Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 | A |
No es contemplen
L'objectiu de l'assignatura és apropar als futurs professors de ciències al coneixement de la didàctica de les ciències, i a les didàctiques específiques de cada disciplina. Per tal que puguin ensenyar els continguts de les àrees de coneixement de la biologia i la geologia, integrant els coneixements disciplinaris i els de la didàctica de les ciències tot tenint en compte els coneixements d’altres àrees com són l’epistemologia, el llenguatge i la comunicació, la psicologia i la pedagogia.
El Mòdul “Didàctica de la Biologia i de la Geologia” s’estructura en 2 parts: “Aprenentatge i ensenyament de la Biologia i la Geologia” (9cr) i “Innovació docent i iniciació a la recerca en didàctica de Biologia i la Geologia” (6cr).
Aprenentatge i ensenyament de la Biologia i la Geologia (9cr)
Introducció a la Didàctica de les Ciències (3cr)
- Ensenyar ciències en el segle XXI. Evolució de la Didàctica de les Ciències
- Quina ciència ensenyar?. Finalitats de l'ensenyament de les Ciències a l'ESO. Selecció de continguts i contextos. L'ensenyament de les ciències com a desenvolupament de la competència científica.
- Què és la ciència? Reflexions sobre l'epistemologia de les ciències
- Com ensenyar ciències? Organització i seqüenciació de les activitats. L’aprenentatge de les ciències com un procés de modelització
- Models didàctics i idees prèvies
- L’avaluació i la regulació dels aprenentatges
Didàctica de la Biologia (3cr)
- Finalitats de l’aprenentatge de la Biologia. La Biologia en el món contemporani
- Els models (ésser viu, cèl·lula, ecosistema, genètica i evolució i conceptes claus en la biologia escolar. Què i per què
- Selecció i seqüenciació dels continguts a ensenyar.
- Escenaris d'aprenentatge i recursos
- Les idees prèvies i dificultats d'aprenentatge relacionades amb les grans idees i propostes per superar-les.
- Modelització, indagació i argumentació
- Biologia en context
Didàctica de la Geologia (3cr)
- Finalitats de l’aprenentatge de la Geologia. La Geologia en el món contemporani
- Els models i conceptes clau en la geologia escolar. Què i per què.
- Selecció i seqüenciació dels continguts a ensenyar.
- Escenaris d'aprenentatge i recursos.
- Les idees prèvies i dificultats d'aprenentatge relacionades amb les grans idees i propostes per superar-les.
- Modelització, indagació i argumentació en Ciències de la Terra.
- Els treballs pràctics en Ciències de la Terra.
- Relació de les Ciències de la Terra amb les altres Ciències Experimentals
Innovació docent i iniciació a la recerca en didàctica de la Biologia i la Geologia (6cr)
Innovació docent
- El currículum. Objectius d'aprenentatge, programació i avaluació.
- Diversitat de tipologies d'unitats didàctiques competencials segons l'enfocament: progressions, projectes, indagació, ABP, modelitzadores, etc.
- Contextos i transferència de coneixement.
- El desenvolupament de competències transversals: pensament crític, cognitivo-lingüístiques, digital, auto-regulació, etc.
Iniciació a la recerca en didàctica de la Biologia i la Geologia
- La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa
- L’observació a l’aula: objectius, models d’observació i instruments
- Bases metodològiques per a la innovació i la recerca educativa
- Tendències actuals de la recerca en la didàctica de les ciències
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Les hores que s’indiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o de les necessitats docents.
En les activitats d’aula es proposarà treball en petit grup per tal de promoure el màxim la participació de tots els alumnes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i participació a les classes magistrals, pràctiques de laboratori, sortides, etc, i la realització i avalaució d'activitats relacionades | 97,5 | 3,9 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió, realització i avaluació de treballs (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp, ...) | 75 | 3 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisis de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisis i resolució de casos | 202,5 | 8,1 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
Criteris d'avaluació
L’assistència a les classes és obligatòria. L’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de les sessions completes del mòdul. En cas contrari es considerarà “no presentat”.
Per aprovar el mòdul de Didàctica de la Biologia i Geologia cal haver aprovat cada una de les parts i cada una de les temàtiques que el configuren i que es cursaran de forma independent
L’avaluació sumativa de cada una de les temàtiques de cada bloc inclou activitats en grup i activitats individuals. Per poder fer mitjana s’ha de treure com a mínim un 4 de cada una de les activitats previstes per a ser avaluades i que el professorat indicarà prèviament.
Al llarg de la part del mòdul que cada professor/a imparteix, es poden demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori.
