Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501801 Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 | 2 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | FB | 1 | 2 |
L'assignatura no té fixat cap prerequisit.
L'assignatura Literatura Catalana segle XX (2) és obligatòria per a l'estudiant tant del grau d'Estudis de Llengua i Literatura Catalanes com dels graus combinats que inclouen aquests mateixos estudis. L'assignatura és quadrimestral, s'imparteix en el segon semestre i està estretament vinculada amb la Literatura Catalana del segle XX (1).
L'objectiu formatiu de l'assignatura és que l'estudiant aprengui a contextualitzar els grans corrents de la Literatura Catalana del segle XX en relació amb les tradicions literàries universals. Així mateix, l'estudiant ha de conèixer els autors i les obres més rellevants de la literatura catalana de postguerra i ha de familiaritzar-se amb la bibliografia fonamental del període i amb les estratègies de lectura que li permetin elaborar un discurs crític.
1. La postguerra (1939-1959). Descripció històrica i cultural
1.1. La poesia. Predomini i funció.
1.2. La narrativa. L'impacte de l'exili. La represa.
1.3. El teatre. Teatre professional, teatre clandestí i teatre de cambra. Inicis del teatre independent.
1.4. L'assaig i la prosa no imaginativa.
2. El Realisme Històric (1959 - 1968)
2.1. La poesia. Els diversos models de "realisme" .
2.2. La narrativa. Els models de Llorenç Villalonga i Mercè Rodoreda. Les diverses utilitzacions del realisme.
2.3. El teatre. Esforços institucionalitzadors des del teatre independent.
2.4. L'assaig i la prosa no imaginativa.
3. La dècada dels setanta i les derivacions posteriors. Postmodernitat.
3.1. La poesia. Varietat de poètiques.
3.2. La narrativa. Les noves veus i la progressiva consolidació. Les tendències de fi de segle.
3.3. El teatre. L'ascensió del teatre de gest i els dilemes del teatre de text. Autors i grups.
* El contingut de les diferents sessions i les lectures obligatòries s'exposaran el dia de presentació de l'assignatura. També es penjaran al Campus Virtual.
L' assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura.
Les sessions teòriques tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador, i van acompanyades del comentari de textos teoricocrítics.
Les sessions dedicades a la lectura se centren en l'anàlisi de les obres de lectura del curs i altres textos complementaris. L'alumnat disposarà el primer dia de la llista de lectures obligatòries. Cal venir a classe amb el llibre i les notes de lectura a la mà.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques. Exposició del programa | 20 | 0,8 | 8, 9, 12, 13, 15, 18 |
Seminaris: comentari i anàlisi de les lectures proposades | 25 | 1 | 2, 4, 10, 12, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories. Supervisió d'exercicis i treballs | 30 | 1,2 | 6, 7, 10, 15, 16, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 20 | 0,8 | 1, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20 |
Exercicis | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Lectura d'obres seguint les directrius proposades | 25 | 1 | 2, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20 |
Participació: 10%
Control de lectures: 10%
Prova escrita: 30%
Exercicis individuals: 25%
Exercicis en grup: 25%
Per poder aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 5, un cop ponderats els percentatges de totes les activitats d’avaluació. L’estudiant rebrà la qualificació de NA (no avaluable) sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Es tindrà en compte l'ús correcte de la llengua en les qualificacions. No s’admetran treballs presentats fora de termini.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l’estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta serà 0.
Procediments de revisió: els estudiants tenen dret a revisar els seus exercicis amb la professora en una tutoria personal, en horari data concertades, en el termini de dues setmanes un cop hagin estat qualificats.
Només es podran recuperar la prova escrita (30 %).
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les qual equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir una mitjana entre 3,5 i 4,9. La recuperació consistirà en un examen. La qualificació final, en cas d'aprovar, serà 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de lectures | 10% | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 6, 10, 12, 14, 16, 20 |
Examen | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Exercicis en grup | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Exercicis individuals | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Participació | 10% | 1 | 0,04 | 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 17, 20 |
Bibliografia provisional
Autors Diversos, Història de la literatura catalana, 4 vols., Barcelona: Edicions 62 / Orbis, 1984.
Bordons, Glòria; Subirana, Jaume (eds.), Literatura catalana contemporània, Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta / Proa, 1999.
Bou, Enric (dir.), Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona: Edicions 62, 2000.
Bou, Enric (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. Volum VI - Segle XX. De la postguerra a l’actualitat, Barcelona: Vicens Vives, 2009.
Broch, Àlex (dir.), Diccionari de la literatura catalana, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008.
Castellanos, Jordi (ed.), Guia de literatura catalana contemporània, Barcelona: Edicions 62, 1973.
Fuster, Joan, Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial, 1972.
Manent, Albert, La literatura catalana a l’exili, 2a ed., Barcelona: Curial, 1989.
Molas, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. VIII. IX, X i XI, Barcelona: Ariel, 1986-1987.
Webgrafia bàsica
Traces. Bases de dades de llengua i literatura catalanes http://traces.uab.cat/
Altres recursos http://www.traces.uab.es/tracesbd/altresrecursos/literatura.html