Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 2 | 2 |
El estudiants han d'estar en condicions de dur a terme una assignatura quatrimestral sobre la història de la literatura espanyola. Així doncs, hauran de tenir un domini òptim de l'expressió oral i escrita en llengua espanyola. En conseqüència, els errors d'ortografia, puntuació i redacció comportaran un descompte de punts en l'avaluació.
Totes les activitats hauran de ser originals. El plagi total o parcial no està permès i, en cas de presentar material no original com a propi, es qualificarà automàticament amb un suspens.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
1. Conèixer la història de la literatura espanyola.
2. Familiaritzar-se amb els textos literaris.
3. Distingir els períodes de la història de la literatura espanyola.
4. Conèixer les obres més rellevants de la literatura espanyola.
5. Profunditzar en l'anàlisi i el comentari dels textos.
1. Edad Media
1.1. La poesía lírica y la poesía heroica
1.2. El romancero
1.3. Don Juan Manuel y El conde Lucanor
Lecturas: antología de textos
2. Siglos de Oro: Renacimiento y Barroco
2.1. Las corrientes poéticas: de Garcilaso a Góngora y Quevedo
2.2. La prosa de ficción: la novela picaresca y los libros de caballerías
2.3. Cervantes y el Quijote
2.4. De la comedia nueva al gran teatro del mundo: de Lope a Calderón
Lecturas: antología de textos
Lecturas: primera parte de Don Quijote de la Mancha, de Miguel de Cervantes
3. Ilustración, Romanticismo y Realismo
3.1 El espíritu ilustrado en la literatura
3.2 El cuento fantástico y el cuadro costumbrista
3.3 El teatro: de Moratín a Zorrilla
3.4 Copiar la realidad como es: la novela naturalista
Lecturas: Cartas marruecas de Cadalso y artículos de Larra (selección)
Lectura: El sí de las niñas, de Leandro Fernández de Moratín
Lectura: selección de poemas de José de Espronceda
Lectura: antología de cuentos de Emilia Pardo Bazán
4. Modernismo y vanguardia
4.1 La literatura de fin de siglo
4.2 La Edad de Plata
4.3 Las vanguardias
Lectura: Poeta en Nueva York, de Federico García Lorca
L'aprenentatge d'aquesta assignatura es distribueix tal i com s'indica a continuació:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris dirigits per la professora, on es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades per la professora, dedicades a la correcció i el comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclueixen el temps dedicat a l'estudi personal, així com la realització de treballs i comentaris analítics o la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'avaluació. L'avaluació es durà a terme mitjançant proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 88 | 3,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i preparació de classes i treballs | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
L'avaluació consta de tres parts: un comentari crític de les obres que indiqui la professora (30% de la nota) i dos exàmens escrits sobre la matèria impartida durant el curs (35% + 35%). La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista concertada prèviament. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
La recuperació consistirà en un examen de la matèria suspesa. Per tal d'optar a la recuperació, l'estudiant haurà d'haver-se presentat a les tres proves i arribar a un 3'5 de mitjana com a mínim. La nota de la recuperació farà mitjana amb el treball o comentari crític (que no és recuperable).
L'estudiant que no redacti ni lliuri cap de les tres proves (els dos parcials i el comentari crític o treball) obtindrà la qualificació de «No avaluable». El fet de presentar-se a alguna de les tres proves manifesta el desig de l'estudiant de ser avaluat.
En cas que l' estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Primer parcial | 35% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Segon parcial | 35% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
García de la Concha, Víctor, dir., Historia de la literatura española, Espasa Calpe, Madrid, 1995-1998, 4 vols.
Mainer, José Carlos, dir., Historia de la literatura española, Crítica, Barcelona, 9 vols.
Rico, Francisco, dir., Historia y crítica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1979-2000, 9 vols. y suplementos.
Valverde, José María y Martín de Riquer, Historia de la literatura universal, Planeta, Barcelona, 2009, 2 vols.
La professora proporcionarà als estudiants la bibliografia que consideri oportuna per a cadascuna de les parts.
Moodle (Campus Virtual).