Titulaciķ | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4310486 Formaciķ de Professorat d'Educaciķ Secundāria Obligatōria i Batxillerat, Formaciķ Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 | A |
No es contemplen.
L'objectiu de l'assignatura és completar els coneixements de llengua i literatura dels futurs professors de català o castellà així com apropar-los a les estratègies comunicatives imprescindibles en l'àmbit de la docència. Consta de dos mòduls de contingut:
Complements de formació en Llengua Castellana 5 cr)
Grup A (dividit) Continguts per a titulats en Filologia catalana i en altres especialitats (exclosos els de Filologia hispànica)
Llengua espanyola
Literatura espanyola
Grup B (sencer) Continguts per a tot el grup
Llengua espanyola
Literatura espanyola: des dels orígens a l’actualitat
Complements de formació en català (5 cr.)
1. La noció de competència en comunicació oral i escrita
2. Anàlisi interlingüística català-castellà: Reflexió metalingüística
3. El discurs oral dels docents a l’aula: estratègies explicatives
4. Anàlisi del discurs argumentatiu oral en l’àmbit acadèmic: context, estructura, tipus d’arguments i estratègies de cortesía lingüística
Grup A (dividit) Continguts per a titulats en Filologia hispànica i en altres especialitats (exclosos els de Filologia catalana)
Llengua
Literatura
Grup B (sencer) Continguts per a tot el grup
Llengua
Literatura
Tipus: Presencial i dirigida
Magistral/expositiva. Anàlisi de casos i presentació d'exemples. Comentari de textos. Anàlisi i discussió de propostes didàctiques.
Tipus: Supervisades
Tutories col·lectives i individuals.
Tipus: Autònomes
Estudi personal. Lectures i treball sobre les lectures. Activitats pràctiques i propostes didàctiques (individuals i en grup).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial i dirigida | 62,5 | 2,5 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisades | 50 | 2 | |
Tipus: Autōnomes | |||
Autōnomes | 137,5 | 5,5 |
Consideracions generals
L’assistència a les classes és obligatòria. L’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de les sessions completes de cada un dels professors que intervenen al Mòdul. En cas contrari es considerarà “no presentat”.
Per aprovar el mòdul Llengua i Literatura catalana i espanyola i la sea didàctica cal haver aprovat cada un dels Blocs de continguts i cada una de les temàtiques que els configuren i que es cursaran de forma independent.
En les activitats lliurades per escrit (individuals o en grup) es tindrà en compte la correccció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció i cal mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser no avaluada, retornada o suspesa si el professorat considera que no compleix els requisits esmentats anteriorment.
El detall de l’avaluació de cada temàtica es proporcionarà amb el programa a l’inici de curs.
L’avaluació sumativa de cada una de les temàtiques de cada bloc inclou activitats en grup i activitats individuals. Per poder fer mitjana s’ha de treure com a mínim un 4 de cada una de les activitats previstes per a ser avaluades i que el professorat indicarà prèviament.
Al llarg de la part del mòdul que cada professor/a imparteix, es poden demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori.
El lliurament de treballs es realitzarà prioritàriament per la via del campus virtual. Es podran habilitar altres vies de lliurament, previ acord amb el professorat, informades via presencial a la classe i via campus virtual. No s’acceptaran treballs lliurats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc els treballs amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors i la temàtica a la que fan referència o que s’enviïn fora de termini.
Els treballs i els exàmens es retornaran revisats pel professor/a com a màxim 1 mes després del seu lliurament o realització.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor/a considera que un estudiant està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa per aprovar aquest mòdul. Es valorarà l’escolta activa, el respecte, la participació, la cooperació, i la puntualitat. També es tindrà en compte el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió.
La qualificació final del mòdul Llengua i Literatura catalana i espanyola i la seva didàctica tindrà en compte:
a) Haver aprovat tots els blocs de continguts cursats de forma independent
b) El compliment dels criteris d’assistència
c) El lliurament de les tasques proposades en el termini indicat
d) L’absència de plagi d’acord amb les indicacions esmentades en els punts anteriors
Avaluació de les matèries
I. Innovació docent i recerca educativa (6 cr)
Activitats i dinàmiques d'aula (2cr)
Treball en grup gran: Portafoli en format web de recursos i eines didàctiques útils per a l’ensenyament de llengües. En format web.
Elaborat per tot el grup sencer de forma col·laborativa.
