Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OB | 2 | 2 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OB | 2 | 2 |
En el cas d’alumnes del Grau de Llengua i Literatura Catalanes, convé que hagin cursat Literatura catalana medieval I.
Aquesta assignatura continua la iniciació de l’estudiant en l’estudi de la literatura catalana medieval, tant en el seu aspecte històric com en la pràctica de la lectura i comentari de textos antics, ara ja de més envergadura. Això vol dir que l’estudiant aprendrà a entendre un text en el context cultural de la seva època i que es familiaritzarà amb la llengua antiga.
A l’acabament del curs, l’estudiant haurà de ser capaç de:
(a) conèixer i situar històricament els autors, els gèneres i les obres més importants estudiats;
(b) entendre i comentar oralment els textos llegits;
(c) produir breus comentaris escrits sobre aquests textos;
(d) analitzar en detall algun aspecte dels textos llargs tractats.
Complir aquest objectius dóna accés a les assignatures més especialitzades dels cursos superiors (poesia, novel·la i narrativa meravellosa de l’Edat Mitjana).
1. Canvis culturals en temps de Pere III i els seus fills Joan I i Martí I (1337-1410). Escoles, universitat i ordes mendicants. Difusió cultural i traduccions. La historiografia en temps de Pere III. Prosistes universitaris: Antoni Canals, Francesc Eiximenis, Vicent Ferrer.
2. Bernat Metge (ca. 1348-1413). Formació i carrera literària. El Llibre de Fortuna i Prudència i altres obres. Lectura de Lo somni: datació i circumstància històrica; models i fonts; estructura i temes; interpretació i intenció.
3. Cultura literària a les corts Trastàmara (1412-79). Panorama de la poesia: Jordi de Sant Jordi i Ausiàs March. Panorama de la narrativa: Tirant lo Blanc de Joanot Martorell, Joan Roís de Corella, l'Espill de Jaume Roig.
4. Lectura de Curial e Güelfa: datació i marc cultural; la cultura de l'Anònim; models i fonts: tradició trobadoresca i cròniques, la cavalleria al segle XV, cultura clàssica i italiana; interpretació.
El pla d'estudis del graus filològics combinats es troba en procés d'actualització, de manera que aquesta assignatura s'imparteix amb docència alternativa amb l'assignatura De Bernat Metge al Curial e Güelfa, de la qual podeu consultar la Guia Docent a la fitxa web del Grau en Filologia Catalana: estudis de literatura i lingüística.
Es tracta d'un curs teòrico-pràctic en el qual l'alumne:
(a) Aprendrà història de la literatura;
(b) Llegirà dues obres majors, comentades amb detall històric i cultural a classe.
(c) Practicarà el debat sobre el valor d'aquests obres.
(d) Redactarà exercicis de comentari d'un aspecte d'aquestes obres.
L'objectiu prioritari del curs és que l'alumne obtingui un coneixement bàsic d'història de la literatura medieval, que completi el de l'assignatura de literatura medieval del primer semestre, i alhora aconsegueixi millorar la seva capacitat de comprensió lectora i el seu coneixement de la tradició literària, dels clàssics ençà.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. L'estudiant trobarà també al Campus Virtual la descripció detallada dels exercicis escrits i de la prova final, els materials docents i les informacions necessàries per al seguiment de l’assignatura. Si en algun moment cal modificar la modalitat docent a causa de l'emergència sanitària, els professor informaran dels canvis en la programació i en la metodologia.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentari de textos a classe | 17,5 | 0,7 | |
Exposició del programa | 30 | 1,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral de comentari de text | 9 | 0,36 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de bibliografia, consulta de la pàgina web de LCM (Campus Virtual) | 10 | 0,4 | |
Lectura de textos, seguint les pautes indicades pel professor | 30 | 1,2 |
Les competències d'aquesta matèria seran avaluades per mitjà treballs individuals escrits (comentaris de text, presentacions a classe) i d'un examen final.
El sistema d'avaluació s'organitza en 3 mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Redacció d'un treball escrit, amb un pes global del 40%.
Presentació i discussió de comentari de textos a l'aula, amb un pes global del 10%.
Examen final, amb un pes global del 50%.
Els requisits mínims a partir dels quals l'estudiant estarà en condicions de ser avaluat són: presentació del treball escrit i presentació a la prova escrita final. La qualificació mínima per a aprovar l'assignatura és 5. La no presentació de qualsevol dels dos exercicis suposarà la qualificació de No avaluable.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat a través de Moodle del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Podrà optar a la recuperació l'estudiant que hagi obtingut una qualificació final compresa entre 3,5 i 4,9 i hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats equivalents a dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en un examen escrit i/o la presentació del treball principal si no ha estat aprovat. La qualificació màxima de la recuperació és 5.
En el cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui fer variar de manera significativa la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest acte es qualificaràamb 0, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes d'avaluació, la qualificació final del'assignatura serà 0.
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Les presentacions a classe es faran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
ció, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d''aquesta assignatura serà 0. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral de comentari de text | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Proves escrites: preparació i examen | 50% | 28,5 | 1,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Redacció de treball | 40% | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Riquer, Martí de, Història de la literatura catalana: part antiga, 3 vols. (Barcelona: Ariel, 1964); també en 4 vols. (Barcelona: Planeta, 1984).
Badia, Lola (dir.), Literatura medieval,3 volums, dins A. Broch (dir.), Història de la literatura catalana, I-III (Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2013-2015).
Badia, Lola, De Bernat Metge a Joan Roís de Corella (Barcelona: Quaderns Crema, 1988).
Metge, Bernat, Lo somni, ed. Lola Badia (Barcelona: Quaderns Crema, 1999).
[lectura obligatòria]
Curial e Güelfa, ed. Lola Badia i Jaume Torró (Barcelona: Quaderns Crema, 2011).
[lectura obligatòria]
NB Al Campus Virtual hi trobareu una pàgina web multimèdia amb altres textos llegits al llarg del curs (i molts d’altres), a més de textos crítics, mapes, esquemes, imatges i música. Conté també una bibliografia completa.
Enllaços:
Per a l’estudi de la literatura medieval (catalana o no), consulteu l’espai www.narpan.net. Hi trobareu també molts enllaços.
Existeix una biblioteca virtual amb tots els textos en vers: Repertorio Informatizzato dell’Antica Letteratura Catalana (RIALC): www.rialc.unina.it
Cap.