Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OT | 4 | 0 |
Abans de matricular-se a Ecologia Forestal és convenient tenir aprovades les següents assignatures: Matemàtiques, Bioestadística, Prospecció del Medi Natural, Botànica, Ecologia i Anàlisi de la Vegetació.
L'objectiu d'aquesta assignatura és donar els coneixements i les eines metodològiques necessaris per (1) conèixer la realitat dels boscos, especialment de l’àrea mediterrània; (2) entendre la seva dinàmica i el seu funcionament; i (3) adquirir unes nocions de les eines bàsiques de gestió forestal. L’assignatura es durà a terme des del respecte per la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions.
El temari consta dels següents temes, estructurats en quatre blocs:
Bloc 1. Què són els boscos i com s'estudien?
1. De l'arbre al bosc. Introducció a l'assignatura. Què és un arbre? Característiques bàsiques dels boscos. Escales espacio-temporals en Ecologia Forestal.
2. La importància global dels boscos. El rol dels boscos a la biosfera. Les principals espècies i formacions forestals a Catalunya, a Espanya i al món.
3. Com descriure un bosc. Composició i estructura dels boscos. Breu introducció a la dendroecologia i als inventaris forestals.
Bloc 2. Funcionament dels boscos
4. Com funcionen els arbres? Us i transport dels principals recursos (llum, aigua, CO2, nutrients).
5. Producció primària i estocs de C als boscos. Principals fluxos de carboni als boscos i com quantificar-los. Efectes dels factors ambientals. Importància del clima i dels sòls. Grans patrons de variació en la producció primària.
6. Els fluxos d'aigua i nutrients als boscos. L'estudi dels fluxos d'aigua i nutrients a nivell de conca. Fluxos i compartiments principals dels nutrients al bosc. Descomposició de la MO i nutrients.
Bloc 3. Dinàmica dels boscos
7. Els boscos al llarg del temps. Establiment d'un bosc. Successió i pertorbacions. Canvis funcionalsdels boscos durant la successió.
8. Les principals pertorbacions i els seus efectes. Tipusde pertorbacions als boscos. La sequera i els seus efectes als boscos mediterranis. Els incendis i els seus efectes als boscos mediterranis. Els plans de prevenció d'incendis forestals.
9. Boscos i canvi global. L’impacte dels boscos sobre el clima. Efectes observats i previstos del canvi global sobre els boscos. Què determina la vulnerabilitat dels boscos als canvis ambientals? Principals tipus de pertorbacions als boscos mediterranis.
10. Models forestals. Definició i descripció dels principals models de dinàmica forestal.
Bloc 4. Multifuncionalitat del bosc. Serveis ecosistèmics
11. Gestió, explotació i serveis ecosistèmics. Passat, present i futur dels boscos de Catalunya.
12. Explotació forestal i silvicultura. L'explotació forestal als boscos mediterranis. Tipus de silvicultura a Catalunya. Els plans tècnics de gestió i millora forestal.
13. La gestió forestal als boscos mediterranis. Explotació vs. gestió forestal. Tipus de gestió forestal i els seus efectes als boscos mediterranis. Impactes, història i problemàtica socio-cultural de la gestió forestal. Boscos i perspectiva de gènere. La pastura i les cremes prescrites com a eines de gestió forestal
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Classes magistrals
Combinaran classes teòriques expositives, seminaris convidats de temes especiífics i classes de seguiment del projecte ApS (veure més avall) o d'altres tasques encarregades pel professorat. L'alumnat disposarà de material complementari que li facilitarà el seguiment de les classes, i que estarà prèviament disponible a l'aula moodle corresponent.
Pràctiques d'ordinador
Durant aquestes classes pràctiques aprendrem a utilitzar bases de dades forestals i eines metodològiques com la dendroecologia (l'estudi dels anells de creixement dels arbres).
Projecte d'aprenentatge servei (ApS)
Aquesta activitat consisteix en la presentació (per grups) d'una proposta de gestió d'una finca forestal a Esparreguera (Baix Llobregat), en col·laboració amb l'ajuntament d'aquesta localitat. Aquesta finca se situa dins d’una Zona Especial de Conservació de la regió mediterrània (MONTSERRAT-ROQUES BLANQUES-RIU LLOBREGAT, ES5110012) i limita amb l’Entorn de Protecció del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. A partir dels coneixements que es van obtenint durant el curs els grups seran capaços de fer una diagnosi del bosc de la finca i dels seus potencials usos i serveis ecosistèmics, per acabar fent una proposta de gestió concreta de la finca. Per orientar el treball hi haurà una sèrie de sessions en horari de teoria on el professorat supervisarà el procés.
