Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 | 0 |
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és altament recomanable que l’estudiant hagi cursat l'assignatura "Fonaments d'Enginyeria Ambiental" (tercer curs). També es convenient haver cursat "Química de la contaminació" i "Avaluació Ambiental de Plans, Programes i Projectes" (totes dues de tercer curs).
Els objectius de l’assignatura Eines de gestió ambiental en empreses i institucions són:
1. Empresa i Medi Ambient Relació empresa i medi ambient: evolució històrica. La gestió ambiental. L'estratègia ambiental a l'empresa. Les eines de gestió ambiental: prevenció, correcció, conservació i millora. 2. Sistemes de gestió ambiental i Auditories ambientals Avaluació ambiental inicial. Política mediambiental. Millors tècniques disponibles. ISO i EMAS. Planificació del SGMA. Implantació del SGMA. Comprovació i acció correctora. Revisió de la direcció. Declaració mediambiental. Certificació i/o verificació. Auditories ambientals. Estudi econòmic. Casos pràctics. 3. Anàlisi de Cicle de Vida. Ecoeficiència. Ecoetiquetes Conceptes bàsics. Antecedents. Fases d’un estudi d’ACV. Avaluació de les millores a incorporar en un producte. Càlcul dels impactes ambientals mitjançant un software. Possibilitats i limitacions de l’ACV. Exemples d’aplicació.Ecoeficiència. Ecoetiquetes. Marc legal. 4. Ecologia Industrial i "Green Engineering" Què són i quina ha estat la seva evolució. Experiències d'ecologia industrial. Eines i estratègies. Casos pràctics. 5. Altres eines metodològiques Disseny pel medi ambient (DFE). Anàlisi de Fluxos de Matèria (AFM-MFA). Anàlisis de Fluxos de Substàncies (AFS-SFA).
|
El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats: Classes teòriques: L’alumne adquireix els coneixements propis de l’assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. A més a més, s’aplicarà el mètode d’estudi de casos per reforçar els coneixements dins les classes de teoria. Pràctiques d'aula: S’apliquen els coneixements adquirits a les classes teòriques a través de casos pràctics. En les pràctiques d'aula ha d’existir una forta interacció entre alumnes i professor per tal completar i aprofundir en la comprensió dels conceptes introduïts a les classes teòriques. Els alumnes treballaran individualment o en grup en funció del tipus de cas a resoldre. Activitats cooperatives i col·laboratives fora de l’aula: preparació i elaboració de material en grups. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 26 | 1,04 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9 |
Pràctiques d'aula | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
Seminaris | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Sortides de camp (Visites externes) | 2 | 0,08 | 1, 5, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats cooperatives i col·laboratives fora de l'aula | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Estudi | 77 | 3,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant: a) Dues proves parcials que contribuiran en un 30% de la nota cadascuna. Les proves es realitzaran dins el calendari establert per la titulació amb aquest objectiu. b) Activitats cooperatives i col·laboratives realitzades dins i fora de l’aula (en grup). Tindran un pes del 25% en la nota final i el 5% estará destinat a la participació a les classes de problemes. c) Participació en el foro, interactuant amb el professorat i els companys/es en base als temes i documents presentats, contribuint a un 10% de la nota final.
Per aprovar l’assignatura és indispensable: a) Un mínim de 4 punts (sobre 10) en cadascuna de les dues proves parcials. b) Un mínim de 4 punts (sobre 10) en les activitats cooperatives i/o col·laboratives. c) Un mínim de 5 punts (sobre 10) en la mitjana de proves parcials i de les activitats cooperatives i col·laboratives, segons la ponderació establerta anteriorment.
Es farà un examen de repesca. L’estudiant anirà a l’examen de repesca, si: a) La nota queda per sota de 4 en una o en totes dues proves parcials. b) La nota mitjana (proves parcials i activitats) queda per sota de 5.
En qualsevol cas, per poder assistir a la recuperació, l'alumne ha hagut d'haver estat avaluat prèviament d'activitats d'avaluació continuada que equivalguin a 2/3 de la nota final. En cas que l'avaluació d'alguna de les parts no superi finalment el mínim exigit, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes.
Les activitats cooperatives i col·laboratives no es poden recuperar, per tant l’estudiant quedarà suspès si la nota d’aquests activitats queda per sota del mínim de 4.
L'estudiant que no es presenti a la primera prova parcial es considerarà No Avaluable i aquesta serà la qualificació que obtindrà de l'assignatura. Si un estudiant es presenta a la primera provaparcial i no a la segona obtindrà la qualificació de Suspens.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, plagiar, copiar o deixar copiar qualsevol activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero i no es podrà recuperar en el mateix curs acadèmic. Si aquesta activitat té una nota mínima associada, aleshores l'assignatura quedarà suspesa.
A banda de les proves parcials ja anunciades en el calendari d'exàmens de la titulació, les dates corresponents a la resta d'activitats d'avaluació s'anunciaran al Campus Virtual. Cal consultar amb assiduïtat aquesta plataforma on també es proporcionaran informacions diverses sobre el funcionament de l'assignatura.
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats cooperatives i col·laboratives fora de l'aula | 30 | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Participació en el foro | 10 | 0,5 | 0,02 | 1, 5, 6, 7, 10 |
Primera prova parcial | 30 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11 |
Segona prova parcial | 30 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11 |
Ludevid M., LA GESTIÓN AMBIENTAL DE LA EMPRESA. Ed. Ariel Economia, Barcelona, 2000.
Cervantes G., ECOLOGIA INDUSTRIAL. Fundació Carles Pi i Sunyer, Barcelona, 2007.
Guia pràctica per a la implantació i d’un sistema de gestió mediambiental. Departament de Medi Ambient, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2000.
Seoánez M, Angulo I., MANUAL DE GESTIÓN MEDIOAMBIENTAL DE LA EMPRESA. Ed. Mundi-Prensa, Madrid, 1999.
Iniciació a l’Avaluació del Cicle de Vida. Departament de Medi Ambient, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1996.
Ayres R. U., Ayres L. W. A Handbook Of Industrial Ecology. Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham (UK), 2002.
Kalundborg Symbiosis, http://www.symbiosis.dk/en.
TECNOLOGIA I SOSTENIBILITAT. Càtedra UNESCO de Sostenibilitat, Universitat Politècnica de Catalunya, http://tecnologiaisostenibilitat.cus.upc.edu.
ECOLABEL, European Commission, Environment, http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/.
Medi Ambient i Sostenibilitat, Departament de Territori i Sostenibilitat, Generalitat de Catalunya, http://www20.gencat.cat/portal/site/mediambient/menuitem.685af0bd03466a424e9cac3bb0c0e1a0/?vgnextoid=497753161cd47210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=497753161cd47210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default.