Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500097 Física | OT | 4 | 2 |
És recomanable, tot i que no és imprescindible, haver cursat Estat Sòlid.
L'objectiu d'aquesta assignatura és donar els fonaments per que l'estudiant pugui entendre la variació de les propietats físiques (electròniques, òptiques, tèrmiques, magnètiques i de transport) dels materials a l'escala nanomètrica.
1. Mètodes d'obtenció de NANOCRISTALLS i MATERIALS nanocristal·lins
1.1. Nucleació i Creixement
1.2 A partir de fase vapor
1.3. A partir de fase líquida
1.4. A partir de fase sòlida
2. Efectes de GRANDÀRIA en les propietats físiques.
2.1 Propietats electròniques: Confinament en 1,2,3 dimensions
2.1.1. Xarxa lineal o circular d'àtoms de carboni.
2.1.2. Partícules en pous de potencial quadrats.
2.1.3. Estructura de bandes i densitat d'estats en funció de la dimensionalitat.
2.1.4. Confinament en presència d'un camp elèctric: pou de potencial triangular.
2.1.5. Confinament en presència d'un camp magnètic: pou de potencial parabòlic.
2.1.5.1. Nivells de Landau. Efecte Hall quàntic.
2.2. Propietats de transport electrònic
2.2.1 Transport bal·lístic: Formulisme de Landauer
2.2.2. Transport túnel: Funció esglaó. Barrera quadrada. Corrent en 1D. Efecte túnel ressonant. Tunnelling en heteroestructures.
2.2.3 Aplicacions: Dispositius electrònics i magnètics basats en heterostructures.
2.3.Propietats òptiques
2.3.1 Excitons: interaccions coulombianes.
2.3.2 Emissió i absorció de llum (interbanda, intrabanda).
2.3.3 Aplicacions tecnològiques
2.3.4 Lectura
2.4. Propietats tèrmiques i termoelectricitat
2.4.1 Capacitat calorífica
2.4.2 Temperatura i entalpia de fusió en nanoparticules metàl·liques i semi conductores.
2.4.3 Transport tèrmic.
2.4.4 Efectes Seebeck i Peltier
Pràctiques de laboratori.
En aquest curs s'ofereix un ensenyament específic on hi hauran les diferents activitats formatives que es descriuen a continuació. Les hores de treball que s'especifiquen per a cada activitat formativa corresponen a un alumne promig. Naturalment, no tots els alumnes necessiten el mateix temps per a aprendre conceptes i dur a terme determinades activitats, de manera que la distribució de temps s'ha d'entendre com a orientativa. En aquesta assignatura s'intenta potenciar la participació activa de l'estudiant com una eina rellevant d'aprenentatge.
Activitats formatives dirigides:
Classes magistrals: classes en les que el professor de teoria explica els conceptes més rellevants de cada tema. Habitualment són classes de pissarra, malgrat que en algunes ocasions és fan classes amb programes d'ordinador. Els alumnes disposen d'apunts al campus virtual o de còpia de les transparències en format pdf amb antelació i dins el campus virtual de la UAB.
Classes de problemes: classes en les que el professor de problemes explica als alumnes com es resolen els problemes tipus de l'assignatura. El professor resoldrà en detall una llista de problemes seleccionats, i proposarà als alumnes una llista de problemes que s'han de lliurar de forma obligatòria, doncs formen part de l'avaluació de l'assignatura.
Classes de discussió: Es recomana la lectura d'articles científics en relació directa a la temàtica de l'assignatura i es discuteix els seu contingut en classe.
Pràctiques de laboratori: Els alumnes realitzaran pràctiques de laboratori com una eina més d'aprenentatge.
Activitats formatives supervisades:
Tutories: en les hores d'atenció als alumnes, els professors estaran disponibles per a les consultes dels alumnes que tinguin dubtes en qualsevol dels temes del temari.
Activitats formatives autònomes:
Resolució de problemes i lliurament de problemes addicionals: l'alumne ha de resoldre els problemes de la llista que lliuren els professors i els addicionals que li demani el professor de problemes o els que l'alumne vulgui fer pel seu compte per a preparar-se millor l'assignatura.
Estudi i preparació d’exàmens: Treball personal de l'alumne per tal d'adquirir els conceptes teòrics de l'assignatura i les habilitats per a la resolució de problemes.
Treballs: de manera opcional els estudiants poden fer treballs que demanen un nivell de programació adient per resoldre problemes en relació als temes de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de discussió d'articles científics | 3 | 0,12 | |
Classes de problemes | 12 | 0,48 | |
Classes de teoria | 27 | 1,08 | |
Laboratori | 7 | 0,28 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació d'examens | 51 | 2,04 | |
Realització de treballs | 20 | 0,8 | |
Resolució de problemes i lliurament de problemes adicionals | 17 | 0,68 | |
Tutories | 5 | 0,2 |
Resolució de problemes i participació en lectures: 25 % de la nota final.
Treballs pràctiques (realització, informe, entrevista): 15 % de la nota final.
Examen1 : 30% de la nota final.
Examen 2: 30% de la nota final
Examen repesca: 60% nota final (per tal de poder-se presentar a l'examen de repesca, heu d'haver estat prèviament avaluats d'almenys 2/3 de la nota final)
Nota mínima de cada examen per aprovar per parcials: 4
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial I | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 21, 23, 24 |
Examen parcial II | 30% | 2 | 0,08 | 1, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 23, 24 |
Lliurament de problemes i lectura d'articles | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Pràctiques de laboratori | 15% | 1 | 0,04 | 1, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24 |
Repesca parcials | 60% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 21, 23, 24 |
Solid State Physics, N.W.Ashcroft, N.D. Mermin, Saunders College Publishing.
The Physics of Low dimensional semiconductors: An introduction, J.H.Davies, Cambridge University Press, 1997.
Quantum semiconductor structures: Fundamentals and applications , C.Weisbuch, B.Vinter, Academic Press, 1991.
Nanomaterials: Synthesis, Properties and Applications, Ed. A. S. Edelstein, R. C. Cammarata, Institute of Physics, 1998.
The atomistic nature of crystal growth, B.Mutaftschiev,... Springer-verlag, 2003.
No es requereix cap programari específic.