Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 4 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
Prerequisits
Cal què l’estudiant tingui coneixements clínics bàsics de la patologia mèdica i quirúrgica, i del funcionament hospitalari general.
Objectius i contextualització
Es tracta d’una assignatura optativa impartida a quart, cinqué i sisé curs, del Grau de Medicina.
L’objectiu general és el coneixement bàsic dels conceptes fonamentals en Seguretat clínica, i l’actuació en relació amb aquests a l’entorn hospitalari.
Continguts de l’assignatura
ACTIVITATS D’APRENENTATGE
1. Activitats dirigides
Classe teòrica-pràctica Conceptes claus en Seguretat clínica. 2 h
Errors de diagnòstic. 2 h
Errors de medicació. 2 h
Cirurgia segura. 2 h
Bones pràctiques per a la prevenció dels errors. 2 h
Importància de la Comunicació. 2 h
Elements clau; identificació, caigudes, documentació. 1 h
Sistemes de notificació.Anàlisi de causa-rel. 2 h
Gestió de l’error mèdic. Segones víctimes. 2 h
2. Activitats tutelades
Pràctica externa en l’entorn del Institute for Helathcare Improvement.
http://www.ihi.org/education/IHIOpenSchool/Chapters/Groups/LAC/Pages/Cursos-en-L%C3%ADnea.aspx
Composat per diferents mòduls formatius. Al final de cada mòdul hi una avaluació.
3. Activitats autònomes
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resums i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
Es descriuen aquí les normes generals de l’assignatura. L’organització final en quan a calendari, dates d’examen i distribució de grups es concretarà el primer dia de classe a través dels professors de l’assignatura.
Metodologia general:
Hores estimades de l’assignatura: 75 (3 ECTS)
Classes teòriques amb presentació de casos clínics representatius.
Pràctica externa en l’entorn del Institute for Helathcare Improvement.
Composat per diferents mòduls formatius, amb una avaluació.
Consultes bibliogràfiques i documentals. Realització d’esquemes i resums.
Departament(s) responsable(s):
Responsable de Facultat: Manuel Monreal Bosch (mmonreal.germanstrias@gencat.cat)
Responsables UDGTiP |
Pere Tudela ptudela.germanstrias@gencat.cat
David Parés davidpares.germanstrias@gencat.cat
|
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, practiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 4 | 0,16 | |
Tipologies Docents Dirigides Classes teòriques. | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisades Pràctica externa | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Consultes bibliogràfiques. Realització d'esquemes i resums. | 41 | 1,64 |
Avaluació
Per l’avaluació final de l’assignatura es tindrà en compte:
1) L’assistència a les classes (50%).
2) Proves objectives de resposta múltiple (30%).
3) Docència supervisada (20%).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Docència supervisada | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
L'assistència a les classes | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 8, 10 |
Proves objectives de resposta múltiple. | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10 |
Tomás S, Chanovas M, Roquetas F, Alcaraz J, Toranzo T y Grupo de Trabajo EVADUR-SEMES. EVADUR: eventos adversos ligados a la asistencia en los Servicios de urgencias de hospitales españoles. Emergencias 2010; 22: 415-28.
Bañeres J, Orrego C, Navarro L, Casas L, Banqué M, Su˜nol R. Epidemiología de los eventos adversos hospitalarios en Catalunya: un primer paso para la mejora de la seguridad del paciente. Med Clin (Barc). 2014;143 Supl 1:3–10.
Tudela P, Carreres A, Ballester M. El error diagnóstico en Urgencias. Med Clin (Barc). 2017 Aug 22;149(4):170-175.
Ladenheim R, Macchiavello D, Milberg M. Inclusión de la seguridad del paciente en la carrera de Medicina: descripción de la experiencia y percepción de los estudiantes. Rev Calid Asist. 2017; 32(6):316-321.