El lliurament de treballs es realitzarà prioritàriament per la via del campus virtual. Es podran habilitar altres vies de lliurament, previ acord amb el professorat, informades via presencial a la classe i via campus virtual o moodle. No s’acceptaran treballs lliurats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc els treballs amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors i la temàtica a la que fan referència o que s’enviïn fora de termini.
Donat que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua.
Els treballs i els exàmens s’avaluaran com a màxim 1 mes després del seu lliurament o realització.
D’acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Introducció a la Didàctica de les Ciències
- Reflexió personal en relació a la classe de ciències ideal (individual). 50%. Data lliurament 29/10/2020
- Proposta d’una pregunta d’avaluació competencial (grup). 50% Data lliurament 29/10/2020
Didàctica de la Biologia
- Tasca individual: Al llarg del curs tots els estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. Un cop realitzat el microteaching, cada estudiant haurà d'elaborar un text escrit que inclogui suficents evidències de l'aprenentatge durant el procés de preparació (pre), implementació i reflexió (post) del microteaching: identificant errors propis, proposant millores, aplicant-ho a nous contextos, relacionant-ho amb conceptes didàctics apresos durant el curs, etc. Per tant, la qualitat de la implementació del microteaching en sí mateix no serà qualificable, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior per a la qualificació individual final. Lliurament: 29/03/2021. Tasca recuperable.
Didàctica de la Geologia
- Tasca individual: Al llarg del curs tots els estudiants realitzaran un microteaching, és a dir, una petita intervenció d'aula on hauran de fer de professors a la resta del grup i implementar una activitat didàctica dissenyada per a l'ocasió. Un cop realitzat el microteaching, cada estudiant haurà d'elaborar un text escrit que inclogui suficents evidències de l'aprenentatge durant el procés de preparació (pre), implementació i reflexió (post) del microteaching: identificant errors propis, proposant millores, aplicant-ho a nous contextos, relacionant-ho amb conceptes didàctics apresos durant el curs, etc. Per tant, la qualitat de la implementació del microteaching en sí mateix no serà qualificable, però fer-lo és requisit imprescindible per elaborar el document de reflexió posterior per a la qualificació individual final. Lliurament: 29/03/2021. Tasca recuperable.
Innovació docent i iniciació a la investigació en didàctica de la Biologia i la Geologia
- Portfolio personal 70%. (dues entrades en tot el curs, via digital en un fòrum del moodle, on discuteixin l'aspecte del curs que més els interessi en relació a la preparació de la seva UD). Primera entrada 31/01/2021. Segona entrada 15/04/2021
- Disseny d'una proposta ABP. 30%. Data lliurament: 28/04/2021
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació d'innovació educativa i iniciació a la recerca | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Avaluació d'introducció a la didàctica de les ciències | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 7, 8, 9, 11, 13 |
Avaluació de Didàctica de la Biologia | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
Avaluació de didàctica de la Geologia | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
BIBLIOGRAFIA Didàctica de les Ciències
DOMÈNECH, J. (2019). Aprenentatge basat en projectes, treballs pràctics i controvèrsies. 20 propostes i reflexions per ensenyar Ciències. Premi Marta Mata de Pedagogia 2018. Rosa Sensat.
DRIVER, Rosalin et al. (1991). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Madrid: Ed. Morata/MEC.
HARLEN, W. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en ciencias. Ed. Rosa Devés (www.innovec.org.mx)
IZQUIERDO, Mercè., ALIBERAS, Joan., (2004). Pensar, actuar i escriure a la classe de ciències. Per un ensenyament de les ciències racional i raonable. Cerdanyola. Publicacions de la UAB.
JIMENEZ- ALEIXANDRE,Maria Pilar (coord). (2003) Enseñar ciencias. Graó.
SANMARTÍ, Neus. (2002) Didàctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Sintesis Educacion.
GRAU, Ramon. (2010.) Altres formes de fer ciència. Alternatives a l’aula de secundària. Associació de Mestres Rosa Sensat.
