Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4315985 Geoinformació | OB | 0 | 2 |
No és obligatori haver cursat cap mòdul prèviament. En qualsevol cas, per cursar aquest mòdul és necessari:
Mòdul comú a ambdues especialitats que compren dos àmbits metodològics diferents encara que complementaris.
D'una part, proporciona la formació necessària per a l'anàlisi i disseny d'aplicacions informàtiques personalitzades d'usuari final, que inclou les diferents metodologies (Waterfall, Prototyping, Incremental, Agile, Scrum, entre altres) d'anàlisis de necessitats dels usuaris / organitzacions, anàlisis de requeriments funcionals i no funcionals de l'aplicació, desenvolupament de casos d'us, disseny funcional de l'aplicació, disseny d'interfícies d'usuari, avaluació d'alternatives tecnològiques d'implementació, planificació de les fases de desenvolupament i programació de l'aplicació, verificació i depuració, i seguiment al llarg del cicle de vida de l'aplicació.
D'altra banda, forma els alumnes en les metodologies de disseny, gestió i planificació estratègica i executiva de projectes, en les seves diferents vessants de definició (objectius i continguts), estratègies d'implementació, anàlisi de riscos i contingències, desenvolupament temporal, valoració econòmica, anàlisi de costos i beneficis (directes i intangibles), i gestió de recursos humans, econòmics i tècnics. Aquesta part inclou també el coneixement de les eines, fonts i recursos de transferència de tecnologia i coneixement, i de recolzament a les activitats de R+D.
En els dos àmbits, el mòdul es centra en l'anàlisi i disseny d'aplicacions i projectes amb contingut geoespacial, per la qual cosa inclou també aspectes d'avaluació de qualitat i polítiques d'informació en l'àmbit de la geoinformació en contextos locals, nacionals i internacionals.
Disseny i gestió de projectes
1. Definició de projectes.
2. Plans estratègics.
3. Metodologies de planificació i seguiment de projectes.
4. Anàlisi de riscos i contingències.
5. Anàlisi de viabilitat.
6. Anàlisi de costos i beneficis.
7. Projectes R+D+I.
8. Sistemes d'avaluació de qualitat.
Anàlisi i disseny de geoaplicacions
1. Introducció.
Definició i objectius de l'enginyeria de programari.
Definició de programari.
2. Cicle de vida del programari.
3. Metodologies de desenvolupament de programari.
Waterfall.
Prototyping.
Incremental.
Agile.
Scrum.
4. Anàlisi de requeriments d'una aplicació.
Requeriments funcionals.
Requeriments no funcionals.
5. Disseny funcional d'aplicacions.
Diagrames de flux.
Casos d'ús.
6. Disseny d'interfícies gràfiques d'usuari.
7. Planificació i seguiment d'un projecte de desenvolupament de programari.
8. Estudi de casos.
9. Creació de documentació.
El mòdul es desenvolupa mitjançant tres tipus d'activitats:
Activitats dirigides: Consisteixen en classes teòrico-pràctiques en aules informàtiques i inclouen la resolució de casos per mitjà d'exercicis pràctics guiats, aplicant com a metodologia principal l'aprenentatge basat en problemes, i la realització de seminaris per a consolidar els coneixements adquirits resolent, presentant i debatent problemes relacionats. Les classes formen el fil conductor del mòdul. La seva funció és sistematitzar els continguts, presentar estats de la qüestió de les matèries, aportar mètodes i tècniques per a la resolució de tasques i recapitular els coneixements objecte d'aprenentatge. Així mateix, generen i organitzen les necessitats de treball autònom de l'alumne per a ampliar continguts bàsics o desenvolupar continguts complementaris.
Activitats supervisades: Comprenen la realització d'un projecte de quadrimestre, consistent en un cas d'aplicació real, mitjançant hores de taller, treball autònom i tutories, el qual permet aplicar conjuntament els coneixements i habilitats tècniques dels continguts de tots els mòduls del quadrimestre. El projecte de quadrimestre constitueix per a l'alumne/a una fita i la demostració material d'haver assolit els objectius de tots els mòduls del quadrimestre i és la peça fonamental de l'avaluació, ja que a més del seguiment continuat de la seva realització, haurà de lliurar una memoria de síntesi del projecte i exposar-lo oralment.
Activitats autònomes: El treball autònom de l'alumne inclou el temps per a estudiar materials teòrics (articles, manuals, informes d'interès, etc.), cercar documentació i dades, realitzar exercicis d'ampliació de continguts complementaris del mòdul i, en gran part, dur a terme el desenvolupament personal del projecte de quadrimestre.
