2021/2022
Política comparada I
Codi: 101081
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500259 Ciència Política i Gestió Pública |
OB |
3 |
1 |
2503778 Relacions Internacionals |
OB |
3 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
L'entorn G51 és bilingüe català / castellà. Depenent de la disponibilitat de professorat
Equip docent
- Joan Coma Roura
Equip docent extern a la UAB
- Mercè Cortina-Oriol
Prerequisits
S'espera que l'estudiant conegui adequadament, com a mínim, els conceptes i teories treballats en l'assignatura Ciència Política del primer del grau. També es pren per atès que l'estudiant llegeixi habitualment diaris generalistes seguint sobretot les notícies de política nacional i internacional
Les classes al matí G1 s'impartirà en anglès i s'espera un bon nivell de comprensió activa i passiva en anglès (veure objectius). Les classes a la tarda (G51) s'impartiran en castellà / català i s'espera un bon nivell de lectura en anglès. Els exàmens es poden lliurar en català, castellà, o anglès. Les practiques en les classes en anglès es realitzarà en anglès.
Objectius
Aquesta assignatura és obligatòria en el tercer curs de Grau i Ciència Política i Gestió Pública. L'assignatura pretén treballar alguns dels principals enfocaments, conceptes i teories de la política comparada a través una anàlisi en profunditat dels sistemes polítics europeus occidentals més rellevants.
G1 és completament en anglès per donar als estudiants una oportunitat de consolidar un nivell d'anglès que els permeten seguir i participar en assignatures en anglès tant a la UAB com en programes d'intercanvi internacional. S'espera realitzar classes amb una comprensió d'anglès activa, és a dir, que les debats en seminaris es realitzaran en anglès. Els treballs d'avaluació per escrit i l'examen es poden realitzar en anglès, català o castellà. La presentació oral serà en anglès i s'espera que el nivell permeti una expressió oral correcta i fluïda
Competències
Ciència Política i Gestió Pública
- Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
- Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
- Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
- Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
- Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
- Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
- Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
- Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
- Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
- Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
- Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
- Treballar autònomament.
- Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
- Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
Relacions Internacionals
- Analitzar casos i fenòmens de l’esfera internacional i interpretar textos polítics diversos fent servir les teories polítiques contemporànies.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar polítiques públiques de diferents països i sistemes polítics.
- Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
- Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
- Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
- Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
- Elaborar anàlisis comparatives de diferents sistemes polítics, identificant de manera argumentada diferències i semblances.
- Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
- Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
- Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament de diferents sistemes polítics.
- Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional des d'una perspectiva comparada.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
- Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
- Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
- Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
- Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
- Treballar autònomament.
- Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
- Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
Continguts
BLOQUE I: INTRODUCCIÓ
Tema 1 - Introducció a la política comparada.
¿Per qué comparar? Comparar per valorar. Comparar per explicar. Evolució y futur dels estudis comparatius en c. política
Tema 2: La lógica del mètode comparatiu.
Diferents disenys de recerca. Diferents debats metodològics del métode comparatiu
Tema 3: Introducció a les institucions y conceptes claus del analisi comparatiu dels sistemes polítiques
BLOQUE II: SISTEMES POLÍTICS
Tema 4: antecedents històrics i constitucions
Reigne Unit, Alemania, França, Italia
Tema 5: Sistemes electorals y sistemes de partits
Tema 6: Legislaturas y ejecutivos de gobierno
Regne Unit: El model Westminster. Alemania: La democracia del Canciller, França: Semi-presidencialisme ; Italia: parlamentarisme dual
Tema 7: El régimen territorial, federalisme i descentralizatció
BLOQUE III: ANALISI COMPARADA DE LA QUALITAT DEMOCRÀCIA
Tema 8. Comparació sistemes polítics majoritaries i de consens
Tema 9: Vetoplayers
Tema 10: 'Policy outcomes' dels diferents sistemes polítics
Metodologia
La assignatura 'Política Comparada 1' és de 6 crédits ECTS , un total de 150 hores de dedicació del estudiant (25 hores/1 ECTS). Aquests crèdits es reparteixen de la següent manera:
Activitats dirigides:
- Classes magistrals.