CAÑAL, Pedro (coord.). (2011). Biología y Geología. Complementos de formación disciplinar. Vol 1. Ed. Graó
CAÑAL Pedro (coord.). (2011). Didáctica de la Biología y la Geología. Vol 2. Ed. Graó
CAÑAL Pedro (coord.). (2011). Biología y Geología. Investigación, Innovación y Buenas Prácticas. Vol 3. Ed. Graó
CAAMAÑO, Aureli. (coord.) (2011). Física y Química. Complementos de formación disciplinar. Vol 1. Ed. Graó
CAAMAÑO, Aureli. (coord.) (2011). Didáctica de la Física y Química. Vol 2. Ed. Graó
CAAMAÑO, A. (coord.) (2011). Física y Química. Investigación, Innovación y Buenas Prácticas Vol 3. Ed. Graó
Didàctica de la Geologia
BLANCO- ANAYA, Paloma.; JUSTI, Rosaria. & DÍAZ BUSTAMANTE, Joaquin. (2017): Challenges and opportunities in analysing students modelling, International Journal of Science Education, 39:3, 377-402.
BOND, C.E.; PHILO, C. & SHIPTON, Z.K. (2011): When There isn't a Right Answer: Interpretation and reasoning, key skills for twenty‐first century geoscience, International Journal of Science Education, 33:5, 629-652.
CORBI, Hugo. & MARTÍNEZ-MARTÍNEZ, Javier. (2015): Interpretando ambientes sedimentarios: taller de sedimentología con arenas como actividad didáctica de Ciencias de la Tierra. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 2015 (23.2), 242-252.
FRANCEK, M. (2013): A Compilation and Review of over 500 Geoscience Misconceptions, International Journal of Science Education, 35:1, 31-64.
FROYLAND, M.; REMMEN, K.B.; SORVIK, G.O. (2016): Name-Dropping or Understanding?: Teaching to Observe Geologically. Science Education, Vol. 100, No. 5, pp. 923–951.
JEE, B. D., UTTAL, D. H., GENTNER, D., MANDUCA, C., SHIPLEY, T., SAGEMAN B., ORMAND, C. J.,TIKOFF, B. (2010). Analogical thinking in geoscience education. Journal of Geoscience Education, 58 (1), 2-13.
MEDINA, J.; REBELO, D.; MORGADO, M.; MONTEIRO G.; BONITO, J.; MARTINS L. ; MARQUES, L. (2013): Una contribución parala educación de la ciudadanía: el tiempo geológico. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, (21.1), 38-47.
PEDRONACI, Emilio. (2016):Qué debe saber todo ciudadano acerca del planeta en que habita. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, núm. 83, 7-12.
REBELO, D.; MARQUES, L., COSTA, N. (2011): Actividades en ambientes exteriores al aula en la Educación en Ciencias: Contribuciones para su operatividad. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, (19.1), 15-25.
Didàcticade la Biologia
ARCA, Maria (1990). Enseñar ciencia : cómo empezar : reflexiones para una educación científica de base.Barcelona. Paidós : Rosa Sensat, 1990.
ARCA, Maria (1987). Guardare per sistemi, guardare per variabili : un approcio alla fisica e alla biologia per la scuola dell obbligo. Torino : Emme Edizioni,
ARCA, Maria (2005). Organismi viventi : forme, transformazioni e sviluppo : itinerari di lavoro per la classe prima, seconda e terza elementare. Torino : Emme Edizione.
ARCA, Maria (2005). Il Corpo umano. Roma : Carocci Faber
CAÑAL, PEDRO (coord.). (2011).Biología y geología : complementos de formación disciplinar. Barcelona : Graó
GIORDAN, Andrée (2001). El Meu cos, la primera meravella del món. Barcelona : La Campana, 2001.
GIORDAN, Andrée (1988). Conceptos de biologia. Barcelona : Labor; Madrid : M.E.C., 1988.
GIORDAN, Andrée; DE VECCHI, Gerard (1988). Los Orígenes del saber: de las concepciones personales a los conceptos científicos Sevilla : Diada Editoras, 1988.
Webgrafia
Aplicació de recursos al currículum
Web del departament d’Ensenyament on trobar activitats, indexades per tema i curs
http://apliense.xtec.cat/arc/
Webs d’en Jordi Domènech
Webs amb molts recursos per treballar a l’aula
https://jordidomenechportfolio.wordpress.com/
https://sites.google.com/a/xtec.cat/c3/ciencia-llengua-i-comunicacio
CESIRE
Web del Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa. Hi trobareu recursos, informacions, cursos de formació, material en préstec, etc.
http://www.xtec.cat/web/innovacio/cesire
Nuffield foundation
La Nuffield Foundation és una fundació inglesa fundada el 1943 pelfundador de la Morris Motors amb l’objectiu de millorar el benestar social. Financien recerca i innovació en educació i polítiques socials. Hi trobareu molt recursos d’activitats i projectes.
http://www.nuffieldfoundation.org/science-education#1
Science web Australia
Web amb activitats diverses.
http://scienceweb.asta.edu.au/
http://www.arkive.org/education/