Ha d’incloure recursos didàctics per a l’ensenyament i aprenentatge de llengües.
Els recursos han d’haver estat ben seleccionats i justificats.
Lliurament a l'abril.
Innovació docent i programació escolar (4cr)
Treball d'anàlisi de material docent (Treball en parelles recuperable). Lliurament al gener.
Reflexió individual sobre els fonaments teòrics dela SD dissenyada i implementada en el centre.
Lliurament a l'abril.
II. Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura (9cr)
Ensenyament i aprenentatge de la literatura i la lectura (5cr)
Club de lectura. Lectura de narracions per a adolescents, participació en el fòrum i treball valoratiu (individual). Participació activa al fòrum durant tot el curs i lliurament de la ressenya a l'abril.
Treball escrit de programació de la lectura literària, exercicis i presentacions a classe (Treball en grup recuperable). Lliurament al març.
Ensenyament i aprenentatge de la llengua (4cr)
Portafolis individuals que inclouran activitats individuals i en grup d'anàlisi i reflexió sobre l'ensenyament de la llengua a secundària. Lliurament al gener.
Per a la nota final, es tindran en compte les intervencions al fòrum i les activitats de classe.
III. Complements de formació en castellà (6 cr)
Els CF de Llengua i Literatura espanyola s'avaluen l'últim dia de classe mitjançant un examen amb accés als materials de les assignatures.
IV. Complements de formació en català (6 cr)
Literatura
1. Avaluació del grup A. Exposició oral sobre una lectura.
2. Avaluació del grup B. Exposició oral sobre una lectura.
Llengua
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluaciķ de Complements de formaciķ en catalā | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4 |
Complements de Formaciķ Castellā | 50% | 0 | 0 | 1, 5 |
Bibliografia de Complements de Formació de Llengua Catalana
ARISTÒTIL (1990): Retórica. Madrid: Gredos.
BAJTIN, M.M. (1998): “El problema de los géneros discursivos” A Estética de la creación verbal (Títtulo original: Éstetika slovesvogo tvorchestva, 1979). Madrid: Ediciones Siglo XXI.
CASAS, M.; CASTELLÀ, J.M. ;VILÀ, M.(2020): L'oratòria a l'abast de tothom. Vic: EUMO
CASAS, M.; CASTELLÀ, J.M. ;VILÀ, M.(2016): Els secrets de parlar en públic. Vic: EUMO
CASTELLÀ, J M.; COMELLES, S.; CROS, A.; VILÀ, M. (2006): "«Yo te respeto, tú me respetas». Estrategias discursivas e imagen social en la relación comunicativa en el aula". Infancia y Aprendizaje, 29.
CASTELLÀ, J M.; COMELLES, S.; CROS,A.; VILÀ, M. (2007): Entendre('s) a clase. Estratègies comunicatives dels docents ben valorats. Barcelona: Graó. Premi Enciclopèdia Catalana.
ESTEVE,O.; VILÀ, M. (2018): “L’enfocament competencial de llengües a través de microseqüències didàctiques”. Articles de didàctica de la llenguai de la literatura, núm. 078
RODRIGUEZ, C; VILÀ, M. (2020): Rubriques i avaluació de gèneres discursius. Monogràfic “Valorar i avaluar” Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 85
RODRIGUEZ, C; VILÀ, M. (coord.)(2019): “La reflexió interlingüística” Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 8
VILÀ, M. (2009): 6 Criterios para enseñar lengua oral en la Educación Obligatoria. MEC. Portal Digital: www.Leer.es
VILÀ, M.(Coord.)( 2005): El discurso oral formal. Contenidos de aprendizaje y secuencias didácticas.Barcelona: Graó.
VILÀ, M.; CASTELLÀ, J. M. (2014): 10 idees clau. Ensenyar la competència oral a classe. Aprendre a parlar en públic. Barcelona: Graó.
VILÀ, M. CASTELLÀ, J. M. (2016) (coord): “L’avaluació de la llengua oral. Reptes i alternatives”. Monogràfic “Pensar abans de parlar: la oralitat reflexiva” Articles de Didàcticade la Llengua i la Literatura, 70
Bibliografia de Complements de Formació de Literatura Catalana
Riquer, Martí; Comas, Antoni; Molas, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana, 11 vol., Barcelona, Ariel, 1984-1988, 4a ed.
Broch, Àlex (dir.), Història de la literatura catalana, 8 vol., Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2016-en curs.
