Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 | 1 |
Prerequisits:
- Física Acústica i Audiologia
- Alteracions de la Veu: Valoració i Intervenció
- Malalties Neurodegeneratives i Demències
Seria interessant que l'alumnat estigui cursant, o hagi cursat ja, l'assignatura:
- Educació de la Veu i la seva Salut
- L’alumnat assolirà els coneixements base necessaris sobre la Veu i la parla, l'anatomofisiologia aplicada i la terapèutica logopèdica de veu bàsiques.
- L’alumnat aprenderà a fer una anamnesi i exploració de la Veu especifíques per a gent gran, tenint en compte totes les variables pròpies que es relacionen amb aquesta població.
- L’alumnat entendrà i assalirà els fonaments de l’envelliment de la veu.
- L’alumnat estarà prepara per a fer una correcta detecció precoç i prevenció de la veu en gerontologia
L'assignatura constarà dels següents continguts, què estaran oberts a ampliació segons els avenços en el sector.
Inicialment, a modus d'introducció i per a facilitar l'assoliment dels continguts específics de l'assignatura, s'impartiran coneixements base necessaris sobre la Veu i la parla, l'anatomofisiologia aplicada i la terapèutica bàsica.
INTRODUCCIÓ:
- Qué és la Logofoniatria.
- Bases anatòmiques i funcionals dels mecanismes implicats en la veu i l'articulació.
- Veu normal i patològica.
- Bases anatomo-fisiològiques de la deglució.
- Exploració de la veu i l'articulació.
- Qüestions sobre l'exploració de la deglució.
- Ús funcional òptim de la veu.
- Tècniques rehabilitadores de la veu i dels trastorns de la parla i deglució.
LOGOFONIATRIA EN GERONTOLOGIA:
- Concreccions anatòmiques i funcionals dels mecanismes implicats en la veu i l'articulació de l'ancià.
- Envelliment de la veu.
- Exploració de la veu i l'articulació en la persona gran.
- Detecció precoç i prevenció en gerontologia.
L'assignatura constarà d'un mòdul teòric de cada tema.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran al menys 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria amb suport TIC | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Classes pràctiques d'exploració i d'anàlisi crític i debat de casos pràctics | 12 | 0,48 | 4, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 3,5 | 0,14 | 2, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i recerca d'informació | 97,5 | 3,9 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
[EV1] Evidència 1 (25%): Primer període avaluatiu. Exàmen tipus test, individual, on-line. Parcial, de la matèria impartida fins la setmana anterior a l'examen.
[EV2] Evidència 2 (45%): Segon periode avaluatiu. Exàmen tipus test, individual, on-line. Acumulatiu de tota la matèria impartida.
[EV3] Evidència 3 (30%): Segon periode avaluatiu. Treball grupal (màxim tres estudiants) sobre el tema propossat pel docent a inici de curs.
Assignatura superada: aprovar amb un 5 (escala 0-10) tenint en compte els pes percentual de cada evidència abans esmentada.
Proves de Reavaluació: Període de recuperacions. Examen individual, on-line, tipus test. Acumulatiu de tota la matèria de la part teòrica i pràctica.
Podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Només es donarà l'opció de recuperació de les evidències en que cada estudiant hagués demostrat un rendiment insatisfactori, si la nota de curs ha estat com a mínim de 3,5 (escala 0-10) i no major de 5. La reavaluació podrà constar de dues parts: una prova tipus test i la resolució oral d'un cas pràctic o, alternativament, l'alumne, en cas d'haver suspés una única prova, podrà optar per tornar a ser avaluat de la prova no superada.
El docent es reserva l'opció de complementar la nota dels alumnes avaluant aspectes com l'interés per la matèria, dedicació, entre d'altres.
Matrícula d'Honor:
En qualsevol cas, la nota màxima assolible serà un 10, tot i que es tindrà en compte la nota relativa i la implicació de l'alumne/a a l'hora d'adjudicar possibles Matrícules d'Honor.
Crono:
L'EV3 s'haurà de lliurar com a data màxima, dues setmanes abans de l'EV2.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Examen Parcial | 25% | 1 | 0,04 | 3, 8, 9 |
EV2. Tasca en grup i exposició pública del treball final | 30% | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 9 |
EV3. Examen Final | 45% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
FUNDAMENTAL:
Sataloff RT, Rosen DC, Hawkshaw M, Spiegel JR. The aging adult voice. J Voice 1997; 11: 156-160.
Evaluación del paciente anciano: https://www.msdmanuals.com/es-es/professional/geriatr%C3%ADa/abordaje-del-paciente-geri%C3%A1trico/evaluaci%C3%B3n-del-paciente-anciano
The ageing voice: changes in fundamental frequency, waveform stability and spectrum.
Decoster W, Debruyne F. Acta Otorhinolaryngol Belg. 1997;51(2):105-12.
A comparative acoustic analysis of voice production by near-total laryngectomy and normal laryngeal speakers.
Hoasjoe DK, Martin GF, Doyle PC, Wong FS. J Otolaryngol. 1992 Feb;21(1):39-43.
Fragments of a Greek Trilogy: impact on phonation.
Ferrone C, Leung G, Ramig LO.
J Voice. 2004 Dec;18(4):488-99. doi: 10.1016/j.jvoice.2004.01.001.
Speech production of normally aging adults.
Benjamin BJ. Semin Speech Lang. 1997 May;18(2):135-41. doi: 10.1055/s-2008-1064068.
Treatment of dysphonia in older people: the role of the speech therapist.
Oates JM. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg. 2014 Dec;22(6):477-86. doi: 10.1097/MOO.0000000000000109.
