Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 | 2 |
Cap. S'aconsella haver cursat i refrescar els continguts de "Deglució i transtorns relacionats: valoració i intervenció", "Canvis biològics en el cicle vital: implicacions per a la logopèdia" "Patlogia de la audició, la parla, la veu i la deglució" i "Neurologia del llenguatge"
L'assignatura té com objectius que s'assoleixin competències en: Principals esdeveniments i fases del desenvolupament pre i postnatal. Conceptes bàsics en relació amb defectes congénits físics, teratologia i patologies que afecten al nadó. Introducció general a la neonatologia i neuropediatria. Neurodesenvolupament i maduració sensorial i cognitiva. Neonats amb risc vital i/o sequeles neurològiques. Avaluació del desenvolupament motriu, sensorial, cognitiu i del llenguatge. Estimulació neurosensorial i cognitiva en neonats. Assesorament familiar en neonatologia. Intevenció interdisciplinar i col·laboració interinstitucional.
TEMA 1. Desenvolupament humà normal:
TEMA 2. Desenvolupament anòmal:
TEMA 3. Concepte de neonatologia, neurodesenvolupament i estimulació precoç
TEMA 4. Neonatologia: diagnòstic i intervenció
TEMA 5. Neurodesenvolupament
TEMA 6. Estimulació precoç: 0-6 años
1. Sessions teòriques
Exposició sistematitzada del temari de la assignatura, per l’adquisició dels coneixements científics bàsics de la assignatura i que cal complementar amb l’estudi personal.
2. Sessions pràctiques :
Sessions pràctiques de observació i anàlisi de material embrionari i fetal de diferents espècies, anàlisi de problemes clínics relacionats amb alteracions del desenvolupament, avaluació dels trastorns del neurodesenvolupament i anàlisi de casos clínics relacionats amb la neonatologia.
En aquestes sessions es promou el treball en grup i l'aprenentatge actiu.
3. Treball monogràfic (TM) :
El TM constitueix l'evidencia 3 de l'assignatura.
En el TM , els alumnes aprofundeixen en un tema relacionat amb la temàtica de l'assignatura, des d'una visió multidisciplinària
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 2, 6, 11, 12 |
Seminaris de casos pràctics | 12 | 0,48 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de consulta | 30 | 1,2 | 1, 3, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, desenvolupament d'esquemes, elaboració de treballs | 58 | 2,32 | 3, 4, 10, 12 |
AVALUACIÓ:
A. AVALUACIÓ CONTINUADA
Les competències d'aquesta assignatura són avaluades de forma continuada al llarg de el curs mitjançant dos exàmens parcials (Evidències 1 i 2) i un treball en grup (Evidència 3).
Les evidències 1 i 2 són individuals i presencials i la evidència 3 és "en grup" i virtual.
L'evidència 1 es realitza durant el primer període avaluatiu i la evidència 2 es realitza durant el segon període avaluatiu.
A.1. Evidències 1 i 2: L'avaluació de l'adquisició de coneixements teòrics i habilitats pràctiques de l'assignatura es realitzarà mitjançant dos exàmens parcials (EVIDÈNCIA 1 i EVIDÈNCIA 2), cadascuna de les quals estarà compost de dues parts:
Per tant, la nota de cada examen parcial (Evidència 1 i Evidència 2) s'obtindrà de la següent operació matemàtica:
Nota de l'examen parcial (Evidència 1 o 2) = Nota teòrica x 0,6 + Nota pràctica x 0,4
A.2. Evidència 3: Treball monogràfic: Al llarg de el temps que duri l'assignatura es realitzarà un treball en grup basat en l'estudi i aprofundiment d'un tema relacionat amb l'àmbit de l'assignatura. Aquest treball monogràfic serà lliurat, com a màxim, en la data en que es realitzi la evidència 2.
B. NOTA FINAL I SUFICIÈNCIA DE L'ASSIGNATURA:
La nota final de l'assignatura correspondrà a la mitjana ponderada de les notes de les tres evidències (EV1: Primer parcial, EV2: Segon parcial i EV3: Treball monogràfic) i s'obtindrà aplicant la següent fórmula matemàtica:
Nota Final = nota EV1 x 0,4 + Nota EV2 x 0,4 + Nota EV3 x 0,2
Per obtenir la suficiència de l'assignatura s'ha d'assolir una nota igual o superior a 5 amb el requisit indispensable d'haver obtingut un mínim de 4 punts en cadascuna de les evidències.
C. EXAMEN DE REAVALUACIÓ:
Qui no hagi assolit la suficiència de l'assignatura mitjançant les proves d'avaluació continuada de l'assignatura podrà realitzar de nou les EV1 i EV2 de l'examen de reavaluació.
Per a realitzar l'examen de reavaluació cal haver estat avaluat en un mínim de 2/3 de la nota final.
L'examen de reavaluació estarà compost per dues parts separades corresponents a les EV1 i EV2, que tindran les mateixes característiques que les realitzades prèviament en l'avaluació continuada.
Les notes obtingudes en l'examen de reavaluació substituiran a les obtingudes en l'avaluació continuada sempre que siguin superiors a les obtingudes prèviament.
La nota final i l'obtenció de la suficiència de l'assignatura després de l'examende reavaluació segueixen lesmateixes regles que s'han explicat prèviament per l'avaluació continuada.
No existeix un mètode preestablert per reavaluar el treball monogràfic (EV3). En el cas de no haver aconseguit la nota mínima per a obtenir la nota de suficiència del'assignatura es valorarà en cada cas la manera d'aconseguir-la.
D. NO AVALUABLE:
Un estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com 'no avaluable'.
Enllaç a les pautes d’avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de teoria (Evidencia 1 i 2) | 48% | 3 | 0,12 | 2, 6, 11, 12 |
Examen pràctic de les evidències 1 i 2 | 32 % | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Treball monogràfc (Evidència 3) | 20% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Bibliografia
1. Biologia del desenvolupament
1.1. Bibliografia fonamental:
Sadler TW (2019) Embriología médica de Langman 14ª edición. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, Buenos Aires. (Manual de referència)
1.2. Bibliografia complementària:
Carlson BM (2020) Embriología Humana y Biología del Desarrollo. 6a edición. Ed. Elsevier, Madrid.
Embryology UNSW Australia https://embryology.med.unsw.edu.au/embryology/index.php/Main_Page
2. Neonatologia
2.1. Bibliografia fonamental:
José María Ceriani Cernadas, Gonzalo Mariani Ernesto, A. Lupo Alejandro Jenik (2018). Neonatología práctica. Editorial Médica Panamericana. (Manual de referència)
John P. Cloerty, Ann R Stark (2017). Manual de neonatología. Lippicott, Williams and Wilkins.
2.2. Bibliografia complementària:
Rosa Sampallo Pedroza (2015). Neonatos y lactantes menores: guía orofacial y deglutoria. Evaluación, diagnóstico e intervención terapéutica. Universidad Nacional de Colombia.
Per el desenvolupament de l'assignatura és suficient amb el paquet Microsoft Office.