- Presentacin publica de treballs.
- Seminaris de discusió de textos i de casos
Ativitats supervisades:
- Tutoríes de suport a la realització dún projecte o seguiment del curs.
Actividats autònomes:
- Lectura de textos: Lectura compresiva de textos
- Estudi
- Redacció de treballs:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L'avaluació d'aquesta assignatura es realitza a partir de les següents tipus de treballs:
Examen: 50% de la nota. És condició necessària però no suficient aprovar l'examen per aprovar l'assignatura.
Control de lectures, pràctiques o similar en les sessions de seminari: 20% de la nota (1-2 controls individuals o en grup) amb un valor entre 5% i 10% cadascun.
Treballs i presentacions públics a classe: 30% de la nota. Un treball en grups d'aproximadament 3 persones (depèn de el nombre final de matriculats de cada grup) sobre un dels temes que proposa la professora.
Avaluació compensatoria
-Si l'examen o el treball en group no supera l'aprovat l'alumne tindrá l'oportunitat d'acollir-se a les activitats de compensació. Consideracions importants:
- Les activitats corresponents a les pràctiques en seminaris no són recuperables
- La recuperació podrá ser parcial (exàmen o treball) o total (exàmen i treball)
- La nota màxima de aquesta avaluació compensatoria no pot superar el 5 (aprovat)
- No serà possible acollir-se a avaluaciò compensatoria sense haver fet primer l'avaluació ordinaria ( excepte absències degudament justificades)
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Evaluació continua seminaris |
20% |
0
|
0 |
1, 3, 5, 6, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21
|
Exàmen |
50% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 18, 20
|
treball en grup |
30% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
|
Bibliografia
Bibliografia bàsica (les lectures relacionades a cada sessió s'especificaran en el programa al Campus Virtual abans de l'inici de curs).
Colomer, J. M. (Ed.) Comparative European Politics, third Edition, London: Routledge, 2008.
Caramani, D. (eds.) Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press, 2008,
Bale, T. European politics: a comparative introduction, 2nd Edition, London: Palgrave, 2008
Landman, T., Issues and methods in Comparative Politics: An Introduction. London: Routledge, 2003.
Levis, M. (1997) Consent, Dissent and Patriotism, Cambridge University Press
Lijphart, A., Lijphart, A. Patterns of Democracy, Yale: Yale University Press, 1999.
Mona Lena Krook, Joni Lovenduski and Judith Squires (2009). Gender Quotas and Models of Political Citizenship. British Journal of Political Science, 39, pp 781-803
Pasquino, G., Sistemas políticos comparados, Buenos Aires, prometo libros, 2004.
Poguntke, Thomas y Paul Webb (eds): The presidentialization of politics. A comparative study of modern democracies, Oxford: Oxford University Press, 2005.
Tsebelis, G. Veto Players: How Political Institutions Work, Princeton, Princeton University Press, 2002.
Programari
BLOQUE I: INTRODUCCIÓ
Tema 1 - Introducció a la política comparada.
¿Per qué comparar? Comparar per valorar. Comparar per explicar. Evolució y futur dels estudis comparatius en c. política
Tema 2: La lógica del mètode comparatiu.
Diferents disenys de recerca. Diferents debats metodològics del métode comparatiu
Tema 3: Introducció a les institucions y conceptes claus del analisi comparatiu dels sistemes polítiques
BLOQUE II: SISTEMES POLÍTICS
Tema 4: antecedents històrics i constitucions
Reigne Unit, Alemania, França, Italia
Tema 5: Sistemes electorals y sistemes de partits
Tema 6: Legislaturas y ejecutivos de gobierno
Regne Unit: El model Westminster. Alemania: La democracia del Canciller, França: Semi-presidencialisme ; Italia: parlamentarisme dual
Tema 7: El régimen territorial, federalisme i descentralizatció
BLOQUE III: ANALISI COMPARADA DE LA QUALITAT DEMOCRÀCIA
Tema 8. Comparació sistemes polítics majoritaries i de consens
Tema 9: Vetoplayers
Tema 10: 'Policy outcomes' dels diferents sistemes polítics