Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
És absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en:
i és aconsellable haver-se iniciat en el coneixement de l’estudi de les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques i en la pràctica clínica.
“L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions".
L' assignatura, dintre de la menció Cirurgia Clínica, està programada a cinquè curs del Grau de Medicina, un cop s’han assolit els coneixements bàsics sobre l’estructura i funció del cos humà i d’introduir-se al coneixement a l’estudi de les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques i en la pràctica clínica
El seu objectiu general és introduir a l’alumne al mon del trasplantament d’òrgans i teixits. Encara que molts dels conceptes hagin pogut ésser descrits a d’altres assignatures, la problemàtica social, ètica, legal i mèdica fa convenient que s’emmarquin des d’un punt d vista global.
Els objectius formatius específics son que l’alumne sigui capaç de conèixer les lleis que regulen el trasplantament al nostre país i el nostre entorn, detectar les diferents fonts d’òrgans, descriure els principis bàsics d l’obtenció i manteniment dels òrgans, definir els conceptes de identitat biològica i rebuig, descriure la modulació de la resposta immune, enumerar les indicacions i les principals característiques tècniques i les complicacions de cadascun dels trasplantaments orgànics, les condicions per l’establiment d’un banc d’òrgans, discutir objectivament els problemes ètics e l’aplicació clínica dels trasplantaments, conèixer les principal línies de recerca bàsica i clínica i els problemes pendents a l’àmbit del trasplantament.
Blocs distributius.
A. Conceptes generals
B. Inmunobiología al trasplantament
C. Organització i aspectes generals
D. Els procés de donació d’òrgans
E. Inmunosupressió
F. Trasplantament d’òrgans sòlids.
G. Trasplantament de teixits
Tipus d’activitat |
Activitat |
Data i Títol |
Recursos materials |
|
Dirigida |
Clases teòriques (60 min) |
1. Historia, conceptes i tipus de trasplantaments. 2. Inmunossupressió. Conceptes aplicats al trasplantament. Fàrmacs i pautes de inmunosupressió. 3. Obtenció d´órgans i teixits. El donant d’òrgans. Mort cerebral. Selecció d’òrgans. Conceptes ètics. 4. La coordinació de trasplantaments. 5. Técniques quirúrgicas per a la extracció i preservació d’òrgans. 6. Trasplantament renal. Indicacions, preparació, pautes d´inmunosupressió i resultats. 7. Trasplantament renal. Tècnica quirúrgica i complicacions. 8. Trasplantament hepátic. Indicacions, preparació, pautes d´inmunosupressió i resultats. 9. Trasplantament hepátic. Tècnica quirúrgica i complicacions. 10. Trasplantament pancreátic. Indicacions, preparació, pautes d´inmunosupressió i resultats. Tècnica quirúrgica i complicacions. 11. Trasplantament pulmonar. Indicacions, preparació, pautes d´inmunosupressió i resultats. 12.Trasplantament pulmonar. Tècnica quirúrgica i complicacions. 13.Trasplantament cardíac. Indicacions, preparació, pautes d´inmunosupressió i resultats. Tècnica quirúrgica i complicacions. 14.Trasplantament intestinal. Indicacions, preparació, pautes d´inmunosupressió i resultats. Tècnica quirúrgica i complicacions. 15.Trasplantament de teixits. Els bancs de teixits.