Panorama crític de la literatura catalana. Barcelona: Vicens Vives, 2008-10
Broch, Àlex; Cornudella, Joan (cur.), Poesia catalana avui. 2000-2015, Juneda, Fonoll, 2016.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan (cur.), Novel·la catalana avui. 2000-2016, Juneda, Fonoll, 2017.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan; Foguet, Francesc (cur.), Teatre català avui. 2000-2017, Juneda, Fonoll, 2018.
- Durant el curs es donarà bibliografia específica.
Bibliografia de Complements de Formació en llengua espanyola
Ávila, Raúl (2003). La pronunciación del español: medios de difusión masiva y norma culta. Nueva Revista de Filología Hispánica, 57-79.
Bosque, Ignacio (2018). Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática. ReGroc. Revista de Gramática Orientada a las Competencias, 1(1), 11-36.
Bosque, Ignacio (dir.): Redes. Diccionario combinatorio del español contemporáneo, SM, 2004.
Bosque, Ignacio y Violeta Demonte (dir) (2000): Gramática descriptiva de la lengua española.
Brown, G. & Yule, G. (1983). Análisis del Discurso, Madrid: Visor.
Casalmiglia, Helena & Tusón, Amparo (1999). Las cosas del decir. Barcelona, España: Editorial Ariel
Cassany, Daniel (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Anagrama
Domínguez Vazquez, María José; Sanmarco Bande, María Teresa, eds. 2017. Lexicografía y didáctica. Diccionarios y otros recursos lexicográficos en el aula. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Escandell Vidal, M.ª Victoria (1993). Introducción a la pragmática. Barcelona: Anthropos.
Moreno Fernández, Francisco (2010) Las variedades de la lengua española y su enseñanza (Manuales de formación de profesores de español 2/L), Arco Libros, Madrid.
Penas Ibáñez, M.ª Azucena. 2018. El cibertexto y el ciberlenguaje. Madrid: Editorial Síntesis
Portolés, J. (2004): Pragmática para hispanistas. Madrid: Síntesis.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2009) Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis. Madrid: Espasa.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2011) Nueva gramática de la lengua española. Fonética y fonología. Madrid: Espasa.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2013): El buen uso del español, Madrid, Espasa.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2018) Libro de estilo de la lengua española según la norma panhispánica. Madrid: Espasa.
Renzo Miotti (2018). Variedad de modelos ortológicos en los manuales europeos y americanos para la enseñanza o el (auto)aprendizaje de la pronunciación española. Loquens, 5(1)
Tusón, Amparo (1997). Análisis de la conversación. Editorial Ariel.
Bibliografia de Complements de Formació en Literatura espanyola
a) Teoria literària
Alonso de Santos, José Luis, La escritura dramática, Castalia, Madrid, 1998.
Anderson Imbert, Enrique, Teoría y técnica del cuento, Barcelona, Ariel, 2007.
Lodge, David, El arte de la ficción, con ejemplos de textos clásicos y modernos, Península, Barcelona, 2002.
Navarro Durán, Rosa, Cómo leer un poema, Ariel, Barcelona, 2004.
Prado, Javier del, Análisis e interpretación de la novela: cinco modos de leer un texto narrativo, Madrid, Síntesis, 1999.
Wood, James, Los mecanismos de la ficción: cómo se construye una novela, Gredos, Madrid, 2009.
b) Comentari de text
Lázaro Carreter, Fernando, Cómo se comenta un texto literario, Cátedra, Madrid, 2017.
Rey Méndez, Sonia, El comentario de textos literarios: teoría y práctica, Axac, Lugo, 2015.
c) Història de la literatura
Alborg, Juan Luis, Historia de la literatura española, 5 tomos, Gredos, Madrid, 1975.
Alvar, Carlos, José-Carlos Mainer y Rosa Navarro, Breve historia de la literatura española, Alianza, Madrid, 1997.
Franco, Jean, Historia de la literatura hispanoamericana a partir de la independencia, Ariel, Barcelona, 2002.
Mainer, José-Carlos, Historia de la literatura española, 9 volúmenes, Crítica, Barcelona, 2010-2015.
Oviedo, José Miguel, Historia de la literatura hispanoamericana, Alianza, Madrid, 2012.
Rico, Francisco, Historia y crítica de la literatura española, 9 volúmenes más suplementos, Crítica, Barcelona, 1979-2000.