Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 3 | 1 |
Es recomanable haver superar el curs de teories criminològiques.
El curs aborda el tema de la delinqüència juvenil en diverses dimensions: el sistema jurídic, l'estudi de diferents qüestions de la delinqüència juvenil, i els mitjans de prevenció i intervenció amb joves i joves infractors. Al final del curs, l'alumne serà capaç d'aplicar un model de prevenció atenent a la tipologia delictiva, avaluar el risc i necessitats dels joves infractors, executar la mesura d'intervenció i conèixer els diferents programes i entitats que treballen a la prevenció i intervenció amb joves.
Contingut
Tema 1: Antecedents i contextualització.
Marc legal:
Tema 2: Sistemes de justícia juvenil.
Tema 3: Principis de la justícia juvenil
Tema 4. Garanties del menor a la justícia juvenil.
Prevenció de la delinqüència juvenil:
Tema 5. Models de prevenció.
Tema 6: Programes de prevenció.
Tema 7: Programes de prevenció davant problemàtiques específiques.
Intervenció a justícia juvenil:
Tema 8. Models d’intervenció.
Tema 9: L’avaluació de risc i necessitats.
Tema 10: Mediació a Justícia Juvenil.
Tema 11: Intervenció a mesures comunitàries i internament.
Perfil i fenomenologia de la delinqüència juvenil:
Tema 12: Tipologies delictives.
Tema 13: Victimiología.
A) Classes magistrals
Durant les classes teòriques, es realitzaran activitats per promoure la reflexió i debat, duent a terme un control de l'aprenentatge.
B) Seminaris
Els estudiants hauran de preparar un treball o fer una altra activitat per preparar-se pel seminari. Durant el seminari, els estudiants tindran l'oportunitat d'escoltar diferents opinions de la resta de companys i professors, resoldran dubtes, debatran les idees principals i, en conseqüència, augmentaran l'aprenentatge sobre la delinqüència juvenil. Les temàtiques dels seminaris s’indicaran al campus virtual abans de l’inici del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 5, 7, 10, 12 |
Preparació seminaris | 11 | 0,44 | |
Seminari | 19,5 | 0,78 | 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 95 | 3,8 | 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14 |
Condicions par a ser avaluat i superar l’assignatura
L’alumnat només podrà ser avaluat si assisteix a les classes amb un mínim del 80% de les classes magistrals i els seminaris.
Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia o altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.
Per a que l’examen es pugui tenir en compte en el còmput de la nota de l'assignatura (Nota o Nota Final), s'ha de treure com a mínim un 3,5 sobre 10 en l'avaluació de la prova. En el cas dels treballs, la nota mínima també serà d'un 3,5. En cas contrari, la prova d'avaluació s’haurà de recuperar per a que faci mitjana.
Si un estudiant presenta al menys un dels dos treballs i es presenta a l’examen, es considerarà com a Presentat; en cas contrari, la seva qualificació serà "No avaluable".
Per a un alumne que es considera com a Presentat, la nota de qualsevol prova avaluable a la qual no es presenti serà un 0.
Ítems d'avaluació
a) Treball seminaris (20%).
b) Treball 1 (25%).
c) Treball 2 (25%).
c) Assistència i participació (10%).
d) Examen (20%).
Per tant, Nota = 0,25*Treball 1 + 0,25*Treball 2+ 0,2*Examen + 0,1*Assistència i participació + 0,2*Treball Seminaris.
Re-avaluacions
En el cas de re-avaluacions la nota màxima que es posarà és un 5.
Si Nota >= 5, l'alumne supera l'assignatura. En cas contrari, té l'oportunitat de presentar-se a l'examen de recuperació (si ha suspès l’examen amb menys d’un 3,5 està obligat), que NO serveix per a millorar nota ni per a treure Matrícula d'Honor, o de dur a terme un treball de recuperació per recuperar algun dels dos treballs (si ha suspès algun dels treballs amb menys d'un 3,5 està olbigat). El treball als seminaris i la participació i assistència no són recuperables. En cas de no obtenir un mínim d'un 3,5 a l'examen i un mínim d'un 3,5 a algun dels treballs (després de recuperar-los), aquesta activitat d'avaluació punturà amb un 0 en el còmput.
Altres aspectes importants de l'avaluació
No s'acceptarà cap pràctica fora de termini, l'alumne tindrà un 0 en aquella pràctica sense possibilitat de recuperació.
Conductes fraudulentes
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dreta la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l’alumne suspendrà l’assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Puntualitat
Les classes comencen puntualment. Una vegada començada la classe no es podrà accedir a l'aula.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 10, 11, 12, 14 |
Examen | 20% | 5 | 0,2 | 3, 5, 9, 11, 13 |
Treball 1 | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 9, 11, 13 |
Treball 2 | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 8, 9, 11, 12, 13 |
Treball Seminaris | 20% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15 |
Bibliografia obligatòria
Andrés-Pueyo, A. i Echeburúa, E. (2010). Valoración del riesgo de violencia: instrumentos disponibles e indicaciones de aplicación. Psichotema, 22 (3), 403-409.
Fernández E. i Bernuz, M. J. (2018). Justicia de Menores. Síntesis.
A més els alumnes hauran de treballar els textos i el material que s’indicarà a principis de curs per a preparar els seminaris.
Bibliografia recomanada
Agnew, R. i Brezina, T. (2005). Juvenile Delinquency: causes and control. Oxford Universty Press.
Blanch, M., Capdevila, M., Ferrer, M., Framis, B., Ruíz, U., Mora, J., Batlle, A. y López, B. (2017). La reincidència en la justícia de menors. Generalitat de Catalunya, Departament de Justícia. Centre d’Estudis Jurídics i de Formació Especialitzada. Recuperat de: http://cejfe.gencat.cat/ca/recerca/cataleg/crono/2017/reincidencia-jj/
Heilbrum, K., Sevin-Goldstein, N. i Reeding, R. (Eds.) (2005). Juvenile delinquency: Prevention, Assessment and Intervention. Oxford University Press.
Ibabe, I., i Jaureguizar, J. (2011). El perfil psicológico de los menores denunciados por violencia filio-parental. Revista Española De Investigación Criminológica, 9, 1-19.
Montero, T. i de Vicente, R. (2016). Justicia Juvenil. Tirant lo Blanch.
Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know andwhat we can do [trad espanyola: Conductas de acoso y amenaza entres escolares. Morata, 1998]
Otto, R. i Douglas, K. (Eds.) (2009). Handbook of Violence Risk Assessment. Routledge.
Perry, A., McDougall, C. i Farrington, D., (Eds.) (2006). Reducing crime: The effectiveness of Criminal Justice Intervention. Willey & Sons, Ltd.
Rechea, C. i Cuervo, A.L. (2010). Menores agresores en el ámbito familiar: Un estudio de casos. Revista de Derecho Penal y Criminología, 3, 353-375.
Singh, J., Grann, M. i Fazel, S. (2011). A comparative study of violence risk assessment tools: A systematic review and metaregression analysis of 68 studies involving 25.980 participants. Clinical Psychology Review, 31 (3), 499-513
En aquesta assignatura es farà servir el programari R (https://cran.r-project.org/).