Logo UAB
2020/2021

Pràctiques de Recerca

Codi: 44422 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4312326 Investigació Clínica Aplicada en Ciències de la Salut OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Bonfill Cosp
Correu electrònic:
Xavier.Bonfill@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Guadalupe Esteve Pardo
Maria Montserrat Martín Baranera
Maria Teresa Puig Reixach
Rosa María Antonijoan Arbós
Francesc Xavier Castells Oliveres
María Montserrat Ferrer Fores
Antonio Pascual Lopez
Joaquin Lopez Contreras Gonzalez
Ignasi Bolibar Ribas
Gerard Urrutia Cuchi
Clara Selva Olid

Prerequisits

Haver superat el mòdul de Metodologia bàsica en recerca clínica i al menys un mòdul optatiu.

Objectius

Vincular-se a un grup de recerca experimentat per aprendre les habilitats investigadores més importants relacionades amb el treball de recerca a desenvolupar.

Competències

  • Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la recerca i de les activitats professionals.
  • Comunicar i aplicar els coneixements al debat públic i cultural.
  • Demostrar que compren la importància i les limitacions de la investigació científica i traslacional en ciències de la salut.
  • Demostrar que compren les metodologies estadístiques bàsiques emprades als estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
  • Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat.
  • Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per a continuar la seva formació a nivell de postgrau.
  • Formular problemes, hipòtesis i objectius d'investigació.
  • Identificar i comprendre els continus avenços i reptes a la recerca
  • Reconèixer i explicar el context ètic, regulatori i financer en que la investigació en biomedicina ha de dur-se a terme.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva.
  • Valorar críticament, identificar i classificar les fonts d'informació científica segons el tipus d'evidència i la rellevància científica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar respectant els aspectes ètics i legals de la recerca i de les activitats professionals.
  2. Comunicar i aplicar els coneixements al debat públic i cultural.
  3. Descriure la importància del grup com a mitjà de recerca i les limitacions metodològiques i pressupostaries de tota recerca.
  4. Descriure les bases ètiques que han de regir a la recerca en ciències de la salut.
  5. Descriure les principals fonts de finançament de la recerca en ciències de la salut.
  6. Descriure l’existència i utilitat dels consentiments informats.
  7. Desenvolupar coneixement científic, pensament crític i creativitat.
  8. Desenvolupar habilitats d'autoaprenentatge i motivació per a continuar la seva formació a nivell de postgrau.
  9. Formular hipòtesis de treball, objectius d’investigació i planificar un projecte d’investigació en ciències de la salut.
  10. Identificar i comprendre els continus avenços i reptes a la recerca
  11. Identificar les necessitats de recerca traslacional a l’àmbit de les ciències de la salut on es desenvolupen les pràctiques d’investigació.
  12. Manegar paquets informàtics: introduir dades a les bases corresponents i analitzar-los mitjançant la metodologia científica/estadística que correspongui.
  13. Recollir la informació científica adequada i classificar-la segons graus d’evidència i rellevància científica.
  14. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre els seus punts de vista i cooperar de manera constructiva.
  15. Utilitzar amb soltesa bases mèdiques d’informació com MEDLINE, PUBMED, o ISI WEB KNOWLEDGE.

Continguts

Aquest mòdul té per finalitat aplicar la metodologia desenvolupada durant el curs a l’àrea temàtica escollida per l’alumne d’acord amb el seu director i avalada pel tutor. Sempre es prioritzarà la investigació aplicada, pràctica i amb possibilitats de generar resultats a curt termini, sempre respectant els estàndards de la millor pràctica metodològica i ètica.

Metodologia

L'alumne haurà de perfilar i consensuar amb el coordinador del Màster una proposta de TFM i pràctiques associades per desenvolupar-lo. Després haurà de desenvolupar un protocol d'estudi que haurà de ser exposat públicament i que servirà de base per dur a terme les pràctiques de recerca i el TFM. La logística i calendari d'aquestes pràctiques les haurà d'acordar cada alumne amb el tutor que prèviament hagi acceptat aquesta responsabilitat. En cas que el tutor pertanyi a un centre extern a la UAB, s'haurà de formalitzar el corresponent conveni.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Aprenentatge en acció: dissenyar I desenvolupar un projecte de recerca en una línia concreta dins d'un departament de la Facultat de Medicina de la UAB i sota la supervisió del director de la línia de recerca escollida. 300 12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 73 2,92 1, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació

El tutor responsable de les pràctiques serà qui qualificarà el rendiment i resultats de cada alumne al final d'aquest període.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació del treball d'aprenentatge per part del tutor/director del treball 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Avaluació del treball escrit (presentació i contingut) per part del tutor/director 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

Bunge M. 2004. La investigación científica. 3ª ed. Siglo XXI editores.

Eyssautier De La Mora M. 2006. Metodología de la investigación: desarrollo de la inteligencia. 5ª ed. Thomson
Editores.

Icart Isern MT, Pulpón Segura AM. 2012. Cómo elaborar y presentar un proyecto de investigación, una tesina
y una tesis. Editorial Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

Medawar PB. 2011. Título: Consejos a un joven científico. Editorial Barcelona: Publicacions i Edicions de la
Universitat de Barcelona.

Münch L, Ángeles E. 2011. Métodos y técnicas de investigación. 4ª ed. Trillas editores.

Namakforoosh MN. 2005. Metodología de la investigación. 2ª ed. Limusa editores.

Tamayo M. 2004. El proceso de la investigación científica: incluye evaluación y administración de proyectos
de investigación. 4ª ed. Limusa editores.

Enllaç a la Normativa del Treball de Recerca
http://icacs.uab.cat/Castellano/index.php#!/Normativa_258_1/