Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313137 Prehistòria, Antiguitat i Edat Mitjana | OT | 0 | 2 |
Els establerts per la normativa general del màster
L'objectiu d'aquest mòdul és tractar els plantejaments, els conceptes i els procediments duts a terme en les recerques sobre els processos de conquesta i de colonizació entre els segles XII i XVI. Tot i que es farà referència al context general, europeu, d'aquestes conquestes, els casos estudiats tindran a veure amb l'expansió de les societats ibèriques a la península, a les illes mediterrànies i atlàntiques, i a Amèrica, des d'una perspectiva comparativa. S'estudiaran els processos de conquesta, d'ocupació i de colonització: substitució de poblacions; organització de repartiments entre els conquistadors; processos de migració i assentament de colons; creació de noves formes d'assentament i d'espais agraris; impacte sobre les societats indígenes.
-Tipus de documents. Estructura formal i criteris d'edició
-La historiografia de les conquestes i les colonitzacions
-Anàlisi de repartiments, cartes de població, capbreus, protocols notarials, etc.
-Instruments per a l’estudi de les conquestes i de les colonitzacions
-Instruments per a l’estudi de les societats conquerides
El contingut del mòdul serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
-Teoria: presentacions generals i debats a partir de lectures
-Exercicis pràctics sobre casos; comentaris de textos.
-Treball autònom dels estudiants: assistència a les classes; lectures; cerca i anàlisis d'informació; lliurament de treballs. S'han de tenir en compte les notícies i informacions publicades al Campus Virtual/Moodle. Totes les activitats tindran una data fixada que s'haurà de respectar de manera estricta.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37,5 | 1,5 | 7, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 37,5 | 1,5 | 3, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació; lectura de textos; redacció de treballs; estudi | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
1. ASSISTÈNCIA I PARTICIPACIÓ. L’assistència a classe és OBLIGATÒRIA. Les absències hauran de justificar-se degudament: 20 % de la nota final
2. TREBALL ESCRIT (50% de la nota final). Presentació d'un exercici escrit.
3. PRESENTACIÓ ORAL (30% de la nota final). Es fixarà una data per a l’exposició oral de treball. L’estudiant disposarà de 15 minuts per defensar del treball davant un tribunal constituït per dos professors del mòdul, entre els quals, el tutor.
El tutor emetrà la NOTA FINAL a partir de la valoració dels factors i barems indicats que intervenen en l’avaluació.
Per a qualificar com a "No avaluable" caldrà que la nota mínima del conjunt de l'avaluació sigui igual o inferior a 3,5.
Recuperació: Només es pot recuperar el treball escrit. La recuperació consistirà en la presentació d'un nou treball. La nota màxima de la recuperació serà un 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 20 per cent | 0 | 0 | 3, 5, 6, 7 |
Presentació oral | 30 per cent | 0 | 0 | 1, 4, 5, 7, 9 |
Treball escrits | 50 per cent | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Bartlett, Robert: La formación de Europa. Conquista, colonización y cambio cultural, 950-1350. PUV: Universitat de València – Universidad de Granada, 2003.
Bolòs, Jordi. “Els pobles de Catalunya a l’edat mitjana. Aportació a l’estudi de la morfogènesi dels llocs de poblament”. Bolòs, J. – Busqueta, J. J. (eds.): Territori i societat a l’Edat Mitjana. Història, Arqueologia, Documentació. Vol. II, Universitat de Lleida, 1998, ps. 69-138.
Bresslau, Manuale di diplomatica per la Germania e l'Italia, Ministero Beni Att. Culturali, 1998.
Catalunya Romànica. 27 volums. Barcelona. Fundació Gran Enciclopèdia Catalana.
Eiroa, Jorge A. (ed.): La conquista de al-Andalus en el siglo XIII. Murcia: Universidad de Murcia, 2012.
Font Rius, José M.: Cartas de población y franquicias de Cataluña. Vol. I (dos toms), CSIC: Madrid – Barcelona, 1969; vol. II, CSIC: Barcelona, 1983.
Guinot, E. – Torró, J. (eds.): Repartiments a la Corona d’Aragó (segles XII-XIII). PUV, València, 2007.
Horden, P. & N. Purcell, N. (2000): The Corrupting Sea. A Study of Mediterranean History, Blackwell, 2000, Part Three: “Revolution and Catastrophe”, Chap. VI-VII, p. 173-297. (Biblioteca d’Humanitats, 1a planta. 940(262)Hor)
Kirchner, Helena (ed.): Por una arqueologia agrària. Perspectivas de investigación sobre espacios de cultivo en sociedades medievales hispánicas. Oxford: BAR International Series 2062, 2010.
López, E. & F. Retamero, 2017, Segregated Fields. Castilian and Morisco Peasants in Moclón (Málaga, Spain, Sixteenth Century), International Journal of Historical Archaeology, 21-3, 623-640.
Virgili, Antoni. “Ad detrimentum Yspanie”. La conquesta de Turtusa i la formació de la societat feudal (1148-1200). PUV - Publicacions de la UAB, 2001.
Wolfe, Patrick, “Settler Colonialism and the Elimination of the Native”, Journal of Genocide Research, 2006, 8 (4): 387-409