Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500258 Relacions Laborals | OB | 2 | 1 |
No te cap requisit previ obligatori, però es recomanable haver cursat satisfactòriament la Introducció a l’Economia.
Grup 01- matí. Professora: Carme Diaz Corral. Idioma: català
Grup 51 - tarda. Professora: Lidia Andrés Delgado. Idioma: espanyol
L’assignatura d’Economia del Treball es cursa a segon curs quan els estudiants ja han realitzat un curs d’Economia que els hi ha permès estudiar els trets fonamentals de funcionament del sistema econòmic.
L’objectiu específic d’aquest curs és el de conèixer i analitzar les especificitats que planteja la vida laboral, tant pel que fa al funcionament dels mercats laborals com la seva relació amb les institucions i les activitats socials que influeixen en la vida laboral.
L’assignatura té com a objectiu proveir de coneixements analítics per estudiar el món laboral, entendre la seva complexitat i el caràcter social de les relacions laborals. El contigut teòric està orientat al coneixement del elements dinàmics que operen en el mercat laboral, la seva relació amb els models d’organització empresarial i la seva interrelació amb les institucions socials que interaccionen amb la vida econòmica. Un segon objectiu és el de desenvolupar les eines cognitives per analitzar realitats laborals concretes i entendre les seves dinàmiques. Això suposa tant la formació en matèria de fonts informatives sobre aspectes econòmics del treball com la capacitat d’interpretar realitats concretes, ja sigui a nivell de sectors econòmics específics com de mercats laborals concrets.
Per tant, els objectius de l’assignatura són:
L’objectiu del curs és estudiar des d'una perspectiva econòmica els diferents aspectes de les relacions laborals. El curs està planificat de forma que es puguin evidenciar els principals debats teòrics presents en l’anàlisi de l’ activitat laboral y que tenen influència sobre la configuració de las polítiques econòmiques. 1. ECONOMIA, TREBALL I FORÇA DE TREBALL Producció, reproducció i treball. Necessitats y tecnologia. Excedent i subsistència. Cooperació, divisió del treball y control. Formes socials del treball. La societat del treball assalariat. La creació del mercat laboral. El contracte laboral. Conflictes i institucions. 2. LES DADES DEL MERCAT LABORAL Estadístiques i estudis de camp. Activitat, inactivitat, ocupació i atur. Valors absoluts i taxes. Ocupació i subocupació. Atur registrat i atur estadístic. La estructura de l'ocupació. Dades d'ocupació i atur a Espanya. 3. EL MERCAT DE TREBALL L'economia de mercat i l’anàlisi neoclàssic. El mercat de treball: oferta y demanda de treball. Treball i força de treball. Més enllà del mercat: espais no mercantils, conflicte i processos polítics. 4. LA TEORIA CONVENCIONAL DE L'OFERTA DE TREBALL La teoria convencional de l'oferta de treball. Algunes crítiques a la teoria convencional. Les taxes de participació. 5. LA FORMACIÓ I REPRODUCCIÓ DE LA FORÇA DE TREBALL La importància dels factors demogràfics. La família y el treball reproductiu. Treball reproductiu i gènere. El treball femení en el mercat laboral. L'educació i la formació laboral. Teories sobre el paper de l'educació. El paper de les migracions i les migracions internacionals. 6. LA DEMANDA DE FORÇA DE TREBALL La demanda de força de treball com demanda derivada. Salaris i costos laborals. Els costos laborals unitaris. Problemes en l'estimació de la productivitat. La demanda neoclàssica de força de treball a curt i llarg termini. La relació entre salaris y productivitat: algunes teories alternatives. Salaris i demanda de productes. 7. EL PROBLEMA DE L’ATUR Desequilibris en el mercat laboral. Atur i vacants. Atur friccional i atur estructural. Atur per manca de demanda: visió neoclàssica i visió keynesiana. L’ exèrcit de reserva. Atur i canvi tecnològic. Les polítiques d’ocupació. 8. SINDICATS El paper econòmic dels sindicats. Formes de pressió i límits de l'acció sindical. Tipus de sindicats. Sindicats i negociació microeconòmica. Sindicats i macroeconomia. La crisis dels sindicats.
|
Nota prèvia
La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d’aula seran presencials.
Nota prèvia
La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
METODOLOGIA DOCENT
El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l’estudiant, el qual aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca, subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on dirigir els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. D’acord amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats, que es divideixen en tres grans grups:
Classes magistrals: on l’estudiant assoleix les bases conceptuals de la matèria així com la contextualització dels fets assistint a les classes magistrals i completant-les amb l’estudi personal dels temes explicats.
Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l’estudiant. Aquestes estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l’alumne.
Classes pràctiques: on l’estudiant analitza juntament amb el professor documents, estadístiques, etc. per tal de comprendre críticament allò que s’explica a les classes teòriques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
EXPOSICIÓ PROFESSORS I PRACTIQUES DIRIGIDES | 27,5 | 1,1 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
TREBALL PER PRÀCTIQUES | 17,5 | 0,7 | 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 29, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
DOCUMENTACIÓ I BIBLIOGRAFIA | 20 | 0,8 | 2, 4, 8, 9, 10, 11, 15, 17, 18, 22, 24, 25, 27 |
ESTUDI PERSONAL | 70 | 2,8 | 1, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 28 |
PREPARACIÓ EXÀMENS | 10 | 0,4 | 17, 21, 25, 28 |
AVALUACIÓ
L’avaluació es realitza al llarg del curs. S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumne, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.
L’avaluació individual es porta a terme mitjançant:
La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les dues proves escrites (35% cadascuna) i de les tres pràctiques (10% cadascuna) sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior a 4,0 en cada prova escrita. Superar l'assignatura suposa obtenir una nota promig igual o superior a 5,0.
RE-AVALUACIÓ
Els estudiants amb una nota promig inferior a 5,0 podràn optar per la re-avaluació.
NO PRESENTATS
Els estudiants que iniciïn el procés d’avaluació continuada esgoten la convocatòria i tindran una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a una de les dues proves individuals, en aquest cas, la nota és no-presentat.
CASOS ESPECIALS
En els casos en els que l’estudiant no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el coordinador de l’assignatura establirà els mecanismes de recuperació.
CONDUCTES FRAUDULENTES
“Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràcticaenel quehi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació”.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
DUES PROVES ESCRITES | 70% (35% cadascuna) | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28 |
PRÀCTIQUES | 30% | 2 | 0,08 | 1, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 24, 25, 26, 29, 30 |
McConnell, C. R., Brue, S.L y Macpherson (2008) Economía Laboral. McGraw-Hill, Madrid.
Recio, A. (1997) Trabajo, Personas, Mercados. Icaria/Fuhem, Barcelona/Madrid.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Durant el curs es proveiran lectures complementàries relatives a la actualitat del mercat laboral i als diferents temes analitzats a classe.
No és necesari programari.