Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 | 2 |
Es recomana haver cursat l'assignatura Conceptes Bàsics en Antropologia del Primer Semestre
Aquesta assignatura de primer curs, forma part de la Matèria 7 "Camps d'Intervencion de l'Antropologia", àmbit especialitzat en cultura i mediambient que permetrà a l'alumne adquirir competències en aquest camp professional. La matèria ofereix formació que es considera bàsica per a cursar estudis d'Antropologia. Aquesta assignatura manté vincles amb d'altres com Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural, Textos i audiovisuals etnogràfics, Antropologia i Intervencion Sociocultural, Antropologia Sociocultural, Conceptes Bàsics, Visions Geogràfiques del Món. En quart curs es lliga amb temes d'assignatures com ara Desenvolupament i Sostenibilitat, Coneixement local i gestió de recursos naturals i Ecologia Humana.
El Descriptor contempla els següents aspectes: estudi comparatiu de conceptualitzacions de la natura. Antropologia orientada a l'anàlisi i la intervenció mediambiental. Aproximació critica a les pràctiques vers la natura i els models de desenvolupament.
Els objectius formatius són els següents:
Plantejar-se preguntes sobre la relació societat-natura a través del temps i en diferents cultures.
Expressar punts de vista comparatius entre la Societat Occidental i les anomenades "Societats Etnogràfiques"
Analitzar textos, documents, exposicions i audiovisuals considerats all programa.
1. Antropologia i naturalesa. L'articulació de natura i cultura a les descripcions etnogràfiques amb perspective de genere. Ecosistemes, significacions culturals i gestió dels recursos. ¿Dicotomia natura-cultura o negociació entre éssers vius? Tractament conceptual de natura i cultura a l'antropologia: l'evolucionisme a l'estructuralisme i de l'ecologia en saber ambiental.
2. El paradigma del desenvolupament. Origen, propostes i pràctiques. Models de naturalesa com constructes socials en el marc de relacions de poder: del colonialisme a l'ecologisme polític. Intervenció mediambiental i models de desenvolupament: causes i conseqüències. ¿Drets de la natura?
3. Conceptes a construir: ambient, paisatge cultural, patrimoni natural, ecodesenvolupament, etnodesenvolupament, biocultura, seguretat alimentària, sumak kawsay o bon viure, decreixement, felicitat interior bruta.
Durant l'assignatura es realitzaran: Classes teòriques i pràctiques dirigides per la professora. Cerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs. Avaluació escrita. Això mitjançant: Classes teòriques i pràctiques amb suport de TIC i debat en grup.Presentació d'experiències pràctiques de intervenció sociocultural i ambiental. Visionat i debat d'audiovisuals i textos a partir d'una guia per a la seva anàlisi. Lectura, anàlisi i redacció de treballs escrits. La metodologia docent i l’avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases teoricas y visionado de documentales | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Debates en clase de textos, documentales, casos del mundo contemporáneo. | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudio de textos, preparacion de trabajos y debates, organizacion y apuntes de clases. | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboracio de treballs individuals i en grup | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Proves escrites basades en classes, conferencias, i vídeos. | 30 | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7 |
Un traball final en grup | 30 | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7 |
Processador de textos (tipus Word), Powerpoint.