Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OT | 4 | 0 |
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és recomanable tenir coneixements biològics i geogràfics del territori i disposar de les competències adquirides en la part de Botànica de l'assignatura Fisiologia Vegetal i Botànica. Ajudaran també a un millor aprofitament de la matèria les competències adquirides a les assignatures Ecologia i Ciència del sòl.
L'objectiu d'aquesta assignatura és que els estudiants adquireixin els coneixements bàsics i les eines fonamentals que els permetin reconèixer les principals formacions vegetals que integren els paisatges vegetals. Cursant l'assignatura l'estudiant es formarà en la descripció, l'anàlisi i la interpretació d'aquestes formacions vegetals, i en valorar la seva composició florística, la seva dinàmica històrico-temporal i espacial per, finalment, fer-ne una valoració ambiental i determinar els riscos ambientals que poden afectar-les. Aconseguir aquest objectiu implicarà també repassar les característiques morfològiques i requeriments ambientals de les principals espècies formadores del paisatge vegetal.
Cursar aquesta assignatura farà a l'estudiant capaç d'observar la vegetació i relacionar-la amb les característiques biòtiques i abiòtiques del medi. També li aportarà coneixements útils per a altres assignatures, algunes d'elles ja cursades (Gestió i planificació dels recursos i del territori; Avaluació ambiental de plans, programes i projectes) i que l'estudiant podrà posar en pràctica en el futur amb millor coneixement de base, i altres programades paral·lelament com Ecologia aplicada, Desenvolupament i ordenació dels paisatges rurals i urbans, Educació i comunicació ambiental. Els coneixements adquirits en aquesta assignatura poden ser fonamentals per a treballar directa o indirectament (legislació), entre d'altres, en gestió de parcs i espais naturals; protecció i conservació d'espècies, comunitats i espais; restauració i planificació territorial; educació ambiental.
Classes teòriques
Introducció. Conceptes bàsics per a la interpretació de la vegetació.
Característiques i dinàmica de la vegetació. Factors que determinen la distribució dels vegetals. Distribució dels vegetals en la superfície de la Terra. Les poblacions i comunitats vegetals. Anàlisi de la distribució espacial i temporal (dinàmica) de la vegetació. Les successions i les pertorbacions.
Principals espècies formadores del paisatge vegetal. Repàs de les espècies més importants del paisatge, de les seves característiques morfològiques i requeriments ambientals.
Mètodes d’estudi i descripció de la vegetació i dels paisatges vegetals. Metodologies d'anàlisi i descripció de la vegetació. El paisatge vegetal (mètodes d'anàlisi i descripció geogràfica del paisatge). Consideracions sobre les tècniques de cartografia de la vegetació. Anàlisi d'exemples de cartografia de la vegetació. Utilització de bases de dades al web per a l’obtenció d’informació.
Distribució dels climes i la vegetació en el món. Característiques dels grans biomes mundials.
Vegetació d’Europa i de la conca mediterrània. Característiques de la vegetació d’Europa i de la conca mediterrània. Els estudis d’història de la vegetació i del clima i la seva contribució a la comprensió de la vegetació actual i a l’estimació de la futura.
La vegetació de la península Ibèrica i de les illes Balears i Canàries. Característiques generals del medi i biogeografia a la península Ibèrica i a les illes Balears i Canàries. Distribució de la vegetació a la península Ibèrica, les illes Balears i les illes Canàries. La vegetació a la península Ibèrica i característiques de les principals formacions vegetals formadores del paisatge: les formacions forestals (boscos aciculifolis, caducifolis i esclerofil·les); les formacions arbustives i herbàcies; la vegetació d'indrets especials. Vegetació lligada a l’acció antròpica (flora agrícola, forestal i ornamental. Espècies introduïdes i invasores).
Pràctiques de camp
Com a complement de les classes teòriques i per tal de poder observar in situ els principals tipus de vegetació ibèrics, estan programades dues sortides de camp a zones de Catalunya ben representatives dels principals tipus de paisatge vegetal ibèric. En funció de la disponibilitat de recursos i de l’interès dels estudiants, es poden planificar sortides a d'altres ambients amb altres tipus de vegetació.
Estudi de la vegetació mediterrània: La Serra de Prades. Vegetació d'esclerofil·les perennifolis i marcescents: Vegetació mediterrània meridional (màquia); Alzinar litoral (Quercus ilex subsp. ilex); Carrascar continental (Quercus ilex subsp. rotundifolia); Roureda marcescent de roure de fulla petita (Quercus faginea); Roureda marcescent de roure reboll (Quercus pyrenaica); Pinedes de la terra baixa i de la muntanya mitjana (Pinus halepensis, Pinus nigra, Pinus sylvestris).
