2020/2021
Idioma modern II (gallec)
Codi: 100050
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500239 Història de l'Art |
OT |
3 |
0 |
2500239 Història de l'Art |
OT |
4 |
0 |
2500240 Musicologia |
OT |
3 |
0 |
2500240 Musicologia |
OT |
4 |
0 |
2500241 Arqueologia |
OT |
3 |
0 |
2500241 Arqueologia |
OT |
4 |
0 |
2500243 Estudis Clàssics |
OT |
3 |
0 |
2500243 Estudis Clàssics |
OT |
4 |
0 |
2500245 Estudis Anglesos |
OT |
3 |
0 |
2500245 Estudis Anglesos |
OT |
4 |
0 |
2500246 Filosofia |
OT |
3 |
0 |
2500246 Filosofia |
OT |
4 |
0 |
2500247 Llengua i literatura catalanes |
OT |
4 |
0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles |
OT |
3 |
0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles |
OT |
4 |
0 |
2500256 Antropologia Social i Cultural |
OT |
3 |
0 |
2500256 Antropologia Social i Cultural |
OT |
4 |
0 |
2500501 Història |
OT |
4 |
0 |
2501002 Geografia i Ordenació del Territori |
OT |
3 |
0 |
2501002 Geografia i Ordenació del Territori |
OT |
4 |
0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol |
OT |
3 |
0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol |
OT |
4 |
0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català |
OT |
3 |
0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català |
OT |
4 |
0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OT |
3 |
0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OT |
4 |
0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol |
OT |
3 |
0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol |
OT |
4 |
0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
3 |
0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès |
OT |
4 |
0 |
2502533 Estudis Francesos |
OT |
3 |
0 |
2502533 Estudis Francesos |
OT |
4 |
0 |
2502758 Humanitats |
OT |
3 |
0 |
2502758 Humanitats |
OT |
4 |
0 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat |
OT |
4 |
0 |
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial |
OT |
4 |
0 |
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística |
OT |
4 |
0 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- gallec (glg)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Alba Losada Cuquejo
Objectius
Idioma modern II és una assignatura que s’insereix dintre de la matèria “Llengua moderna” juntament amb Idioma modern I. Forma part dels 60 crèdits optatius programats pel tercer curs.
Serà la continuació de l'assignatura d'iniciació a la llengua gallega, Idioma Modern I. L'alumnat disposarà d'un domini de la llengua que li permeti participar amb relativa seguretat i eficàcia en diferents situacions de comunicació quotidiana, del treball i de l'estudi, que requereixin un ús de la llengua previsible.
Competències
Història de l'Art
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Musicologia
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis Clàssics
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis Anglesos
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Filosofia
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Llengua i literatura catalanes
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Llengua i Literatura Espanyoles
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Antropologia Social i Cultural
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Història
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Geografia i Ordenació del Territori
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis de Català i Espanyol
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis d'Anglès i Català
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis d'Anglès i de Clàssiques
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis d'Anglès i Espanyol
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis d'Anglès i Francès
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Estudis Francesos
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Humanitats
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge
- Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent
- Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
- Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
- Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
- Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
- Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
- Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions dels altres participants.
- Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina
- Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina.
- Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
- Realitzar presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmic adequat
Continguts
Continguts gramaticals:
- Posició i gradació de l'adjectiu, la comparació.
- Usos i valors d'altres determinants: demostratius, possessius, indefinits, interrogatius.
- Pronoms personals àtons: posició; concurrència de diverses formes; distribució de acusatiu i datiu.
- Ús dels pronomes relatius.
- Formació, usos i valors dels temps d'indicatiu (pospretérito, antepretérito) i de present de subjuntiu dels verbs regulars i irregulars més freqüents.
- Ús de l'imperatiu afirmatiu i negatiu.
- Perífrasis verbals més freqüents.
- Conjuncions coordinants i subordinants més usuals.
- Connectors apropiats per a l'expressió de les Funcions comunicatives d'aquest nivell.
- Construcció de l'estil indirecte.
Fonètica i ortografia:
- Reconeixement i pronunciació del sistema fonològic complet.
- Regles d'accentuació (accent d'intensitat i accent diacrític).
- Entonació en els diàlegs.
- Ús dels signes de puntuació.
Lèxic:
- Vocabulari relacionat amb una sèrie d'àrees temàtiques: Lèxic de sentiments i estats d'ànim. Lèxic sobre sobre llocs i activitats d'oci. Lèxic sobre estats de salut, malalties i accidents. Lèxic sobre tecnologia i medi natural, economia, societat, geografia. Expressions per disculpar-se, aconsellar,expressar temps, etc.
