Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut | OT | 0 | 1 |
No n'hi ha
L'objectiu general d'aquest mòdul és proporcionar als estudiants un coneixement expert dels models actuals d'investigació en estrès i afrontament que els permeti analitzar i avaluar aplicacions en el camp de la salut, així com dissenyar protocols d'investigació en aquest camp.
Contingut
Models d'estudi de l'estrès (psicològic, psicosocial i transaccional)
Metodologia d'avaluació de l'estrès (objectiu, auto-informe i mesuraments longitudinals ecològics).
L'estrès i el risc de malaltia.
L'estrès i les malalties cròniques.
L'estrès i la discapacitat.
L'estrès i el treball.
L'estrès i el rendiment cognitiu.
Les estratègies de maneig de l'estrès.
L'ensenyament s'impartirà en línia, els estudiants trobaran les lectures i exercicis que es realitzaran cada setmana.
Un treball en grup es realitzarà amb una metodologia col·laborativa que consistirà en desenvolupar un projecte de recerca en l'àmbit de l'estrès, el fer front i la salut.
Les sessions en línia síncrona es duen a terme amb tot el grup, o amb subgrups, per fer el seguiment d'activitats.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminari | 37,5 | 1,5 | 1, 2, 4, 5, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Trabajo colaborativo | 7,5 | 0,3 | 1, 3, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lecturas i tasques assignades | 105 | 4,2 | 3, 4, 6 |
La qualificació final consistirà en:
•Ev 1. Portfolio del estudiante. Pes: 40%. Portfolio de l'estudiant que recull les evidències d'aprenentatge autònom, resum de les lectures i sessions del seminari. Presentació escrita online. Setmana 13.
•Ev 2. Treball col·laboratiu. Pes: 40% Treball col·laboratiu: Inclou el procés d'elaboració i els resultats presentats per escrit online. Setmana 16.
•Ev 3. Presentació del treball col·laboratiu. Pes: 20%. Presentació i defensa del treball col·laboratiu junt amb aportacions i critiques als altres. Setmana 17.
Es considera aprovat a partir del la qualificació de 5. Un cop superada l'assignatura (nota ≥ 5), no es poden establir sistemes per millorar la qualificació final.
Qui hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com a avaluable.
Els qui hagin superat un mínim de 2/3 parts de la qualificació total i no hagin superat l'assignatura poden optar a la recuperació, que consistirà en activitats complementàries o en un examen de síntesi que assignarà a cada estudiant el coordinador del mòdul .
La nota màxima que es pot obtenir en la prova de recuperació és un 5.
En qualsevol cas s'aplicaran les Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2019-20: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev 2. Treball col·laboratiu | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Ev 1. Porfolio del estudiante | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 5 |
Ev 3. Presentació del treball col·laboratiu. | 20% | 0 | 0 | 6, 7 |
Llibre principal: Fernández-Castro, J. (2020). Leibérate del Estres. Barcelona: RBA.
Bibliografia
Avia, M.D. i Vázquez, C. (1998). Optimismo inteligente. Madrid: Alianza editorial.
Taylor, S.H. (2007). Psicología de la Salud (7ª Edición). México: McGraw-Hill.
Álava, M. J. (2003). La inutilidad del sufrimiento. Madrid: La esfera de los libros.
Brannon, L. y Feist (2001). Psicología de la Salud. Madrid: Paraninfo.
Fernández-Abascal, E.G. (Ed.) (2009). Emociones Positivas. Madrid: Pirámide.
Fernández-Abascal, E.G. i Palmero, F. (Eds.) (1999). Emociones y Salud. Barcelona: Ariel.
Fernandez-Castro, J., Rovira, T., Doval, E., Edo, S. (2009). Optimism and perceived competence: The same or different constructs? Personality And Individual Differences, 46(7), 735-740.
Gil-Monte, P. y Peiró, J.M. (1997). Desgaste psíquico en el trabajo: El síndrome de quemarse. Madrid: Síntesis.
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. y Deus, J. (2003). Instrumentos de evaluación en Psicología de la Salud. Madrid: Alianza.
Jones, Fiona & Bright, Jim (2001). Stress. Mith, theory and Research. Harlow (UK): Pearson-Prentice Hall.
Kemeny, M.E. (2003). The Psychobiology of Stress. Current directions in psychological science, 12(4), 124-129.
Lazarus, R.S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. New York, US: Springer Publishing Company.
Marks, D.F. (2002). Freedom, Responsibility and Power: Contrasting Approaches to Health Psychology . Journal of Health Psychology, 7(1), 5-19.
Morrison, V. y Bennett (2008). Psicología de la Salud. Madrid: Pearson.
Murray, M. and Campbell C. (2003). Living in a material World: Reflecting on some assumptions of Health. Psychology. Journal of Health Psychology, 8(2), 231-236.
Ogden, J. (2005) Health Psychology. London: McGraw- Hill Education
Robles, H. y Peralta, M.I. (2007). Programa parael control del estrés. Madrid: Pirámide.
Sapolsky, R. M. (2008). ¿Por qué las cebras no tienen úlcera? La guía del estrés. Madrid: Alianza.
Smith, Jonathan (1993). Understandig stress and coping. New York: MacMillan Publising company.
Taylor, S.E. (1991). Health Psychology. New York: McGraw-Hill.
Taylor, S.E. and Stanton, A. (2007). Coping Resources, Coping Processes, and Mental Health. Annu. Rev. Clin. Psychol. 3:377-401
Valdés, M. (2016). El estrés. Desde la biología hasta la clínica. Barcelona: Siglantana.
Vázquez, C., Hervás, G. (2009). La Ciencia del bienestar : fundamentos de una psicología positiva. Madrid: Alianza
WEB:
http://cancer.ucsf.edu/people/folkman_susan.php (Comprehensive cancer
center. university of California)
http://www.star-society.org/index.html (Stress and Anxiety Research Society)
http://www.deakin.edu.au/research/acqol/index.htm (Australian center on quality
of life)