|
Power Point |
|
Subtotal de clases teòriques :15 horas |
|
|
|
|
Prácticas hospitalarias clínicas (13 hores) |
Día 1: Coordinación de trasplantes |
Grupos entre 1 y 4 estudiantes |
|
|
Prácticas hospitalarias clínicas (6 hores) |
Día 2: Extracción renal y trasplante de vivo |
Grupos entre 1 y 4 estudiantes |
|
|
Subtotal prácticass hospitalarias: 19 hores |
|
|
|
ACTIVITATS AUTÒNOMES: 38 hores
Lectura comprensiva de textos. |
Revisión y comprensión de los conceptos explicados en las clases magistrales. |
|
|
Estudio y realización de esquemas y resúmenes y asimilación conceptual. |
Establecer las relaciones entre los contenidos de la lectura y los conocimientos previos |
|
|
(Opcional) Estudio y realización de trabajo relacionado con el ámbito del trasplante. |
Estudio y realización de trabajo relacionado con el ámbito del trasplante. |
|
LLIURAMENTS
DATA/ES |
LLIURAMENT |
LLOC |
MATERIAL |
RESULTATS D’APRENENTATGE |
A definir |
Treball |
Despatx professor |
Recurs electrònic o paper |
Recoger, organizar y presentar en forma estandarizada un trabajo de revisión. |
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s):
Responsable de Facultat: Joan Morote Robles - jmorote@vhebron.net
Responsables UDH
Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDGTiP |
Responsables UDHPT |
Josep Maria Padró Fernández jpadro@santpau.cat |
Joan Morote Robles jmorote@vhebron.net |
NO S’OFERTA |
NO S’OFERTA |
Metodologia docent general:
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES: (~20% Teoria practiques d’aula; pràctiques laboratori clínic, seminaris de casos clínics I pràctiques clíniques assistencials)
Teoria (tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 15 (1h per sessió).
TIPOLOGIES DOCENTS SUPERVISADES (~20-25%. Practicum asistencial sense directrius, pràctiques supervisades, classes virtuals
PRÀCTICUM ASSISTENCIAL SENSE DIRECTRIUS.
Període de pràctiques curriculars no regulades corresponents a estudis de l’àmbit de la salut, durant el qual l’alumnat experimenta en un context real i adquireix habilitats específiques sota la supervisió directa del professorat de la UAB i o de professionals externs implicats. No es preveu el còmput de presencialitat en activitats dirigides, tot i que aquest pràcticum pot comportar reunions de treball individuals o en grup amb el professorat de la UAB. Per tant, només es computa el seguiment i l’avaluació de l’alumnat. En aquest còmput hi és implícita també la preparació.
TREBALL AUTÒNOM(50-55% total 37,5-41,25 hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
AVALUACIÓ (5% total 3,75 hores):
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
TEORIA (TE) | 15 | 0,6 | 1, 3, 5, 6, 8, 15, 16, 17, 19, 20, 23, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM ASSISTENCIAL SENSE DIRECTRIUS (PRASS) | 19 | 0,76 | 2, 10, 11, 14, 22, 25, 26, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 39 | 1,56 | 7, 10, 11, 13, 14, 16, 24, 26, 29, 30 |
Caldrà que l’alumne hi assisteixi a un 80% de les activitats dirigides i supervisades i presenti una memoria de les seves activitats. Es farà una evaluacióo continuada i finalment hi haurà una prova objectiva de resposta múltiple.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives d' elecció multiple / proves d'assaig de preguntes restringides | 40% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27, 29, 30, 31 |
Evaluació continuada: Assistència i participació activa a classe i seminaris | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 6, 8, 9, 14, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 28 |
Memoria d' activitat_Practicum | 30% | 1 | 0,04 | 1, 10, 11, 14, 16, 19, 21, 23, 29 |
Bibliografia específica
Bibliografia de consulta
Recursos d’Internet
Organització Catalana de Trasplantament: http://www10.gencat.cat/catsalut/ocatt/es/htm/index.htm
Organización Española de Trasplante: http://www.ont.es/Paginas/default.aspx
European Society of Organ Transplantation: http://www.esot.org/
American Society of Transplant Surgeons: http://www.asts.org/
European Liver Transplant Registry: http://www.eltr.org/
Scientific Registry of Transplant Recipients: http://www.ustransplant.org/
United Network for organ sharing: http://www.unos.org/
International Society for Heart & Lung Transplantation: http://www.ishlt.org/
International PancreasTransplant Registry : http://www.iptr.umn.edu/
Intestinal Transplant Association: http://www.intestinaltransplant.org/