Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500258 Relacions Laborals | FB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits. L'assoliment previ de les competències/resultats d'aprenentatge de Dret Civil (1r curs, 1r semestre) i de Dret Constitucional (1r curs, 1r semestre) és una base necessària per a l'adequada comprensió jurídica de Dret del Treball I
Assolir el coneixement de les nocions jurídiques bàsiques del Dret del Treball. L'assignatura és la base a partir de la qual es desenvoluparan Dret del Treball II i III; Dret de la Seguretat Social, Dret Sindical i d'altres assignatures jurídiques relacionades amb l’àmbit general de les relacions de treball. Es proposa com a contingut bàsic delimitar quines són les relacions jurídiques regulades pel Dret del Treball, conèixer el sistema normatiu de la disciplina i delimitar quins són els subjectes de les relacions laborals.
LLIÇÓ 1. CONCEPTE, FUNCIÓ I OBJECTE DEL DRET DEL TREBALL
1. Concepte introductori i funció
2. Delimitació de l'objecte: treball voluntari, per compte aliè, subordinació i retribució salarial
3. Exclusiones i inclusions
4. Supòsits afins
5. Treball autònom
LLIÇÓ 2. FONTS DEL DRET DEL TREBALL (I)
1. Jerarquia de les normes
2. Fonts del Dret del Treball. Les fonts estatals
3. Constitució espanyola i Dret del Treball
4. Les lleis i les normes reglamentàries
5. Fonts europees i internacionals
LLIÇÓ 3 FONTS DEL DRET DEL TREBALL (II). ALTRES INSTRUMENTS REGULADORS DE LA RELACIÓ LABORAL
1. El conveni col·lectiu
2. El costum laboral
3. El valor de la jurisprudència
4. L'autonomia de la voluntat. Manifestacions i límits
5. El poder d'organització i direcció. Manifestacions i límits
6. Aplicació i interpretació
LLIÇÓ 4 SUBJECTES DE LES RELACIONS LABORALS (I)
1. La persona treballadora
1.1 Concepte
1.2 Tipologia
2. La persona ocupadora o "empresària"
2.1 Concepte i tipologia
2.2 Empresa i centre de treball
2.3 Grup d'empreses
LLIÇO 5: SUBJECTES DE LES RELACIONS LABORALS (II). INTRODUCCIÓ A L'ADMINISTRACIÓ I LA JURISDICCIÓ LABORALS
1. El sindicat: concepte, tipologia, representativitat
2. Configuració constitucional de la llibertat sindical
2.1 Llibertat sindical individual i col·lectiva
2.2 Àmbit subjectiu: inclusions, limitacions i exclusions
2.3 Contingut. Dret d’afiliació, dret de no afiliació, dret d’activitat sindical (remissió)
2. Les associacions empresarials: concepte, tipologia, representativitat
3. Administració i Jurisdicció Laborals
LLIÇÓ 6 ACCÉS A L'OCUPACIÓ
1. Dret al treball i polítiques d'ocupació
2. Intermediació laboral
3. Contractació i cessió laborals per empreses de treball temporal
4. Introducció al contracte de treball
El procés d’aprenentatge en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:
Activitats dirigides. Responen a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció del docent i que es desenvolupa en grup (classes magistrals) o subgrups (pràctiques a l’aula, seminaris)
Activitats supervisades. Aquelles que, tot i que es poden desenvolupar de manera autònoma, requereixen la intervenció més o menys puntual del personal docent (tutories, etc). Es desenvoluparan individualment o en equips reduïts, i estaran orientades a la preparació de les pràctiques avaluables. Consistiran en la següent tipologia (orientativa)
Elaboració de fitxes-resum de sentències o de normativa. Realització d’esquemes conceptuals d’epígrafs del temari. Cerca i lectura de bibliografia i jurisprudència instrumentals per a la resolució dels casos pràctics. Preparació i resolució dels casos pràctics quan s'elaboren prèviament al lliurament i/o debat en aula
Activitats autònomes. Són totes aquelles en les quals l'alumnat s’organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en equip, com la recerca i l’estudi, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula a completar, analitzar i estudiar els continguts de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 5, 6 |
Classes pràctiques i tutorització final | 25,5 | 1,02 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració d'esquemes. Cerca/lectura de documentació i bibliografia per a la resolució de les pràctiques avaluables. Redacció lliuraments per a les pràctiques avaluables | 30 | 1,2 | 2, 6, 7, 8, 10, 11 |
Localitzar jurisprudència, legislació i bibliografia | 5 | 0,2 | 2, 6, 11 |
Redacció de treballs | 15 | 0,6 | 7, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 40 | 1,6 | 3, 6, 7, 10 |
Lectura de textos jurídics | 10 | 0,4 | 6, 7, 10 |
Conductes fraudulentes: la còpia o intent de còpia en un examen implicarà la qualificació de 0 en l'assignatura i la pèrdua d’un eventual dret a la reavaluació. El lliurament d’una pràctica avaluable en la que hi hagi indicis de plagi o quan, en el treball en equips, es faci constar una coautoria falsa o inexacta qualitativament i quantitativa implicarà un 0 en aquella activitat i una primera advertència. En cas de reiteració de la conducta la persona o les persones implicades suspendran l'assignatura (0) i perdran el dret a la recuperació.