Estudi de la vegetació eurosiberiana i bòreo-alpina: itinerari Vic-Vallter-Olot. Vegetació de caducifolis i d'alta muntanya: Fageda (Fagus sylvatica); Roureda de roure de fulla gran (Quercus petraea); Roureda de roure pènol (Quercus robur); Pinedes montanes i subalpines (Pinus sylvestris i Pinus mugo subsp. uncinata); Prats alpins.
Treball autònom
El professorat espera que l’estudiant, com a resultat del procés de treball i comprensió de la informació rebuda, elaborarà Esquemes sintètics sobre els paisatges vegetals de la península Ibèrica i de les illes Balears i Canàries. Aquests esquemes faran referència a la vegetació de les muntanyes (muntanyes eurosiberianes i mediterrànies), la vegetació de les planes i depressions, la vegetació de les illes Balears, la vegetació de les illes Canàries i la vegetació i paisatge de Catalunya. També, que l’estudiant analitzarà, aplicant els conceptes apresos, una zona d’estudi de la seva elecció, preparant una memòria descriptiva de la mateixa.
Classes teòriques magistrals (a l'aula o virtualment) estimulant la participació de l'estudiant i amb suport de TIC, per a l’explicació dels continguts fonamentals de l'assignatura, fent especial èmfasi en aquells aspectes de més difícil comprensió per l’estudiant i a informació elaborada de difícil accés bibliogràfic. Es posarà a disposició de l’estudiant el material bàsic de les presentacions fetes pel professor. Aquests classes són complement de l'activitat autònoma de l'estudiant basada en la lectura i estudi dels llibres de text.
Sortides de camp supervisades, consistents en dos itineraris de dia sencer a través de zones de Catalunya. Amb centre a la UAB, un recorregut mostrarà la variació i latitudinal i altitudinal des de la vegetació mediterrània fins a la vegetació eurosiberiana i boreo-alpina i l’altra fins a la vegetació de les muntanyes ibèriques. Els estudiants prepararan, en grups de 2/3 (excepcionalment 1) un treball sobre aspectes tractats a les pràctiques de camp i del que se'n facilitarà l'esquema.
Tutories. Amb l’objectiu de resoldre dubtes i orientar l’estudi. Podran ser tutories individualitzades, que s’acordaran a través del correu electrònic o a l’aula i es faran al despatx del professor, i tutories en grup, que s’acordaran a l’aula i es faran en horari i lloc a concretar.
Treball autònom. A part del que cada estudiant desenvolupi pel seu compte, els professors suggeriran formes de tractar la informació com la que s’ha exposat a l’apartat Contingut.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Pràctiques de camp | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectura documents i bibliografia | 72 | 2,88 | 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Realització Informe Pràctiques de camp | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16 |
Exàmens de Teoria
Els exàmens de Teoria seran escrits i de tipus test. Hi haurà dos exàmens parcials que contindran preguntes relacionades amb els aspectes tractats a les classes teòriques i a les pràctiques de camp. Cada examen aportarà un 35% a la nota final de l'assignatura.
Per superar un examen de Teoria s'haurà d'obtenir una nota de 5 o superior. Cas que un dels dos exàmens no se superi, podria compensar-se amb la nota de l'altra si el promig dels dos exàmens és igual a 5 o superior i si l'examen suspès ho ha estat amb una nota de 4 o superior.
Hi haurà dret a recuperació dels exàmens parcials al final del semestre. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. A aquest examen s'hi podran presentar també els estudiants que optin a millorar la seva nota. En aquest cas, la nota que comptarà a l'estudiant serà la més alta de les obtingudes.
Treball de Pràctiques
Els estudiants elaboraran un Treball de pràctiques que podrà ser sobre les sortides de camp o sobre altres zones que s'acordin. Aquest treball es farà en grups de 2/3 estudiants, encara que també podrà ser individual si així s'acorda. La nota obtinguda aportarà un 30% a la nota final de l'assignatura.
Superar el Treball de Pràctiques implicarà obtenir una nota de 5 o superior. Hi haurà dret a recuperació del Treball de Pràctiques si aquest supera la nota de 4. En aquest cas els estudiants tindran la opció de millorar el treball durant uns dies a partir dels comentaris crítics obtinguts.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de Teoria 1 parcial | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15 |
Examen de Teoria 2 parcial | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10, 13, 14, 15 |
Treball de les Pràctiques de camp | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16 |
Obres generals
La vegetació de la península Ibèrica i de les illes Balears i Canàries
Altres obres especialitzades sobre anàlisi de la vegetació i del paisatge