Logo UAB
2021/2022

Auditoria sociolaboral I

Codi: 100527 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Mercè Magaña Juárez
Correu electrònic:
Merce.Magana@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

El seguiment adequat d'aquesta assignatura requereix haver obtingut conceixements sobre Comptabilitat, Economia de l'Empresa i Organització d'Empreses d'assignatures anteriors en el pla d'estudis de la titulació. 

Objectius

Amb aquesta assignatura s’intenta introduir als alumnes en la nova gestió de recursos humans  on l’adaptació  i la flexibilitat dels treballadors a les noves estructures econòmiques, organitzacionals  i estratègiques és bàsica i ho serà més en un futur molt proper degut a que les situacions a les que s’enfronta l’empresa són cada vegada més canviants, exigint-se cada vegada més un increment de la seva productivitat i de la seva eficiència econòmica. Aquesta nova gestió començaria pel no fàcil canvi de consideració dels treballador que passaran a considerar-se capital humà en tot el sentit del terme.

 

Competències

  • Aplicar les diferents tècniques d'avaluació en una auditoria sociolaboral.
  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Fer anàlisis i diagnòstics, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa, organització del treball, estudi de mètodes i estudis de temps de treball.
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  2. Comprendre el redimensionament i l'externalització dels recursos humans.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Conèixer el sistema d'informació comptable i social en l'empresa.
  5. Conèixer els indicadors per a la gestió dels recursos humans.
  6. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  7. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  8. Implantar l'estratègia empresarial en contextos fàctics diversos.
  9. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  10. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  11. Planificar i utilitzar els indicadors actuals per a la gestió dels recursos humans.
  12. Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  13. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  14. Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  15. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  16. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  17. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  18. Treballar de manera autònoma.
  19. Treballar en equip.

Continguts

PROGRAMA TEORIA

 

  1. Objecte de l’auditoria social.
  2. Sistemes d’informació i comunicació per a l’avaluació del sistema : el sistema d’informació comptable i el social a l’empresa. Orígens i objectius de la comptabilitat de RRHH. Les investigacions en comptabilitat de RRHH.
  3. Informació comptable als comptes anuals.
  4. Medició del comportament social: Mètodes i criteris.
  5. Metodologia i prediagnòstic social.
  6. Auditories de les polítiques socials dels recursos humans: Camps i nivells de l’auditoria sociolaboral. Auditories parcials: remuneracions, distribució del temps de treball, formació, risc laboral, etc.

 

PROGRAMA PRÀCTICA

 A)    BREU REPÀS DE COMPTABILITAT FINANCERA.

 B)     Aplicació del sistema d’informació comptable i social de l’empresa :

  • Mètodes de mesura del cost i valor dels RRHH.
  • La posada en marxa de sistemes de comptabilitat dels RRHH.
  • Registre o informació comptable dels RRHH

 C)     Implantació d’un sistema de control social :

    • Control de les remuneracions
      Control de la Massa Salarial
      Control d’efectius
      Control de les competències i de la formació
      Control dels disfuncionaments socials
      Control dels pressupostos de despeses de personal

 D)    Indicadors i estats econòmic financers per a la gestió dels RRHH

Metodologia

Per a assolir els objectius de l’assignatura, s'utilitzarà la següent metodologia docent:
1. Classes magistrals: En aquestes sessions el professor/a desenvoluparà els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar el seu aprenentatge s’efectuaran les aplicacions
pràctiques necessàries.
2. Sessions de treball centrades en exercicis i/o discussió de casos pràctics preferentment en grups: S’utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes teòrics treballats en les sessions magistrals.
3. Activitats diverses de suport: Amb l’objectiu d’apropar l’estudiant al món de l’empresa durant el curs es proposarà la lectura de articles de premsa i/o de revistes especialitzades on surtin notícies relacionades amb els conceptes que es treballant a l’assignatura.
5. Tutories presencials: L’estudiant disposarà d’unes hores on els professors de l’assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l’estudi de la matèria i en la resolució de problemes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 15 0,6 1, 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Classes teòriques 30 1,2 2, 4, 5, 8, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories individualitzades 2,5 0,1 2, 4, 5, 8, 11
Tipus: Autònomes      
Preparació i estudi dels continguts teòrics i pràctics 90 3,6 1, 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització dels casos pràctics i activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg del curs tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 30% de la nota final del curs.
2. Prova parcial. A meitat del curs es realitzarà un examen sobre continguts impartits fins a llavors. La nota d'aquesta prova intermitja representarà el 20% de la nota final del curs.
3. Examen final. S’avaluarà a l’alumne en base als continguts globals del curs i la nota de l'examen final representarà el 50% de la nota final del curs. 

Per superar l'assignatura, la mitjana ponderada de les tres notes anteriors deurà ser igual o superior a 5.

Es considera un alumne com a no presentat qui no participi en cap de les activitats d’avaluació.
Al final del curs cada professor publicarà les qualificacions finals i el dia, hora i lloc de revisió de l’examen.

En cas d’una nota inferior a 3, l’estudiant haurà de tornar a fer l’assignatura en el següent curs. Hi haurà una re-avaluació per aquells estudiants que la seva nota final sigui inferior a 5 però superior a 3. Com a fruit de la re-avaluació la nota màxima a l'assignatura serà de 5. Aquesta reevaluació consistirà, de forma similar a l'examen final, d’un examen amb un contingut eminentment pràctic, en el qual s’exposen exercicis en els quals els alumnes a més de aplicar els mètodes d’auditoria sociolaboral, hauran de fer un diagnòstic i fer les recomanacions que puguin servir de base per a l’acció correctora del disfuncionament que es presenta en el cas pràctic.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 3 0,12 2, 4, 5, 8, 11
Prova parcial 20% 2 0,08 2, 4, 5, 8, 11
Seguiment del curs 30% 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Bibliografia

NEVADO PEÑA, DOMINGO (1999): “ Control de Gestión Social: la auditoría de los Recursos Humanos”. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Murcia.

 

Programari

PROGRAMA ASSIGNATURA 2021-2021