Estudio y tratamiento de los problemas de la voz en la población geriátrica. https://www.medigraphic.com/pdfs/actmed/am-2003/am031g.pdf
Articles WEB:
https://www.researchgate.net/publication/309444551_False_Vocal_Fold_Characteristics_in_Presbylarynges_and_Recurrent_Laryngeal_Neuropathy
COMPLEMENTÀRIA:
Shindo ML, Hanson DG. Geriatric voice a laryngeal dysfunction. Otolaryngol Clin North Am 1009; 23: 1035-1044.
Woo P, Casper J, Colton R, Brewer D. Dysphonia in the aging: physiology versus disease. Laryngoscope 1992; 102: 139-144.
Mueller PB. GAT is normal aging? Part XII: The senescent voice. Geriatr Med Today 1985; 41: 48-57.
Shadden BB, Toner MA. Introduction: the continuum of life functions. In: Shadden BB,Tone MA, editors. Aging and communication for clinicians. Austin, TX, USA: Pro-ed, Inc.; 1997: 3-17.
Sato K, Hirano M. Aged-related changes in the human laryngeal glands. Am Otol Rhinol Laryngol 1998; 107: 525-529.
Luscheii ES, Raming LO, Baker Kl, Smith LE. Discharge characteristics of laryngeal single motor units during phonation in young and older adults and in persons with Parkinson’s disease. J Neurophysiol 1999; 81: 2131-2139.
Erim Z, Beg MF, Burke DT, De Luca CJ. Effects of aging on motor-unit control properties. J Neurophysiol 1999; 82: 2081-2091.
Odenhaimer Gl. Geriatric neurology. Neurol Clin 1998; 1: 561-567.
Colton RH, Casper JK. Understanding voice problems: a physiological perspectivefor diagnosis and treatment. 2nd ed. Baltimore, MD, USA: Williams/Wilkins; 1996: 91-97.
Hilel A, Dray T, Miller R, Yorkston K, Konikow N, Strande E, Browne J.Presentation of ALS to the otolaryngologist.Head and neck surgeons getting to the neurologist. Neurology 1999; 53: 522-525.
Robert D, Pouget J, Giovanni A, Azulay JP, Triglia JM. Quantitative voice analysis in the assessment of bulbar involvement in amyotrophic lateral sclerosis. Acta Otolaryngol 1999; 199: 724-731.
Lu FL, Casiano RR, Lundy DS, Xue JW. Vocal evaluations of thyroplasty type I in the treatment of nonparalytic glottic incompetence. Ann Otol Rhinol Laryngol 1998; 107: 113-119.
Ford CN. Advances and refinements in phonosurgery. Laryngoscope 1999; 109: 1899-1900.
Chodzko-Zaiko W, Ringer R. Physiological aspects of aging. J Voice 1987; 1: 18-26.
Benniger MS, Guillen JB, Altman JS. Changing etiology of vocal fold immobility. Laryngoscope 1998; 108: 1346-1350.
Gamboa J, Jiménez FJ, Nieto A, Cobeta I, Vegas A, Orti-Pareja M. Acoustic voice analysis in patients with essential tremor. J Voice 1998; 12: 444-452.
Berke GS, Gerrat B, Kreiman J, Jackson K. Treatment of Parkinson hypophonia with percutaneous collagen augmentation. Laryngoscope 1999; 109: 1295-1299.
Articles WEB:
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/Clark-A-Rosen-39783561/publications
https://www.researchgate.net/publication/309444551_False_Vocal_Fold_Characteristics_in_Presbylarynges_and_Recurrent_Laryngeal_Neuropathy
https://www.researchgate.net/publication/49857971_Treatment_Success_for_Age-Related_Vocal_Fold_Atrophy
https://www.researchgate.net/publication/251728316_How_Much_Pharyngeal_Acid_is_Normal_Normative_Data_for_Laryngopharyngeal_Reflux_Events_Using_Hypopharyngeal_Multichannel_Intraluminal_Impedance_HMII
https://www.researchgate.net/publication/49739709_Vocal_Fold_Injection_Review_of_Indications_Techniques_and_Materials_for_Augmentation
https://www.researchgate.net/publication/40485226_Current_Practice_in_Injection_Augmentation_of_the_Vocal_Folds_Indications_Treatment_Principles_Techniques_and_Complications
https://www.researchgate.net/publication/26257881_Trial_Vocal_Fold_Injection
https://www.researchgate.net/publication/24189996_Vocal_fold_augmentation_with_calcium_hydroxylapatite_Twelve-month_report
https://www.researchgate.net/publication/23493756_Revision_Laryngeal_Surgery_for_the_Suboptimal_Injection_of_Calcium_Hydroxylapatite
https://www.researchgate.net/publication/5458140_The_Frequency_of_Perceived_Stress_Anxiety_and_Depression_in_Patients_with_Common_Pathologies_Affecting_Voice
https://www.researchgate.net/publication/319762499_Principles_of_Vocal_Fold_Augmentation
https://www.researchgate.net/publication/345943818_Abnormal_Laryngeal_Electromyography_Findings_in_Asymptomatic_Adults_Across_the_Age_Spectrum
https://www.researchgate.net/publication/272082712_Comparison_of_Voice_Outcomes_After_Trial_and_Long-Term_Vocal_Fold_Augmentation_in_Vocal_Fold_Atrophy
https://www.researchgate.net/publication/259387282_What_is_the_role_of_the_larynx_in_adult_obstructive_sleep_apnea
https://www.researchgate.net/publication/272029394_Neurogenic_Cough