Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 | 1 |
Cap.
1.Conèixer les interaccions comunicatives que s'esdevenen en el sí d'una aula
2. Relacionar conceptes relatius a la comunicació en el context de l'aula inclusiva
3. Dissenyar estratègies per optimitzar les interaccions comunicatives a l'aula
4. Dotar al logopeda dels coneixements necessaris per a guiar als mestres en la detecció de possible necessitats.
5. Oferir estratègies al professorat per la millora de les interaccions a l'aula.
Mòdul 1: El procés de comunicació
1.1. Característiques generals
1.2. Components no verbals
1.3. Components verbals
1.4. Processos subjacents: els significats
1.5. Elements comunicats
Mòdul 2: L'aula com a context comunicatiu
2.1 El/la mestre/a i els/les companys/nyes com a models comunicatius
2.2 El paper del/de la logopeda en una aula inclusiva
2.3 Altres factors d'eficiència
Mòdul 3: Activitats comunicatives a l'aula. Estrategies d'assessorament i d'intervenció.
3.1 L'exposició oral
3.2 El debat
3.3 La conversa
1. Anàlisi de documents
2. Discussió col.lectiva
3. Treball en equip
4. Observació i anàlisi de material audiovisual
5. Estudi de casos pràctics
6. Observació de contextos comunicatius naturals
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Classes pràctiques | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment dels grups de treball i Posades en comú | 25,5 | 1,02 | 1, 2, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball amb documents i anàlisi de contextos comunicatius. | 88,5 | 3,54 | 1, 4, 5 |
Les activitats 01 a 04 conformen la nota de teoria (60%) i l'activitat 05 la de pràctiques (40%). Per a superar l'assignatura, la suma de les cinc activitats, ponderades pel percentatge indicat, ha de donar una nota mínima de 5. No cal, doncs, aprovar per separat la teoria i les pràctiques.
Les activitats de la 01 a la 03 es realitzaran telemàticament, mitjantçant el software que s'us facilitarà al Campus Virtual. Es presentaran de manera individual, tot i que es poden realitzar individualment o en grup. L'activitat 04 es realitzarà presencialment i també es pot realitzar individualment o en grup. Finalment, l'activitat 05 (pràctiques) es realitzarà en grup.
Es considerarà com a NO AVALUABLE la persona que hagi realitzat activitats el pes de les quals en l'avaluació de l'assignatura sigui menor del 40%. Si s'han realitzat activitats que permetrien arribar a un 66% o més de la nota màxima i no s'ha assolit la nota mínima de 5, es podrà accedir a un examen de recuperació de la part de teoria i/o a presentar el treball de pràctiques com a recuperació de les mateixes. L'examen de recuperació de la teoria consistirà en un prova de 40 ítems d'elecció múltiple que abastaran els continguts tractats en tot el curs.
Pautes d'avaluació generals (Facultat): https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de lafacultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
01. Preguntes sobre els apunts (Setmana 5) | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 5 |
02. Mapa conceptual (Setmana 9) | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
03. Anàlisi d'un enregistrament en vídeo (Setmana 12) | 15% | 0 | 0 | 3, 5 |
04. Presentació oral (Setmanes 14 i 15) | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 4 |
05. Treball de pràctiques (setmana 15) | 40 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Fernándex Sarmiento, C. (2009): La logopedia en la escuela. Propuestas desde una práctica para una educación más inclusiva. Universidad de las Palmas de Gran Canarias. Servicio de Publicaciones.
Generalitat de Catalunya (2003): L'ús del llenguatge a l'escola. Publicacions de la Generalitat de Catalunya
Monfort, M. i Juarez, A. (1997): El niño que habla. Madrid: CEPE
Palou, J. i Bosch, C. (2005): La llengua oral a l'escola. 10 experiències didàctiques. Barcelona: Graó
Sánchez Cano, M. (1999): Aprenent i ensenyant a parlar: ajuda a la comunicació i al llenguatge a l'escola. Lleida: Pagés
Sánchez Cano, M. (2009): La conversa en petits grups a l'aula. Barcelona: Graó
Sanz, P. (2005): Comunicació efectiva a l'aula. Barcelona: Graó.
Valenzuela, J. (2004): La comunicación en la escuela infantil: algunas consideraciones teòricas de utilidad para maestros en ciernes. Didáctica (Lengua y literatura), vol. 16, 207-233.
Http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert
Les aplicacions necessàries per a realitzar les evidències es podran descarregar des del Campus Virtual. Es tracta dels programes "Tester" i "Mapper" que funcionen en sistemes Windows.