Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 0 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
Aquesta assignatura s’impartirà temporalment en llengua castellana.
Per a cursar aquesta assignatura es recomana tenir aprovades les assignatures obligatòries:
Aquesta assignatura forma part de la menció d'Educació Performativa de les Arts
Contextualització
En el món-imatge en el que vivim, és necessari conèixer tots aquells llenguatges i eines que construeixen gran part de la cultura visual que ens envolta, amb l'objectiu de despertar l'esperit crític davant aquest allau d'imatges, per aprendre estratègies per poder utilitzar els diferents llenguatges que les formen. En aquesta assignatura estudiarem les possibilitats expressives dels diferents llenguatges audiovisuals (fotografia, vídeo, infografia i animació, etc.), creant propostes artístiques personals o en grup, que oferiran als i les estudiants a utilitzar-ne les seves possibilitats dins l'aula d'educació infantil i primària. També s'oferiran recursos per l'ensenyament i coneixement de les arts visuals i plàstiques a educació infantil i primària en l'àmbit dels llenguatges audiovisuals.
Objectius
BLOC I. Dimensió cultural: llenguatges artístics i cultura (audio)visual
BLOC II. Dimensió productiva: experimentar amb llenguatges (audio)visuals
BLOC III. Dimensió performativa: art contemporany i intervenció educativa
Activitats d'ensenyament i aprenentatge
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en grup | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades i pràctiques creatives | 30 | 1,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny i creació en els àmbits audiovisual i educatiu | 75 | 3 | 3, 6, 9, 10, 11 |
Les activitats d'avaluació valoren una part de treball individual i una part de treball grupal.
Part individual (55%):
Part grupal (45%):
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no presentat.
Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit se'ls donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, realitzant un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. S'haurà d'estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant.
Els resultats de cada una de les avaluacions es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 21 dies després de la seva entrega, i s'oferirà una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà en demostrar, al llarg del curs, que l'estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per aser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor en el treball autònom, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i a on es respectin les diferències. El/la professora de l'assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació amb aquestes habilitats personals i socials de les estudiants; i s'aniran avaluant al llarg de l'assignatura.
Cal també, que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I. Dimensió cultural: Narratives visuals de la infància (treball individual) | 30% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 12 |
Bloc II. Dimensió productiva: Treball escrit reflexiu (treball individual) | 25% | 0 | 0 | 3, 7, 9, 11, 12 |
Bloc III. Dimensió performativa: disseny i creació d'una peça artística (treball de grup) | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
AAVV (2005). Fotografia: paisatges de la contemporaneïtat. Barcelona: ESDI.
Baigorri, L. (1995). El vídeo y las vanguardias históricas. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona.
Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.
Benjamin, W. (1983). L'obra d'art en l'era de la seva reproductibilitat tècnica. Barcelona: Edicions 62.
Campany, D. (2007). Art and photography. New York: Phaidon.
Cecilia, M.; Olaya, V.; Infante, R.; Pinilla, A. (2005). Tejiendo la memoria en la construcción de identidades juveniles. Nómadas, 23: 68-75.
Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Madrid: Akal Fontcuberta, J. (1997). El beso de Judas. Barcelona: Gustavo Gili.
Fontcuberta, J. (2010). La cámara de pandora: la fotografi@ después de la fotografía. Barcelona: Ed. Gustavo Gili.
Freedman, F. (2006). Enseñar la cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro.
Hernández, F. (2002). Repensar la educación de las artes visuales. Cuadernos de pedagogía, 311: 52-55. Mäkiranta, M. (2012). Photography as family ritual: visual narratives in a finnish family photo álbum. Visual culture & Gender, 7: 39-48.
Acaso, M.; Ellsworth, E. i Padró, C. (2011). El aprendizaje de lo inesperado. Madrid:Catarata
Paris, G. (2015). Els meus desitjos. La fotografia contemporània com a mitjà expressiu en la formació de professorat. Temps d'educació, 48, 215-232.
París, G. (2018). Art i joc, processos de creació a la infància. Infància, 225, 37-42.
Patmore, C. (2004). Curso completo de animación : los principios, práctica y técnicas de unamanimación exitosa. Barcelona:Acanto
Picazo, G. i Ribalta, J. (1997). Indiferència i singulritat. La fotografia en el pensament artístic contemporani. Barcelona: MACBA.
Proujansky, A. (2018). Go photo! An activity book for kids. New York: Aperture
Romero, J. (2014). Identidades en transformación. Procesos artísticos de visibilización y reconocimiento de subjetividades en la escuela infantil. Arterapia: Papeles de arterapia y educación artística para la inclusión social, 9: 203-224.
Sánchez, C. (2003). A propósito de la feminización de la docencia en educación infantil. Aula de Infantil, 13: 34-40
Selby, A. (2009). Animación : nuevos proyectos y procesos creativos. Barcelona:Parramón.
Solsona, N. (2016). Ni princeses ni pirates. Per a educar nens i nenes en llibertat. Barcelona: Eumo.
Sontag, S. (1996). Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa.
Spence, J. (2005). Más allá de la imagen perfecta. Fotografía, subjetividad, antagonismo. Museu D'art Contemporani de Barcelona.
Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra.
Subirats, M. (2017). Coeducación, apuesta por la libertad. Madrid: Octaedro.
Zafra, R. (2013). (H)adas. Mujeres que crean, programan, presumen, teclean. Madrid: Páginas de Espuma.
Zafra, R. (2014). Arte, feminismo y tecnología. Reflexiones sobre formas creativas y formas de domesticación. Quaderns de Psicologia, 16,(1), 97-109.
Revistes:
AULA D'INFANTIL (Graó). https://cat.grao.com/ca/productes/revista-aula-infantil
COMUNICAR (Educación en Medios de Comunicación). https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=online
COMUNICACIÓN Y PEDAGOGÍA. http://www.centrocp.com/category/comunicacion-y-pedagogia/numeros-comunicaciony-y-pedagogia/
GUIX D'INFANTIL (Graó). https://cat.grao.com/ca/guix-dinfantil
MAKING OFF(números especials sobre cinema i inclusió-números 132-135). http://www.centrocp.com/making-of-no-134-135-especial-cine-e-inclusion-ii/
Recursos on-line:
A BAO A QU. http://www.abaoaqu.org/
Agora (Tecnologies de la Comunicació i Orientació). www.uhu.es/agora
Cinescola (cinema i educació). http://cinescola.info/category/llibres/ (Recursos sobre el tema de cinema i educació)
Drac Màgic (divulgació de la cultura audiovisual). https://www.dracmagic.cat/
Encyclopédie des Nouveaux Médias. www.newmedia-art.org
Tendances de la Photographie Contemporaine, Centre Pompidou, París (2006). https://www.centrepompidou.fr/cpv/resource/cKxrLn/r5pAk7e
A Home In Progress Film (animació experimental i pedagogia). http://ahomeinprogressfilm.com/