Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OT | 3 | 0 |
2502758 Humanitats | OT | 4 | 0 |
Cap en concret i d’específic. Només tenir una idea general de què passa avui dia arreu pel que fa a àmbits com el turisme i problemàtiques diverses relacionades, recursos culturals més rellevants, què s’hi fa arreu a nivell turístic, actualitat en general, geografia, etc. En altres paraules, tenir una mica de cultura general i seguir mínimament l'actualitat, general i també turística.
L’assignatura pretén oferir una breu exposició del que s’entén per Turisme cultural des del punt de vista geogràfic.
Això implica, entre altres aspectes, la situació del turisme contemporani i les darreres tendències (i com s’inscriu el turisme cultural en aquestes), les àrees geogràfiques que “aposten” més fort per aquesta opció turística, estratègies de desenvolupament local a través del turisme cultural, la gestió del patrimoni i els recursos culturals, etc. Tanmateix, es pretén que aquestes qüestions, que es desplegaran d’una manera molt més concreta al llarg del semestre, s’exemplifiquin en la mesura del possible, a partir de casos d’estudi propers a l’estudiant (catalans i espanyols).
És per això que, malgrat no es necessiti un coneixement acurat de l’activitat turística en general, si convindria que l’estudiant tingués un cert domini pel que fa a coneixements geogràfics, que d’altra banda és una qüestió del que podríem dir “coneixements generals”.
Cal dir també que la previsió és que bona gran part dels materials explicats a l’aula estiguin disponibles a la plataforma del Campus Virtual o de Moodle, així com també d’altres que s’hi publicaran a títol complementari (articles de diaris, revistes especialitzades, anuncis de congressos, etc.).
Els continguts de l’assignatura es divideixen en tres grans blocs, dos que podríem qualificar de més teòrics i un tercer amb un caràcter molt més pràctic. Els blocs són aquests:
A.1) Introducció al turisme.
A.2) Turisme cultural
B.1) Turisme cultural i el seu paper en el desenvolupament local (endogen).
B.2) Turisme cultural i planificació estratègica
B.3) Anàlisi crítica del turisme
C.1) Turisme cultural. Itineraris, rutes i circuits
C.2) Turisme d'interior i turisme cultural
C.3) Turisme de patrimoni industrial.
C.4) Turisme en destinacions urbanes i de patrimoni.
C.5) Noves formes de turisme: Dark tourism
Activitats dirigides: sessions presencials per explicar el temari i per a la revisió a l’aula dels exercicis efectuats al llarg del curs.
Activitats supervisades: revisió dels exercicis proposats com a eina d’avaluació i que estaran disponibles a la plataforma virtual de l'assignatura.
Activitats autònomes: tot allò que caldria fer per compte de l’estudiantat de cara a la preparació de l’assignatura. Inclou la consulta de material divers (articles, informes, etc.) disponible a la plataforma virtual de l'assignatura, així com també de bibliografia especialitzada, tant la més general com la que incidentalment es vagi citant. Val a dir que hauria de quedar clar d'entrada que, com es podrà comprovar, el docent no segueix cap manual de turisme, malgrat haver-n'hi diversos d'excel·lents en el mercat. Es podrà fer servir qualsevol material adequat, com per exemple, articles de diari, de revistes de premsa, etc.
Activitats d’avaluació: especificades a l'apartat corresponent.
En aquesta assignatura no es permetrà un ús sexista del llenguatge a les contribucions orals i escrites de l’alumnat.
El professorat destinà aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que el grup classe pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Debats | 6 | 0,24 | 1, 5 |
Explicacions del temari | 32 | 1,28 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Explicacions exercicis pràctics | 2 | 0,08 | 1, 2 |
Exposició oral de treballs | 2 | 0,08 | 1, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pràctics | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball d'estudi i exercis tutoritzat individualment. | 82 | 3,28 | 1, 2, 3, 4, 5 |
L’avaluació de l’assignatura es concreta de la següent forma:
Aquestes activitats pràctiques tenen un caràcter optatiu (però no es podran recuperar si no s'han presentat).
Requisits per a l’avaluació (1ª convocatòria):
Requisits per a la recuperació:
Segons normativa de la UAB, per participar en el procés de recuperació s'ha d'haver obtingut una qualificación mínima en la mitjana de l'assignatura no superior al 3,5. (Aquestes condicions s'adapten a la normativa sobre l'avaluació de la UAB en el l'Article 112 ter. La recuperació http://www.uab.cat/doc/Modificacio_normativa_academica_CG120717).