Pràctiques de camp
Farem dues sortides de camp per tal de veure in situ i aplicar les eines i metodologies pròpies dels inventaris i els estudis forestals. Una de les dues sortides serà a la Garrotxa i l'altra a Esparraguera, per estudiar la finca del projecte ApS.
Pràctiques d'aula
Classes pràctiques a l'aula en les que durem a terme una activitat relacionada amb la presa de decisions en la gestió i explotació forestals. Treballarem en grup i es farà especial èmfasi en els aspectes aplicats treballats al quart bloc de l'assignatura.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 6 |
Pràctiques d'aula | 3 | 0,12 | 1, 4, 5 |
Pràctiques d'ordinador | 5 | 0,2 | 1, 3, 4, 5 |
Pràctiques de camp | 16 | 0,64 | 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte ApS | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Projecte ApS
Treball en grup per escrit de la part d'anàlisi (20% de la nota final) i presentació en grup per escrit i oral de la proposta de gestió (25%).
Continguts teòrics
Autoevaluació oral (individual) dels continguts de la primera part de l'assignatura, supervisada pel professorat (15% de la nota).
Autoevaluació escrita (individual) dels continguts del conjunt de l'assignatura (30% de la nota).
Altres activitats
Resolució de problemes i exercicis, resums d'altres activitats i participació (10%)
La nota final de l’assignatura es calcula com la mitjana ponderada pels percentatges indicats de les notes anteriors
En cas que la nota mitjana no arribi a 5 cal anar a un examen de recuperació (reevaluació) del conjunt de l'assignatura, que passa a substituir la nota de les autoevaluacions i, per tant, val un 45% de la nota total. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de duesterceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Qui ho desitgi, pot fer un examen per millorar la nota de la part teòrica. Aquest examen es farà el mateix dia que el de recuperació i valdrà també un 45% de la nota final, substituint la nota de les autoevaluacions. Es garanteix sempre l'aprovat (és a dir, en cap cas se suspendrà l'estudiant si inicialment havia aprovat).
El no lliurament d'alguna de les activitats d'avaluació dins del periode establert implica una nota de zero per aquella activitat.
"L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Altres activitats | 10 | 0 | 0 | 1, 5 |
Autoevaluació | 45 | 6 | 0,24 | 1, 4 |
Examen - reavaluació | (variable) | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6 |
Projecte ApS - anàlisi | 20 | 0 | 0 | 1, 3 |
Projecte ApS - pla de gestió | 25 | 4 | 0,16 | 1, 2, 4 |
Barnes BV, Zak DR, Denton SR, Spurr SH. 1998. Forest Ecology (4th Edition) Wiley.
Binkley D. 2021. Forest Ecology: An Evidence–Based Approach. Wiley.
Blanco E, Casado MA, Costa M, Escribano R, García M, Génova M, Gómez A, Gómez F, Moreno JC, Morla JC, Regato P, Sainz H. 1997. Los bosques ibéricos. Planeta.
Blondel J, Aronson J. 1999. Biology and wildlife of the Mediterranean region. Oxford University Press.
Chapin FS, MAtson PA, Mooney HA. 2002. Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology. Springer.
Costa P, Castellnou M, Larrañaga A, Miralles M, Kraus D. 2011. La prevenció dels grans incendis forestals adaptada a l’incendi tipus. Unitat Tècnica del GRAF, Departament d’Interior, Generalitat de Catalunya.
Hirons AD, Thomas PA. 2018. Applied Tree Biology. Wiley, USA.
Kimmins JP . 2003. Forest Ecology (3rd Edition) Benjamin Cummings.
Perry DA, Oren R, Hart SC. 2008. Forest Ecosystems (2nd Edition) The Johns Hopkins University Press.
Piñol J, Martinez-Vilalta J. 2006. Ecologia con números. Lynx.
Terradas J. 2001. Ecologia de la vegetación. Omega.
Thomas P, Packham J. 2007. Ecology of Woodlands and Forests: Description, Dynamics and Diversity. Cambridge University Press.
Waring RH, Running SW. 2007. Forest Ecosystems: Analysis at Multiple Scales (3rd Edition). Academic Press.
Young RA, Giese RL (eds.). 2002. Introduction to Forest Ecosystem Science and Management (3rd Edition) Wiley.
*Alguns dels textos anteriors estan disponibles electrònicament a la biblioteca de la UAB (https://ddd.uab.cat/record/22492)
Laboratori Forestal Català: http://laboratoriforestal.creaf.uab.cat/