Logo UAB
2021/2022

Comptabilitat

Codi: 100506 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carmen Pilar Marti Ballester
Correu electrònic:
CarmenPilar.Marti@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

No es necessari cap requisit previ

Objectius

Es tracta d’una assignatura de primer curs, segon semestre, de caire bàsic. L’assignatura es contextualitza dins del grup d’assignatures d’empresa que s’imparteixen en el grau de relacions laborals, necessàries per un correcte desenvolupament de les matèries del grau. L’assignatura de comptabilitat els apropa a la realitat econòmica i financera de les empreses i els familiaritza amb els documents que les empreses elaboren i a partir dels quals es prenen decisions.

 A partir d’aquesta contextualització els objectius formatius de l’assignatura són:

 

  1. Conèixer i entendre quina és la informació financera que tenen que presentar les empreses a partir de l’entrada en vigor, en l’exercici 2008, del Nou Pla General de comptabilitat.
  2. Analitzar aquesta informació amb la utilització de tècniques pròpies com ara ratis, anàlisi de tendències i anàlisi integral.
  3. Aprendre a interpretar els resultats obtinguts en l’anàlisi.
  4. Aprendre a prendre decisions a partir dels resultats.

 

Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Preparar, redactar i formalitzar els escrits generals en els tràmits administratius i judicials.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el procés i el pla general comptable.
  2. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  3. Identificar el balanç i el compte de resultats.
  4. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  5. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  6. Preparar, redactar i formalitzar els models normalitzats del pla general comptable.
  7. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  8. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  9. Treballar de manera autònoma.
  10. Treballar en equip.

Continguts

Tema 1: La comptabilitat com a sistema d’informació. Principals conceptes de comptabilitat. Classificació de la comptabilitat. Una introducció a la regulació comptable.

Tema 2: Comptes Anuals: Normes de Confecció i Presentació dels Estats Financers  d’acord a la nova normativa vigent a partir de 2008. (RD 1514/2007 de 16 de novembre adaptat al RD 1/2021.)

Tema 3: Anàlisis patrimonial i financer: el balanç de situació. Elements del balanç de situació. L’actiu i el passiu. Ordenació i classificació.

Tema 4: Anàlisis econòmic: el compte de pèrdues i guanys. Els ingressos i les despeses: tipus. Criteris d’ordenació i classificació. El resultat d’explotació i el resultat financer. El resultat continuat i el resultat interromput.

Tema 5:  Anàlisi integral de les empreses: Cas pràctic d'anàlisis de Comptes Anuals d'Empreses.

Metodologia

La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Aplicarem una metodologia pròpia de l’entorn Bolonya, on els estudiants estaran involucrats d’una manera molt activa en el procés d’aprenentatge, afavorint la generació d’idees, coneixements i habilitats, la resolució de conflictes i el desenvolupament de les capacitats d’autonomia. Per implementar aquest nou mètode farem servir les següents tipus de sessions:

 

Sessions magistrals:  on el professor impartirà els coneixements basics de l’assignatura

Classes pràctiques: on l’ estudiant elabora i analitza juntament amb el professor la informació comptable de l'empresa per tal de poder fer un diagnòstic sobre la seua situació econòmica i financera. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
30% 45 1,8
Anàlisi de casos 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Exposició professors 0 0 1, 2, 3, 7, 8
Tipus: Supervisades      
40% 55 2,2
Altres activitats educatives (questionaris, exercicis) 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 9
Elaboració d'informes de grup 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
30% 45 1,8
Estudi personal 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Preparació d'exàmens 0 0 4, 5, 9

Avaluació

 

L’avaluació dels coneixements de l'assignatura serà en funció del següent mètode:

 

 a) -La realització individual de dos proves (tipus test)  durant el període lectiu i la confecció i preparació d'un informe de l’anàlisi d’una empresa que es farà en grup .

          Prova tipus test (temes 1-3)  20%

           Prova tipus test (temes 4-5)  20%

           Informe  (grup)                    10%

           Exercicis i questionaris          10% 

 

 

 

 

 b) - la realització individual d’una prova práctica 50%

   Els/les alumnes, que un cop ponderades les qualificacions anteriors de l’apartat a) i b) obtinguin una nota final entre 3 i 4.9 tindran la possibilitat de realitzar una prova de revaluació. Amb aquesta prova els alumnes poden continuar qualificats com a suspesos( si no la han superada) o bé, si superen la prova, tindran una nota final de 5.

Només es considera no presentat a l’alumne que no ha presentat res en tota l’assignatura.

 

 Conductes fraudulentes:

"Un alumne que copii o intente copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva práctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència.  En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació." 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1.Prova tipus test 20% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 8
2.Prova tipus test 20% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 8
3.Cas pràctic treballat en equip (presentació escrita) 10% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
4. Examen (pràctic) 40% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Exercicis i questionaris 10% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9

Bibliografia

R.D. 1514/2007, de 16  de novembre , pel qual s’aprova el PLA GENERAL DE COMPTABILITAT (vigent a partir de l’1 de gener de 2008)

 

ANÀLISIS INTEGRAL D’EMPRESES. ( Tercera edició). Autor : ORIOL AMAT Editorial : BRESCA PROFIT-ACCID (Es pot accedir online)

 

www. accid.org

Programari

S'utilitza l'office (word, excel..)