Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500243 Estudis Clàssics | OT | 3 | 0 |
2500243 Estudis Clàssics | OT | 4 | 0 |
2500245 Estudis Anglesos | OT | 3 | 0 |
2500245 Estudis Anglesos | OT | 4 | 0 |
2500247 Llengua i literatura catalanes | OT | 4 | 0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 | 0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 | 0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 | 0 |
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OT | 4 | 0 |
Atès que l’estudiant ha demostrat, mitjançant l’obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d’expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l’assignatura hauran de ser originals i no s’admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L’eventual presentació de material no original sense indicar-ne adequadament l’origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).
Així mateix, es considera que l’estudiant coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l’assignatura, si així ho creu necessari.
Els objectius fonamentals de l’assignatura consisteixen a preparar els alumnes per poder realitzar una comprensió més aprofundida del gènere teatral, ja sigui des d’una perspectiva literària o bé espectacular. Per aquesta raó es desitja que l’estudiant conegui l’especificitat de la comunicació teatral, i que adquireixi conceptes i termes dramàtics útils per a portar a terme una reflexió teòrica o interpretativa de les obres teatrals.
El curs pretén ser una descripció completa i detallada del gènere teatral i de les seves diferents formes i components específics, així com de les diferents explicacions i formulacions teòriques que ha tingut al llarg dels segles. El programa realitzarà un estudi aprofundit de les parts essencials d’una obra de teatre des de la perspectiva semiòtica, però sense deixar de banda les principals explicacions teòriques que hi ha hagut des de la Poètica d’Aristòtil fins a les formulacions més recents. D’aquesta manera, tot i que el curs parteix d’un plantejament eminentment teòric, l’aplicació pràctica dels continguts serà essencial, com es podrà comprovar en els comentaris d’obres de teatre concretes a les últimes classes de curs.
Temes Tema 1. Les convencions del gènere teatral. Tema 2. La semiòtica teatral. 2.1. La faula. 2.2. El diàleg. 2.3. El personatge. 2.4. El temps. 2.5. L’espai. Tema 3. Teoria dramàtica clàssica i classicista. Tema 4. Teoria dramàtica moderna i contemporània: quatre exemples. |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne es distribueix de la manera següent: · Activitats dirigides (30%). Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup. · Activitats supervisades (15%). Presentacions individuals. Recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d’una guia per a la seva realització. · Activitats autònomes (50%). Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d‘esquemes, mapes conceptuals i resums. Realització de treballs i comentaris de text. · Avaluació (5%). Comentaris de textos a l’aula. |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup. | 45 | 1,8 | 1, 3, 6, 8, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions individuals. Recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d'una guia per a la seva realització. | 22,5 | 0,9 | 1, 3, 6, 7, 8, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d‘esquemes, mapes conceptuals i resums. Realització de treballs i comentaris de text. | 75 | 3 | 1, 3, 6, 7, 8, 13 |
L’avaluació del curs es realitzarà, principalment, mitjançant tres proves. Hi haurà un examen teòric i un altre de pràctic (en forma de comentari de text) de la matèria exposada al llarg del curs, amb un valor del 50% de la nota, el primer, i d'un 40% el segon. A més, hi haurà una tercera prova, que consistirà en una ressenya, monografia o excercici específic, amb un valor del 10% de la nota final, sobre algun aspecte de les obres de lectura obligatòria o algun tema proposat pel professor, com ara l'estil teatral d’una època, la poètica d’un autor, la comparació amb alguna altra obra o l'estudi específic d'un títol (l'anàlisi dels personatges, de l’escenificació inscrita en el text, de les diferents posades en escena, de les adaptacions que ha tingut, etc.).
Només podran optar a la recuperació de l’assignatura d'aquells exàmens que s'hagin avaluat prèviament, sempre que s'hagi obtingut una nota mínima d'1,5 punts en cada exercici. No presentat serà la persona que no s’hagi presentat a cap dels dos exàmens finals. Serà considerat no avaluable l'estudiant que no s'hagi presentat a cap dels exàmens finals. La revisió dels exercicis tindrà lloc al despatx del professor, previ anunci del dia i l’hora.
Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquestaassignatura serà 0.
Si les proves no es poden fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text a l'aula | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Examen teòric a l'aula | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 13 |
Treball monogràfic, ressenya o exercici | 10% | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
AA. DD. [2005], Études théâtrales, Paris, PUF.
J. L. García Barrientos [2001], Cómo se comenta una obra de teatro. Ensayo de método, Madrid, Síntesis.
M. C. Bobes Naves [1987/1997], Semiología de la obra dramática, Madrid, Arco Libros, 1997.
——— (ed.) [1997], Teoría del teatro, Madrid, Arco Libros.
——— [2001], Semiótica de la escena, Madrid, Arco Libros.
M. Carlson [1984/1993], Theories of the Theatre, Ithaca, Cornell University Press, 1996.
M. Corvin [1995], Dictionaire encyclopédique du Théâtre, París, Larousse, 1998.
M. De Marinis [1988], Entendre el teatre. Perfils d’una nova teatrologia. Barcelona, Institut del Teatre, 1998.
X. Fàbregas [1973], Introducció al llenguatge teatral, Barcelona, Edicions 62.
E. Fischer-Lichte [1993], Semiótica del teatro, Madrid, Arco Libros, 1999.
M. P. Grillo Torres [2004], Compendio de teoría teatral, Madrid, Biblioteca Nueva.
J. Guerrero Zamora [1961-1967], Historia del teatro contemporáneo, I-IV, Barcelona, Juan Flors Editor.
C. Oliva & F. Torres Monreal [1994], Historia básica del arte escénico, Madrid, Cátedra, 1994.
V. Pandolfi [1964-1969], Història del teatre, vols. I-III, Barcelona, Institut del Teatre, 1989-1993.
P. Pavis [1980/1998], Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós, 1986.
——— [1996], El anàlisis de los espectáculos, Barcelona, Paidós, 2000.
R. X. Rosselló [1999], Anàlisi de l’obra teatral (Teoria i pràctica), València/Barcelona, IIFV/PAM, 1999.
R. Salvat [1966], El teatre contemporani, I-II, Barcelona, Edicions 62.
A. Sánchez Trigueros & M. Á. Grande Rosales [1996], Teatro, drama, espectáculo, Sevilla, Algaida, 1996.
J.-P. Sarrazac (ed.) [2005], Lèxic del drama modern i contemporani, Barcelona, Institut del Teatre, 2009.
P. Szondi [1978], Teoría del drama moderno (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico, Barcelona, Destino, 1994.
A. Ubersfeld [1978], Semiótica teatral, Madrid, Cátedra, 1993.
J. Urrutia [2007], El teatro como sistema, Madrid, Biblioteca Nueva.