioja.es/

http://www2.udg.edu/biblioteca/Comcitardocuments/tabid/23146/language/ca-ES/Default.aspx

http://www.uab.cat/doc/llenguatge

 

Programari

El programari a emprar dependrà de la temàtica del treball.