Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 3 | 1 |
No n'hi ha requisits previs per cursar aquesta assignatura
L’assignatura s’orienta vers l’explicació dels canvis territorials i socials derivats dels processos de globalització. Pel que fa als objectius formatius, els coneixements que s’imparteixen es refereixen a tres aspectes principals en relació amb els resultats territorials dels processos de globalització:
a) La descripció, explicació i anàlisi dels principals aspectes –econòmics, tecnològics, polítics, socials i culturals– que defineixen la globalització com un procés d’abast planetari en el moment actual, amb especial atenció a les transformacions que suposa en termes geogràfics i territorials.
b) L’explicació general dels principals factors i agents definidors de cadascun dels anteriors aspectes temàtics que configuren la globalització com un procés d’abast transversal i certament complex, a partir del tractament d’informacions i exemples relatius a territoris i àrees geogràfiques diferents.
c) La introducció als principals processos de canvi pel que fa al territori actual amb especial atenció als resultats, impactes i conseqüències d’ordre divers que es deriven dels processos de globalització, tot distingint-hi diferents escales territorials (planetària, regional, metropolitana, local)
1. Globalització: deconstrucció d'un concepte
2. Configuració política d'un món globalitzat: cap a un nou (des)ordre mundial?
3. El món com a empresa global
4. Collita robada? El domini de l'alimentació mundial
5. Cultura, identitat i conflicte en societats superdiverses
6. Conseqüencies de la globalització sobre les estructures socials: cap a una societat més desigual?
7. Canvi global: medi ambient i societat
Les sessions de classe consistiran en exposicions teòriques del professor, presentació d’exemples relacionats amb els continguts de l’assignatura, participació del l’alumnat a partir de petites lectures o dels temes exposats i debats plantejats a partir del visionat de documentals o pel·lícules. Les explicacions del professor serviran a l’alumnat per tenir les coordenades generals i per contextualitzar les lectures pertinents. L’alumnat haurà de realitzar treball autònom al llarg del curs. A banda de les lectures i l’estudi personal, com es detalla a l’apartat d’avaluació, aquesta part de la feina de l’alumnat inclourà la realització d’un treball de curs i d’una ressenya sobre un dels llibres de la bibliografia.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 36 | 1,44 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de treballs, debats i presentacions | 8 | 0,32 | 1, 3, 4, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball sobre els materials per a la prova escrita | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12 |
Lectura d'articles i llibres | 12 | 0,48 | 3, 4 |
Redacció d'una ressenya | 16 | 0,64 | 3, 4, 13 |
a) Prova escrita individual (40% de la nota final).
b) Realització d'un treball de curs (40% de la nota final).
c) Ressenya d’un dels llibres referenciats a la bibliografia o −d'acord amb el professor− qualsevol altre relacionat amb les temàtiques tractades al llarg del curs (20% de la nota final).La data de lliurament tant del treball com de la ressenya serà el mateix dia que el de realització de la prova escrita individual. No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini.
Per tal d’ésser avaluat/da, és obligatori fer l'examen i lliurar el treball de curs i la ressenya. Per aprovar s’ha de tenir com a mínim un 5 de mitjana. Només es farà ponderació de les notes quan aquestes superen en cadascuna de les activitats d'avaluació el 5. Qualsevol nota per sota de 5 obligarà a fer reavaluació de la part suspesa. Només podran presentar-se a la reevaluació de totes o algunes de les parts suspeses aquelles persones que hagin lliurat els materials d'avaluació dins de les dates de lliurament establertes. Les activitats reavaluades es qualificaran amb un 5 com a nota màxima.
Constarà com a NO AVALUABLE aquell estudiant que no hagi presentat algunes de les evidències corresponents a les activitats d'avaluació.
L'assignatura s'estructura amb un format d'avaluació continua.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es
realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova individual escrita | 40 | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11 |
Realització d'un treball de curs | 40 | 42 | 1,68 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12 |
Ressenya de llibre | 20 | 12 | 0,48 | 3, 5, 13 |
Manuals i obres de referència bàsiques -al llarg del curs es facilitarà bibliografia específica per a cada tema-:
BOYLE, M. (2015), Human Geography. A concise introduction, Chichester: Wiley Blackwell.
CASTLES, S.; MILLER, M.J. (2009), The age of migration (International population movements in the modern world), Basingstoke: Palgrave-Macmillan.
ELLWOOD, W. (2007). Globalització, Barcelona: Intermón-Oxfam.
KNOX, P.; MARSTON, S. (1998), Places and regions in global context. Human Geography, Upple SadleRiver: Prentice-Hall.
LECHNER, F.J.; BOLI, J. (2015), The globalization reader, Chichester, Wiley Blackwell.
MÉNDEZ GUTIÉRREZ DEL VALLE, R. (2011), El nuevo mapa geopolítico del mundo, València: Tirant lo Blanch.
MURRAY, W.E. (2006) Geographies of Globalization, Londres: Routledge.
ORTIZ, A. (coord.) et al (2011). Visions geogràfiques del món. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.
RITZER, G.; ATALAY, Z. (2010), Global readings in globalization. Key concepts and major debates, Chichester, Wiley Blackwell.
ROMERO, J. (coord.) (2004), Geografía humana: procesos e incertidumbres en un mundo globalizado, Barcelona: Ariel.
SOLANA, M. (coord); BADIA, A.; CEBOLLADA, A.; ORTIZ, A.; VERA, A. (2016), Espacios globales, lugares próximos (Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global), Barcelona: Icaria.
--