Logo UAB
2020/2021

Polítiques Socials, Persones i Territori

Codi: 43662 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Capdevila Jericó
Correu electrònic:
Laura.Capdevila.Jerico@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

En cas necessari les classes es podran fer en castellà

Equip docent

Ernesto Morales Morales
Nuria Reguero Jimenez

Equip docent extern a la UAB

Rosa Binimelis

Prerequisits

Els prerequisits per a cursar el Mòdul de Polítiques socials, persones i territori són haver cursat prèviament els mòduls teòrics del Màster, és a dir els mòduls 1, 2, 3 i 4.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és, a partir de l'anàlisi de les polítiques socials i la formes d'intervenció social en els serveis socials, relacionar, per part de l'alumne, el rol dels professionals amb els seus impactes en els destinataris de les mateixes: les persones , la ciutadania organitzada del territori i la resta de serveis i administracions existents. D'altra banda identificar els mecanismes d'avaluació i treball conjunt del professional amb la institució per a la millora de les polítiques i / o les intervencions.

Competències

  • Analitzar i orientar el paper del professional en el desplegament d'una política social o acció comunitària.
  • Aplicar els coneixements teòrics adquirits en l'anàlisi de casos, de problemàtiques i conflictes socials específics per definir objectius operatius orientats a l'acció comunitària.
  • Identificar, relacionar i aplicar conceptes i eines per a l'abordatge del conflicte lo cap a la promoció de polítiques socials i accions comunitàries.
  • Innovar en la recerca de nous espais/àmbits en el seu camp de treball.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
  • Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la relació del professional amb altres professionals, amb les organitzacions i institucions i amb la ciutadania.
  2. Descriure el rol del professional en una política social o acció comunitària.
  3. Identificar el conflicte i tensions entre els professionals i els destinataris de les polítiques i accions comunitàries, així com els prejudicis i les actituds que en faciliten o en dificulten el desplegament.
  4. Innovar en la recerca de nous espais/àmbits en el seu camp de treball.
  5. Orientar les funcions i l’estratègia relacional pròpies partint dels actors.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  10. Recollir una dimensió propositiva per a la resolució del conflicte identificat entre professionals i destinataris de les polítiques.
  11. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  12. Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
  13. Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.

Continguts

Com continguts específics del mòdul trobem:
La intervenció individual, grupal i comunitària al territori. Eines per a l'empoderament individual, grupal i comunitari. L'anàlisi de les polítiques socials des de la perspectiva comunitària. Eines per a la resolució de conflictes en l'àmbit comunitari. Aproximació a la transversalitat en les polítiques.

Metodologia

La metodologia docent combina de manera central classes magistrals amb visites d'estudi de cas, lectures, exercicis pràctics en grup, tutoria, treball supervisat per a la realització d'exercicis i l'elaboració de treballs.

Els alumnes al llarg del desenvolupament del mòdul realitzen visites d'estudi de cas a experiències concretes. De forma prèvia a les visites, els alumnes reben classes magistrals, lectures i material audiovisual complementari, amb l'objectiu d'aportar elements teòrics i d'anàlisi a posar en pràctica o contrastar en la visites.

De forma posterior a les visites d'estudi de cas els alumnes reben una classe magistral en què s'analitzen, debaten i contraposen els elements abordats en la visita.

En el marc del mòdul també es realitza un Seminari de Lectura, on a partir de la lectura d'un llibre establert pel professorat es treballarà a classe el contingut d'aquest amb profunditat des de una metodologia participativa, on a partir de la dinamització del professor els alumnes hauran d'aportar el seu punt de vista, anàlisi i opinió argumentada dels diferents temes tractats en el llibre.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Visites d'estudi de cas, classes magistrals, exercicis pràctics en grup a l'aula i debats 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles / capítols llibre / informes d'interès, visualització de material audiovisual, revisió bibliogràfica, estudi personal 102,5 4,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Avaluació

A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar un treball per escrit sobre els continguts abordats en les classes magistrals i en les visites d'estudi de cas. La nota vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se: els continguts exposats a classe i en les visistes, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe i en el marc de les visites d'estudi de cas.

Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.

De forma prèvia a la presentació del treball de fi de mòdul els alumnes realitzaran una tutoria col·lectiva sobre el treball a lliurar.

L'assistència a les activitats programades en aques mòdul (dues visites de cas i un seminari de lectura) és obligatòria, l'absència a alguna d'elles haurà de ser justificada i no podrà ser superior al 20%.

Es considerarà que un estudiant obté la qualificació de No Avaluable quan ha assistit a menys d'un 80% de les sessions programades en el mòdul. No es podrà avaluar als alumnes que no assisteixin a les vistes de cas.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treball d'avaluació Seminari de Lectura 20% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Treball d'avaluació de la visita de cas 6.1 40% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Treball d'avaluació de la visita de cas 6.2 40% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

Lectura: Libro “El empoderamiento: una acción progresiva que ha revolucionado la política y la Sociedad”

Autor: Marie-Helene Bacque; Carole Biewener

Editorial: Gedisa, 2016