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte de quadrimestre, exercicis, seminaris | 15 | 0,6 | 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 69 | 2,76 | 6, 7, 10 |
En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
AVALUACIÓ CONTINUADA
a) Procés i activitats d’avaluació:
L'avaluació del mòdul es basa principalment en la realització del projecte de quadrimestre, el qual és objecte de dues activitats d'avaluació. D'una banda, l'elaboració i lliurament de la memòria de síntesi del projecte i d'altra banda la defensa oral del projecte realitzat. Atès el contingut de planificació i gestió del mòdul i la dinàmica de treball basada en la resolució de casos en grup i la realització de seminaris participatius, s'atribueix un pes del 30% a la memòria del projecte, ja que és el mitjà més adequat per a exposar els detalls tècnics amb tota la seva complexitat, i un pes del 20% a la defensa oral. L'avaluació es complementa amb un 50% de realització d'exercicis pràctics.
El projecte de quadrimestre (memòria del projecte de quadrimestre, exposició oral del projecte de quadrimestre) és individual. Els exercicis o pràctiques i seminaris poden ser individuals o en petits grups, segons indiquin els professors en cada cas.
Les hores atribuïdes a cada activitat d’avaluació inclouen el temps destinat a l'elaboració dels mitjans materials d'avaluació de cada activitat (memòria, presentació, etc.).
b) Programació d’activitats d’avaluació:
Memòria del projecte del 2on quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Lliurament al final del període d’activitats del mòdul, el 16 d’abril de 2021.
Defensa oral del projecte del 2on quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Exposició oral o presentació comentada al final del període d’activitats del mòdul, el 9 d’abril de 2021.
Exercicis pràctics i seminaris del mòdul: Realització i lliurament setmanal o quinzenal, al llarg del quadrimestre.
c) Procediment de revisió de l’avaluació:
Un cop publicades les notes, els alumnes disposaran d’una setmana per a efectuar-ne la revisió sol·licitant cita amb els professors o professores corresponents.
d) Procés de recuperació:
Memòria del projecte del 2on quadrimestre: Recuperable en el termini màxim de 2 setmanes després de la data de lliurament programada. La recuperació consistirà en un nou lliurament de tota la memòria en cas d’avaluació negativa de la primera memòria lliurada.
Defensa oral del projecte del 2on quadrimestre: Recuperable en el termini màxim d’1 setmana després de la data de realització programada. La recuperació consistirà en efectuar de nou la defensa oral en cas d’avaluació negativa de la primera defensa oral realitzada.
Exercicis pràctics i seminaris del mòdul: No recuperables.
Per a participar a la recuperació l'alumne/a haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'avaluació total del mòdul. Per tant, haurà d'haver estat avaluat necessàriament en la data programada de la memòria (30%) i de la defensa oral (20%) del projecte de quadrimestre.
Només podrà participar enel procés de recuperació l’alumne/a que, no havent superat l’avaluació del mòdul (qualificació total mínima de 5,0), hagi obtingut una qualificació mínima total del mòdul superior a 3,5.
e) Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ en lloc de ‘Suspens’ sempre que no hagi lliurat la Memòria del projecte del 2n quadrimestre ni realitzat la Defensa oral del projecte del 2n quadrimestre. És a dir, si només ha lliurat part o tots els exercicis pràctics del mòdul.
f) Normativa de la UAB relativa al plagi i altres irregularitats en el procés d’avaluació:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquestaassignatura serà 0.
Les activitats d’avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l’estudiant no es podran recuperar.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral de treballs | 20 | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 12 |
Entrega d'informes/treballs | 30 | 9 | 0,36 | 3, 8, 9, 10, 12 |
Realització d'exercicis pràctics | 50 | 15 | 0,6 | 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Bibliografia bàsica
Nicholas, John M. Project Management for Business and Technology. Prentice-Hall, 2001.
McConnell, Steve. Desarrollo y gestión de proyectos informáticos. Mc. Graw-Hill Interamericana, 2000.
Davidson, Jeff. La Gestión de Proyectos. Prentice-Hall (guías de bolsillo), 2000.
Clanchy, John; Ballard, Brigid. Cómo se hace un trabajo académico. Guía práctica para estudiantes universitarios. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, Ciencias Sociales 23, 2000 (Essay Writing for Students: A practical Guide, 1997)
Morales, Carlos Javier. Guía para hablar en público. Madrid: Alianza Editorial, LP 7010, 2001.
Lectures recomanades
Goldratt, E.M., La meta un proceso de mejora continua (3ª ED.), Editorial Díaz de Santos, S.A., 2005.
Goldratt, E.M., Cadena critica: Una novela empresarial sobre la gestion de proyectos (1ª ED.) Editorial Díaz de Santos, S.A., 2001.