I. AVALUACIÓ CONTINUADA: combina l'avaluació continuada de les classes pràctiques i la resolució d'un examen final.
1 Avaluació continuada de les classes pràctiques
a) Es faran tres unitats pràctiques puntuables al llarg del curs. Cadascuna tindrà una activitat d'avaluació. La puntuació final de les activitats serà la mitjana de les tres notes obtingudes (entre 0 i 10 punts).
Abans de l’inici de la docència es publicaran al campus Virtual la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.
b) Desenvolupament de les pràctiques. Cada unitat pràctica es desenvoluparà en principi en dues/tres sessions (una sessió cada setmana) i requerirà una assistència regular al llarg del curs. En cada pràctica, les primeres sessions seran de preparació, en les quals l'alumnat haurà d'haverelaborat en equips de treball el desenvolupament teoricopràctic de la matèria objecte d'estudi, per al seu debat i resolució d'exercicis a l'aula (en equip o individualment). Hi haurà una posterior sessió que consistirà en l'AVALUACIÓ de la unitat pràctica, mitjançant la resolució d'un cas pràctic i/o de preguntes curtes o de tipus test sobre la matèria treballada. Aquesta avaluació podrà tenir una part de resolució individual i una part de resolució en equip
2 Examen D'AVALUACIÓ: consistirà en la resolució de cinc preguntes de desenvolupament sobre la matèria tractada en la docència teòrica i pràctica. Es valoraran especialment la comprensió i l'expressió jurídiques, així com la capacitat de relacionar i aplicar els conceptes jurídics bàsics de l'assignatura. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l’examen s’obtindrà de la mitjana corresponent.
3 Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada i examen d'avaluació. Càlcul de la nota de l'assignatura si la puntuació de l'examen d'avaluació és igual o superior a 5: la puntuació obtinguda en l'avaluació continuada de les pràctiques tindrà un valor del 50% de la nota i la puntuació obtinguda a l'examen final d'avaluació tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de punts 5 sobre 10.
Atenció: quan la qualificació de l'examen d'avaluació sigui inferior a 5 sobre 10, la nota de l'assignatura serà suspens (a l'acta hi constaràlanota sobre 10 obtinguda a l'examen d'avaluació).
II. REAVALUACIÓ:
ATENCIÓ: l'alumnat que al llarg del desenvolupament de l'assignatura no s'hagi presentat a activitats avaluables que en conjunt sumin un 2/3 parts de la nota de l'assignatura NO TINDRÀ DRET A REAVALUACIÓ.
1. Reavaluació d'alumnes que han aprovat les pràctiques, però que han suspès el sistema d'avaluació continuada. Se'ls conserva la nota de pràctiques. Faran un examen teòric de reavaluació, amb els mateixos criteris de contingut i qualificació aplicats en el sistema d'avaluació continuada i examen d'avaluació.
2. Reavaluació d'alumnes que han obtingut una nota inferior a 5 en l'avaluació continuada de les pràctiques.
Per a l'alumnat que tingui dret a la reavaluació es realitzarà un examen teoricopràctic que constarà de dues parts:
III. REVISIÓ DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
Exàmens d'avaluació i reavaluació: el professorat fixarà dia i hora de revisió publicant una nota al campus virtual i/o mitjançant informació el dia de l'examen.
Activitats d'avaluació continuada fetes al llarg del semestre: l'alumnat interessat a revisar les qualificacions haurà de posar-se en contacte per correu electrònic amb el professor/a corrector de les proves per fixar dia i hora de revisió, dins del termini que s'hagi indicat en la publicació de cadascuna de les notes.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
PRÀCTIQUES AVALUABLES. Es faran 3 proves (1 per cada UNITAT PRÀCTICA. Temps aproximat 1h) | 50 per 100 de la nota | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 11 |
Prova escrita | 50 per 100 de la nota (100 per 100 de la nota si no s'ha aprovat pràctiques per curs) | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL: a l’inici de la docència el professorat responsable detallarà els aspectes per a la seva utilització sobre la base dels següents materials i criteris.
Obligatòria (objecte d’avaluació): la utilització només serà obligatòria en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. En aquest eventual supòsit s’indicarà el material bibliogràfic concret, que en tot cas tindrà format electrònic i serà accessible a través d’internet.
Recomanada: per a la correcta preparació de l'assignatura (teoria i pràctica) es molt recomanable la consulta del manual. A efectes informatius s'indica la referència dels manuals que serviran de base per a la preparació de la docència teòrica i pràctica de l'assignatura:
Normativa, resolucions judicials, convenis col·lectius i altra documentació jurídica d’interès:
No és previst utilitzar programari específic