Consideració de “No Avaluable” (antigament “No presentat”):
D'acord amb la Normativa Acadèmica aprovada, i modificada pel Consell de Govern en data del dia 19 de març de 2015, la consideració de NO AVALUABLE en aquesta assignatura s’aplicarà a tot aquell estudiantat que no entregui la prova escrita, ni tampoc un mínim de dos de les quatre parts avaluatives.
La còpia o plagi de qualsevol activitat mereixerà la qualificació de suspès i no es podrà recuperar. La còpia o plagi de material, en qualsevol de les activitats, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procediment de revisió de les qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s’informarà l’alumnat (a través de Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
3 Pràctiques | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Participació presencial (presencial/online) | 5% | 0 | 0 | 3, 4 |
Presentació oral Pràctica 3 | 20% | 6 | 0,24 | 3, 4, 5 |
Prova escrita | 45% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5 |
L'equip docent de l'assignatura no segueix cap manual en concret. Per a informació específica sobre qualsevol tema de l'assignatura, l'estudiant haurà de consultar-ho directament amb ell i se li proporcionarà referències en forma d'article de premsa, de revista acadèmica, web, llibres i manuals de referència, etc.
Al llarg del curs, a cada tema es proporcionarà la bibliografia adequada a través del moodle de l'assignatura.
Bibliografia obligatoria
Bravo, Pedro. (2018). Exceso de equipaje. Por qué el turismo es un gran invento hasta que deja de serlo. Editorial DEBATE.
Cañada, Ernest. & Murray, Ivan. (2019). Turistificación global. Perspectivas críticas en turismo. Editorial Icaria.
Bibliografia complementària
Atchison, Cara, MacLedod, Nicola.E. & Shaw, Stephen J. (2002). Leisure and tourism landscapes: social and cultural geographies. Routledge, Londres.
Blanco-Romero, Asuncion, et al. (2021). Diccionario de turismo. Editorial Cátedra.
Blanco-Romero, Asunción; Blázquez-Salom, Macià; Cànoves, Gemma. (2018). “Barcelona, Housing Rent Bubble in a Tourist City. Social Responses and Local Policies”. Sustainability, 10(6), 2043. DOI: https://doi.org/10.3390/su10062043.
Boniface, Brian, Cooper, Robyn, & Cooper, Chris. (2012) (6th ediition). Worldwide destinations. The geography of travel and tourism. Routledge, Londres.
Cànoves, Gemma; Blanco-Romero, Asunción; Prats, Josep M.; Villarino, Montserrat. (eds.) (2017). Turismo de interior en España. Productos y dinámicas territoriales. València: Publicacions de la Universitat de València. Colección de Desarrollo Territorial, número 19.
Crouch, David. (ed) (1999). Leisure/tourism geographies: practices and geographical knowledge. Routledge, Londres.
Gormsen, Erdmann. (1997). “The impact of tourism on coastal areas”. GeoJournal, 42 (1), p. 39-54.
Hall, C.Michael & Page, Stephen J. (2005). The geography of tourism and recreation: environment, place, and space. Routledge, Abingdon, Oxon; New York.
Ioannides, Dimitri & Debbage, Keith G. (1998). The economic geography of the Tourism industry. London: Routledge.
Jurdao, F.rancisco (ed) (1992). Los mitos del turismo. Endymion, Madrid
Mowforth, Martin & Munt, Ian (2009) (3ª ed.). Tourism and sustainability: new tourism in the Third World. Routledge, Londres.
Murray, Ivan (2012). Geografies del capitalisme balear: poder, metabolisme socioeconòmic i petjada ecològica d'una superpotència turística. Departament de Ciències de la Terra, Universitat de les Illes Balears.
Pulido, Juan I. (2013). Turismo cultural. Editorial Síntesis.
Rullan, Onofre (2008). "Reconversión y crecimiento de las zonas turísticas. Del fordismo al postfordismo". en Troitiño, M.A.; García, J.S. i García, M. (coord.). Destinos turísticos: viejos problemas, ¿nuevas soluciones?. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, p. 587-624.
Sharpley, Richard & Telfer, David.J. (ed) (2002). Tourism and development. Concepts and issues. Channel View Publications, Clevedon.
Shaw, Gareth & Williams, Allan.M. (2004). Tourism and tourism spaces. SAGE, London.
Smith, Melanie k. & Richards, Greg (2013). The Routledge Handbook of Cultural Tourism. Routledge.
Urry, John. (1990). The tourist gaze. Sage, London
Vera, Fernando; López, Francisco; Marchena, Manuel & Anton, Salvador (coord.) (2013). Análisis territorial de turismo y planificación de destinos turísticos. Tirant lo Blanch, Valencia.
Williams, Stephen. (1998). Tourism Geography. Routledge, London
Cap especialment excepte les eines office habituals i el Teams en cas de realitzar les connexions on-line.