Metodologia
L’assignatura d'Idioma modern II és de caire instrumental i essencialment pràctic. L’èmfasi en les activitats formatives es posarà en la participació activa de l’alumnat per poder assolir les competències previstes en aquesta guia docent.
En termes generals, es dirigirà l’aprenentatge mitjançant el següent conjunt de tècniques i accions:
1) Aprenentatge basat en problemes (ABP) i tasques de caràcter comunicatiu.
2) Situacions simulades i resolució de casos. Exercicis personals.
3) Classe magistral.
4) Realització de treballs tutoritzats (assaigs, comprensió / producció oral / escrita, presentacions, comentaris crítics de text, cerca d'informació).
Avaluació
En la correcció de les activitats i proves d’avaluació es tindrà en compte que s’hagi obtingut un grau d’assoliment suficient de les competències segons els resultats d’aprenentatge esperats, que s’estableixen en aquesta Guia docent.
El sistema d'avaluació s'organitzarà en tres mòduls:
1) Proves de comprensió escrita i oral i d'ús de la gramàtica i del vocabulari.
2) Presentació d'una exposició oral.
3) Treball escrit.
L’avaluació del curs serà contínua, i inclourà la feina feta al llarg del curs, tant les diverses proves com els treballs lliurats durant tot el semestre.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Es considerarà com a ‘no avaluable’ si l’alumne hagi realitzat menys de 2/3 parts de les activitats d'avaluació.
Per participar a la recuperació, l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes dels quals equivalgui a un mínim de les 2/3 parts de la qualificació total. Tindran dret a recuperació els estudiants que tinguin una nota mitjana igual o superior a 3'5. Algunes tasques no es poden repetir (participació a classe, presentacions orals, exercicis fets a classe).
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s'informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
EL PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
CASOS PARTICULARS: L'alumnat gallegòfon haurà de complir les mateixes condicions d’avaluació que la resta d’estudiants, fins i tot si la professora el dispensa d’assistir a classe. La responsabilitat del seguiment de les activitats formatives i d’avaluació recau exclusivament en l’estudiant.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Presentació d'una exposició oral |
25% |
1
|
0,04 |
2, 4, 5, 7, 8, 13
|
Proves de comprensió escrita i oral i d'ús de la gramàtica i del vocabulari |
50% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13
|
Treball escrit |
25% |
10
|
0,4 |
1, 2, 7, 12
|
Bibliografia
Obres de consulta
- ÁLVAREZ, Rosario / X. XOVE (2002): Gramática da lingua galega. Vigo: Galaxia.
- CARBALLEIRA ANLLO, X. Mª. (coord.) (2010): Gran dicionario Xerais da lingua. Vigo: Xerais.
- CHAMORRO, Margarita; Ivonete da SILVA e Xaquín NUÑEZ (2009): Aula de Galego 2, Santiago de Compostela: Secretaría Xeral de Política Lingüística- Xunta de Galicia.
- FEIXÓ CID, X. (2004): Gramática da lingua galega. Síntese práctica. Vigo: Xerais.
- FREIXEIRO MATO, X. Ramón (2006): Manual de gramática galega. Vigo: A Nosa Terra.
- GONZÁLEZ REI, Begoña (2004): Ortografía da lingua galega. A Coruña: Galinova Editorial.
- ILG / RAG (2004): Normas ortográficas e morfolóxicas do idioma galego. A Coruña: ILG/ RAG.
- LABRAÑA BARRERO, Sabela (dir.) (2007): Vencello. Lingua e cultura galegas para estudantes de fóra de Galicia: Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
- LAMELA, Carme (2008): Materiais de clase_Celga 2. Santiago de Compostela: Secretaría Xeral de Política Lingüística- Xunta de Galicia.
- LÓPEZ TABOADA, Carme; SOTO ARIAS, Mª Rosario (2008): Dicionario de fraseoloxía galega. Vigo: Xerais.
- NAVAZA BLANCO, Gonzalo (coord.) (2007): Dicionario Xerais Castelán - Galego de usos, frases e sinónimos. Vigo: Xerais.
- PENA, X. Antonio (dir) (2005): Gran dicionario Século 21 da lingua galega, Vigo: Editorial Galaxia / Edicións do Cumio.
Recursos a la xarxa:
http://www.xunta.es/linguagalega/celga
www.portaldaspalabras.gal
www.realacademia.gal
http://www.estraviz.org/
http://blogs.uab.cat/estudisgallecs/
https://academia.gal/Volga/
https://digalego.xunta.gal/digalego/Html/index.php